Kiwi.com: Strajki i zakłócenia w lotach zwiększają niepewność wśród podróżnych

fot. materiały prasowe

Wzrost liczby incydentów związanych ze strajkami w branży lotniczej powoduje rosnący niepokój wśród podróżnych – wynika z najnowszego raportu Kiwi.com. Z badania przeprowadzonego na zlecenie platformy wynika, że dla wielu Polaków planowanie podróży staje się źródłem stresu, a największe obawy budzi znalezienie połączenia lotniczego, które jest jednocześnie wygodne i niedrogie.

Według danych Kiwi.com, w okresie wakacyjnym 2025 roku liczba problemów w podróżach lotniczych znacząco wzrosła. W czerwcu odnotowano gwałtowny skok globalnych zakłóceń, które dotknęły 3,84 proc. pasażerów. Lipiec przyniósł niewielkie uspokojenie – 2,78 proc. podróżnych doświadczyło opóźnień lub innych problemów operacyjnych. W sierpniu jednak ponownie wzrosła liczba incydentów związanych ze strajkami – tylko w tym miesiącu odnotowano niemal 20 akcji protestacyjnych.

„W sierpniu europejski krajobraz podróży charakteryzował się nie powszechnym chaosem, ale utrzymującą się niepewnością – tylko w tym jednym miesiącu odnotowaliśmy 19 strajków. Strajki w branży lotniczej mają bardzo zróżnicowany wpływ na pasażerów – krótki strajk 30 proc. personelu ochrony lotniska może spowodować lokalne opóźnienia, podczas gdy długotrwały strajk 80 proc. pilotów danej linii lotniczej może sparaliżować całą sieć” – powiedział Tom Parry, Head of Business Resilience w Kiwi.com.

Raport pokazuje, że źródeł zakłóceń w ruchu lotniczym jest wiele – od problemów operacyjnych, przez trudne warunki pogodowe, po zmiany w przepisach i regulacjach. Skala tych trudności znajduje odzwierciedlenie w danych finansowych Kiwi.com. W czerwcu tego roku firma wypłaciła swoim klientom ponad 1 mln EUR w ramach wsparcia związanego z przerwanymi podróżami. W kolejnym miesiącu, lipcu, przekazała dodatkowe 0,5 mln EUR.

Odpowiedzią na rosnącą niepewność w podróżowaniu jest wprowadzona w 2024 roku Gwarancja Kiwi.com. Program umożliwia natychmiastową rezerwację alternatywnych lotów w przypadku odwołań lub opóźnień, pokrywając nawet wyższe koszty nowych połączeń. Dodatkowo gwarancja obejmuje szybki zwrot środków w formie kredytu Kiwi.com oraz automatyczną odprawę przed lotem. Dzięki temu podróżni mogą skupić się wyłącznie na samej podróży.

Metodologia

Raport „Disruption Report” opracowano na podstawie autorskich danych Kiwi.com, obejmujących miliony tras lotniczych na całym świecie. Analiza klasyfikuje źródła zakłóceń w podróżach według kategorii takich jak sytuacja geopolityczna, strajki, problemy z kontrolą ruchu lotniczego, katastrofy naturalne i inne czynniki wpływające na globalną mobilność.

Badanie opinii publicznej, na którym opiera się raport, przeprowadziła w marcu 2025 roku agencja Stem Mark metodą CAWI. W badaniu wzięło udział 4595 respondentów z sześciu krajów: Czech (n=509), Słowacji (n=505), Węgier (n=505), Polski (n=1043), Rumunii (n=1023) i Hiszpanii (n=1010).