Polacy stawiają na wypoczynek w kraju – wynika z raportu EuroPodróże

Serwis EuroPodróże opublikował najnowszy raport dotyczący nawyków urlopowych Polaków. Badanie przeprowadzono w dziesięciu największych miastach Polski: Gdańsku, Warszawie, Białymstoku, Poznaniu, Lublinie, Szczecinie, Krakowie, Bydgoszczy, Wrocławiu i Łodzi. Wyniki analiz rzucają światło na preferencje urlopowe mieszkańców poszczególnych regionów, częstotliwość wyjazdów i wydatki związane z podróżami.
Według danych raportu EuroPodróże, 84,1 proc. respondentów deklaruje, że wyjeżdża na wakacje co najmniej raz w roku. Najczęściej wskazywaną częstotliwością jest jeden wyjazd rocznie (34,4 proc.), a 30,2 proc. badanych podróżuje dwa razy w roku. Coraz więcej osób decyduje się na kilka krótszych wyjazdów – 16,5 proc. respondentów wskazuje 3-4 podróże rocznie, a 3 proc. zadeklarowało, że wypoczywa poza domem pięć razy w roku lub więcej. 11,6 proc. uczestników badania wyjeżdża co kilka lat, natomiast 4,3 proc. nie wyjeżdża w ogóle.
Mieszkańcy Gdańska, Warszawy i Białegostoku najczęściej deklarują więcej niż trzy wyjazdy wakacyjne rocznie. W Gdańsku odsetek ten wynosi 27 proc., w Warszawie – 23,9 proc., a w Białymstoku – 23,7 proc. Najniższy wynik zanotowano w Łodzi, gdzie 13,3 proc. mieszkańców wyjeżdża z taką częstotliwością.
Najbardziej aktywną turystycznie grupą wiekową są osoby w wieku 30-39 lat. W tej kategorii wiekowej 31,3 proc. respondentów deklaruje pięć lub więcej wyjazdów rocznie. W grupie 18-29 lat ten odsetek wynosi 28,1 proc. Wśród osób w wieku 40-49 lat pięć lub więcej wyjazdów odbywa 18,8 proc. badanych, a w przedziale 50-59 lat – 15,6 proc. W grupie wiekowej 60+ taką aktywność deklaruje 6,2 proc. respondentów.
Wśród osób podróżujących 3-4 razy w roku 60,7 proc. stanowią kobiety. Mężczyźni przeważają natomiast w grupie osób podróżujących rzadziej – stanowią 59 proc. respondentów wyjeżdżających co kilka lat i 80 proc. tych, którzy nie podróżują wcale.
Za ile i na jak długo?
fot. materiały prasowe
Większość respondentów spędza na wakacjach od trzech do siedmiu dni – tak zadeklarowało 56,8 proc. badanych. 29,3 proc. wybiera wyjazdy trwające 8-10 dni. Na 11-14 dni wypoczynku decyduje się 11,4 proc. uczestników badania. Dłuższe urlopy są rzadsze – 1,7 proc. wyjeżdża na 15-21 dni, a ponad trzy tygodnie poza domem spędza 0,8 proc. respondentów.
Dane z raportu EuroPodróże wskazują, że długość wakacyjnych wyjazdów różni się w zależności od wieku. Młodsze osoby częściej decydują się na krótkie, kilkudniowe podróże, natomiast w starsze osoby wybierają dłuższe formy wypoczynku.
Analiza danych pokazuje również zróżnicowanie preferencji w zależności od płci. Kobiety częściej deklarują krótsze, ale bardziej regularne wyjazdy. Mężczyźni natomiast, jeśli już planują wakacje, częściej decydują się na dłuższy pobyt i wybierają wyjazdy trwające powyżej 10 dni.
Zdecydowana większość respondentów deklaruje umiarkowane budżety na wakacje. Ponad połowa badanych przeznacza na wyjazd od 1-3 tys. zł na osobę. 34,4 proc. wskazuje na wydatki w przedziale 3-6 tys. zł. Nieco ponad 10 proc. badanych przeznacza na urlop od 6-9 tys. zł. Wyższe kwoty – powyżej 9 tys. zł na osobę – deklaruje mniej niż 4 proc. respondentów.
Wysokość wydatków wakacyjnych różni się w zależności od miejsca zamieszkania. Największy odsetek osób przeznaczających na wypoczynek ponad 6 tys. zł na osobę odnotowano w Szczecinie. Wysokie deklarowane budżety pojawiają się również w Krakowie, Gdańsku i Warszawie. Z kolei w Łodzi i Białymstoku mniejszy odsetek mieszkańców przekracza budżet 6 tys. zł na osobę.
Różne pokolenia, różne potrzeby
fot. materiały prasowe
Polacy, planując wakacje, coraz częściej kierują się nie tylko ceną, ale także kompleksowym doświadczeniem związanym z wyjazdem. Wyniki badania pokazują, że kluczowe znaczenie mają atrakcyjność kierunku podróży i dostępne na miejscu atrakcje, a także koszt, standard zakwaterowania oraz dostępność transportu.
Preferencje Polaków zmieniają się wraz z wiekiem. Najmłodsi respondenci poszukują przede wszystkim wrażeń – kierunek podróży i lokalne atrakcje mają dla nich kluczowe znaczenie. W grupie 30-39 lat nadal dominuje zainteresowanie ciekawymi kierunkami, ale wzrasta także rola komfortu noclegu.
Wśród osób w wieku 40-49 lat istotne stają się zarówno koszty, jak i jakość wypoczynku. Z kolei respondenci w wieku 50-59 lat wykazują nieco mniejsze przywiązanie do ceny, a większe do standardu usług. W ich przypadku na pierwszy plan wysuwają się komfort i jakość doświadczenia. W grupie seniorów, czyli osób powyżej 60 roku życia, priorytetem pozostają atrakcyjność kierunku i przystępność cenowa, jednak rośnie również znaczenie łatwości dojazdu. Planowanie wypoczynku w tej grupie jest często podporządkowane potrzebie bezpieczeństwa i przewidywalności podróży.
Kobiety odkrywają Europę, mężczyźni wybierają Polskę
fot. materiały prasoweW 2025 roku Polska pozostaje najchętniej wybieranym kierunkiem wakacyjnym – 48,1 proc. respondentów wskazuje krajowy wypoczynek jako preferowaną formę spędzania urlopu. Podróże po Europie deklaruje 45,4 proc. badanych. Pozaeuropejskie kierunki pozostają mniej popularne – decyduje się na nie 6,5 proc. respondentów. Tego typu podróże, bardziej wymagające organizacyjnie i kosztowo, są wybierane głównie przez osoby szukające unikalnych doświadczeń.
Dane wskazują na zróżnicowanie preferencji wakacyjnych w zależności od płci. Kobiety częściej wybierają europejskie destynacje, podczas gdy mężczyźni są bardziej skłonni do wypoczynku w kraju. Wśród kobiet 50,5 proc. deklaruje wybór Europy, natomiast wśród mężczyzn dominującym kierunkiem pozostaje krajowy wypoczynek – wskazuje go 52,8 proc. Pozaeuropejskie destynacje pozostają niszowe i cieszą się porównywalnym zainteresowaniem w obu grupach.
Pełny raport dostępny jest TUTAJ.
Metodologia:
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1050 respondentów. Dane zbierano od 22.04.2025 do 29.05.2025 roku.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









