Restauracje ważniejsze niż zabytki? Młodzi podróżni zmieniają priorytety

Ponad 70 proc. młodych podróżnych uważa, że kulinarne doświadczenia to kluczowy element planowania wyjazdów – wynika z najnowszego raportu „Inside the Experiential Dining Boom: The Power of Food and Drink in Hospitality”, przygotowanego przez Accor i Skift. Eksperci podkreślają, że łączenie lokalnej kultury i tradycji z troską o środowisko odpowiada na potrzeby współczesnych turystów oraz pomaga budować relacje z gośćmi hotelu.
Coraz więcej podróżnych planuje swoje wyjazdy, kierując się możliwością odwiedzenia konkretnych restauracji i barów oraz przeżycia wyjątkowych doświadczeń kulinarnych. Jak podaje Grand View Research, wartość globalnego rynku turystyki kulinarnej osiągnęła w 2023 roku 11,5 mld dolarów, a każdego roku szacuje się wzrost o blisko 20 proc. do 2030 roku. Branża hotelarska wdraża innowacyjne działania, by oferować gościom niezapomniane doświadczenia kulinarne.
Unikalne i autentyczne doświadczenia kulinarne
Badania pokazują, że dla młodszych pokolenia (18-40 lat) różnorodne i autentyczne doznania kulinarne są priorytetowe – aż 71 proc. przedstawicieli Gen Z i 74 proc. Millenialsów uznaje gastronomię za najważniejszy aspekt planowania podróży. Jednocześnie, media społecznościowe odgrywają istotną rolę — 57 proc. młodych podróżnych korzysta z nich przy planowaniu wyjazdów.
W odpowiedzi na te trendy, Accor nieustannie tworzy niezapomniane doświadczenia kulinarne w hotelach na całym świecie. Marka Mercure, uwielbiana przez gości na całym świecie za łączenie każdej destynacji z autentycznymi doświadczeniami lokalnej kultury i tradycji, z okazji osiągniecia liczby 1000 hoteli uruchomiła nową inicjatywę „1000 Hours of Local Flavours”. W jej ramach hotele sieci wprowadziły nowe dania i napoje inspirowane lokalną kulturą i tradycją, które można było spróbować przez symboliczne 1000 godzin.
Jednym z przykładów wyjątkowych doświadczeń jest inicjatywa Grand Mercure Phuket Patong, gdzie goście mogą dołączyć do „Thai Culinary Journey” i razem z szefem kuchni odwiedzić lokalne targi oraz wspólnie wybrać produkty do autentycznych tajskich potraw serwowanych w hotelu. To doświadczenie pozwala każdemu w pełni zanurzyć się w klimat tej destynacji i poczuć lokalną atmosferę.
Dodatkowo, wzbogacając doświadczenia gości, program lojalnościowy ALL pozwala podróżnym zbierać punkty podczas wizyt w restauracjach sieci, nawet bez noclegu w hotelu. Strategia „nagrody na co dzień” nie tylko zwiększa atrakcyjność programu oraz restauracji i barów dla gości hotelowych i lokalnych społeczności, ale zapewnia dodatkowe wrażenia i możliwości dla podróżnych.
Zrównoważony rozwój w centrum uwagi
Według raportu „European Travel 2025: Balancing Growth and Impact”, 32 proc. podróżników świadomie wybiera lokalne i sezonowe produkty w restauracjach, a 27 proc. aktywnie wspiera miejscowych przedsiębiorców podczas wyjazdów. Ten trend odzwierciedla rosnącą świadomość ekologiczną społeczeństwa, które dostrzega potrzebę nie tylko indywidualnych działań, lecz także systemowych zmian.
Jako jedna z wiodących grup hotelowych na świecie, Accor zarządza ponad 10 tys. restauracji i barów, serwując codziennie średnio 100 000 śniadań. Z łańcuchem dostaw żywności, który odpowiada za 17 proc. całkowitego śladu węglowego, 50 proc. zużycia wody oraz 80 proc. wpływu na użytkowanie ziemi i bioróżnorodność grupy, Accor wdraża programy ekologicznej logistyki i redukcji odpadów żywnościowych wykorzystujący sztuczną inteligencję. Celem grupy jest zmniejszenie food waste w hotelach i restauracjach o minimum 50 proc. do 2030 roku.
Novotel Warszawa Centrum jako jeden z pierwszych hoteli na świecie rozpoczął współpracę z Orbisk – narzędziem sztucznej inteligencji dla restauracji. Dzięki zaawansowanemu systemowi, który analizuje zdjęcia żywności pozostawionej na talerzach, hotel mógł w bardziej efektywny sposób ułożyć menu, dostosowując gramaturę posiłków i stale ulepszając proporcje. Co więcej, przeprowadzona analiza pomogła zoptymalizować zakupy spożywcze w zakresie dostaw i food waste. W efekcie hotel osiągnął wynik w zakresie redukcji odpadów żywnościowych. Zaledwie 0,02 proc. zakupionej żywności trafiło do kosza. Co więcej, hotel pozyskuje 90 proc. produktów od lokalnych dostawców, współpracując bezpośrednio z browarami, dostawcami i rolnikami. Menu à la carte zawiera w 50 proc. dania roślinne, oparte na sezonowych produktach, co odzwierciedla zaangażowanie hotelu w zrównoważony rozwój. Co istotne, 64 proc. gości zdecydowało się na dania o niższym śladzie węglowym, gdy w menu podano ich wpływ na emisję dwutlenku węgla.
POWIĄZANE WPISY
15 grudnia 2025
Travelist: Wysokie zainteresowanie feriami 2026. Ceny nieznacznie wzrosły
Rynek wyjazdów na ferie zimowe 2026 pozostaje stabilny – wynika z analizy Travelist.pl.…
0 Komentarzy4 Minuty
15 grudnia 2025
Ryanair przedstawia najpopularniejsze kierunki Polaków w okresie świątecznym
W okresie świąteczno-noworocznym Polacy najchętniej wybierają Włochy, Hiszpanię i Maltę,…
0 Komentarzy3 Minuty
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Turystyka dostępna dla wszystkich. Akademia Kompetencji TOO zapowiada cykl bezpłatnych szkoleń
Rosnąca liczba podróżnych o zróżnicowanych potrzebach oraz obowiązujące przepisy…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2025
Spektakularna metamorfoza Urlop.pl: świeży wygląd, spójna komunikacja i nowoczesność
Podczas Konferencji & Gali Urlop.pl 2025, która odbyła się 3 grudnia, jedna z…
0 Komentarzy10 Minuty
8 grudnia 2025
Nowa kolejka w słowackich Tatrach Wysokich
W ośrodku narciarskim Štrbské Pleso zaprezentowano najnowocześniejszą kolejkę linową na…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Travelplanet: Coraz więcej Polaków wybiera egzotykę w sezonie zimowym
Z danych Travelplanet.pl wynika, że coraz więcej Polaków planuje wyjazdy do egzotycznych…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Ceny wyjazdów na sierpień 2026 poszły w górę. Największe wzrosty na Teneryfie, Malcie i Krecie
W minionym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 sierpnia a 9 sierpnia…
0 Komentarzy3 Minuty










