Wizz Air wdraża nowoczesne technologie pokładowe

fot. Wizz Air

Linia lotnicza Wizz Air wprowadza do swoich samolotów rozwiązania mające na celu usprawnienie operacji lotniczych i podniesienie komfortu podróży pasażerów. Nowe narzędzia obejmują m.in. inteligentne rekomendacje tras lotu dla pilotów oraz zaawansowane systemy prognozowania pogody w czasie rzeczywistym.

Od marca 2025 roku Wizz Air wyposażył swoich pilotów w system FlyGuide FPO (Flight Path Optimization) firmy StorkJet. Narzędzie, bazujące na modelach wydajności samolotów i rzeczywistych danych operacyjnych analizowanych przy użyciu algorytmów uczenia maszynowego, rekomenduje optymalne prędkości i poziomy lotu na każdym etapie rejsu. Spersonalizowane dane dostarczane są bezpośrednio na tablety pilotów, umożliwiając precyzyjniejsze decyzje operacyjne.

Od sierpnia piloci Wizz Air mają także dostęp do systemów Aventus i SIGMA firmy AVTECH. Rozwiązania te dostarczają w czasie rzeczywistym informacje o warunkach pogodowych na trasie, uzupełniając tradycyjne briefingi przedlotowe. Dane obejmują m.in. wiatry, turbulencje, oblodzenie, burze czy obecność pyłu wulkanicznego.

Technologie te pozwalają zmniejszyć liczbę przypadków turbulencji i nagłych zmian pułapu. Optymalizacja danych o wietrze podczas zniżania pozwala dokładnie wyznaczyć moment rozpoczęcia tej fazy, poprawiając punktualność i ograniczając zużycie paliwa. Według wstępnych analiz zastosowanie systemu Aventus może przynieść oszczędność od 10 do 15 kg paliwa na każdy rejs.

„Jesteśmy dumni, że jako pierwsi w branży wdrażamy te systemy – wyprzedzając naszych głównych konkurentów. Rozwiązanie StorkJet wspiera naszych pilotów w podejmowaniu inteligentnych decyzji operacyjnych. Jest intuicyjne, ogranicza emisje CO₂ i wspiera nasze ambitne cele osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Choć technologie te funkcjonują w tle, ich efekty będą wyraźnie odczuwalne dla pasażerów – w postaci cichszych, płynniejszych lotów, zwłaszcza podczas faz wznoszenia i zniżania. To kolejny krok zgodny z naszą inicjatywą Customer First Compass. Dzięki połączeniu najnowocześniejszych narzędzi do planowania lotów i prognozowania pogody, Wizz Air przekazuje swoim 2 700 pilotom technologie nowej generacji, by zapewnić lepsze doświadczenia ponad 75 milionom pasażerów rocznie” – powiedział Diarmuid Ó Conghaile, Chief Operations Officer Wizz Air.