UOKiK wyjaśnia zasady prezentowania cen w ofertach last minute
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyjaśnia m.in. jak przedsiębiorcy działający w branży turystycznej powinni prezentować ceny ofert last minute. Ważne jest, aby cały kontekst komunikacji jasno informował konsumentów o faktycznym charakterze oferty, w przeciwnym razie przedsiębiorcy muszą podać klientom do informacji najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
Od 1 stycznia przedsiębiorcy, którzy organizują obniżki, muszą informować o najniższej cenie z 30 dni. Nowy przepis ma ułatwiać konsumentom porównanie cen i pokazywać, czy obniżka jest dla nich rzeczywiście korzystna. Z kontroli i monitoringu rynku przeprowadzonych przez UOKiK wynika, że sprzedawcy często popełniają błędy przy oznaczaniu obniżek.
„Z naszych dotychczasowych obserwacji i kontroli, a także pytań od przedsiębiorców wynika, że rynek ma trudności z tym przepisem. Nie wszyscy, którzy powinni, prawidłowo obliczają i podają najniższą cenę z 30 dni przed ogłoszeniem obniżki, a jeśli nawet to robią – to w sposób nieczytelny i wprowadzający konsumentów w błąd. Dlatego uznaliśmy, że konieczne jest wydanie wyjaśnień, w których pokazujemy na przykładach dobre i złe praktyki w tym zakresie” – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Last minute nie zawsze oznacza obniżkę
UOKIK wyjaśnia, że w przypadku ofert last minute istotny jest cały kontekst komunikacji. Jeśli sformułowanie może kojarzyć się z innymi cechami oferty oprócz obniżki ceny, przedsiębiorca powinien wyraźnie informować o tym fakcie. W takiej sytuacji nie ma obowiązku podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Jednakże, jeśli ze sposobu prezentowania oferty wynika, że dana kategoria odnosi się wyłącznie do zmniejszenia ceny, przedsiębiorca musi podać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
Jeśli oferta last minute zawiera również wyjazdy z bardziej odległym terminem (np. za dwa tygodnie) lub link do niej w wynikach wyszukiwania w przeglądarce internetowej wskazuje na promocyjny charakter tych ofert (np. „Nie przegap okazji”), przedsiębiorca musi podać przy każdej z tych ofert również najniższą cenę z 30 dni przed obniżką, nawet jeśli na stronie przedsiębiorcy nie ma dodatkowych komunikatów podkreślających promocyjny charakter tych ofert. W takim przypadku informacja o cenie przed obniżką pozwoli klientom na dokładniejsze porównanie cen i oszacowanie rzeczywistej wartości oferty last minute.
Naruszenie przepisów o cenach może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę kary do 20 tys. zł. Trzykrotne naruszenie przepisów w ciągu roku, to kara w wysokości 40 tys. zł. UOKiK w przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. obrotu na firmę i do 2 mln zł na osobę zarządzającą.
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
POWIĄZANE WPISY
23 kwietnia 2024
Otwarcie sezonu turystycznego w Chorwacji
180 polskich touroperatorów, agentów turystycznych, ekspertów z branży i dziennikarzy…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Polinezja Francuska od teraz dostępna dla podróżujących z Exim Tours
Exim Tours, część Grupy DERTOUR, wprowadza Polinezję Francuską do swojej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
[…] Więcej: https://www.waszaturystyka.pl/uokik-wyjasnia-zasady-prezentowania-cen-w-ofertach-last-minute/ […]