3/4 Europejczyków chce wyjechać na wakacje. Hiszpania wciąż na pierwszym miejscu

European Travel Commission przedstawiła raport z 12. edycji badania nt. planów i skłonności do podróży mieszkańców 10 krajów europejskich. Wśród głównych wyników badań znalazły się informacje dotyczące liczby podróży, najpopularniejszych miejsc docelowych czy też wydatków.
Polacy ponownie są nacją, która wykazuje największą skłonność do podróżowania w nadchodzących sześciu miesiącach. W bieżącej fali badania dodano pytanie dotyczące wpływu wojny w Ukrainie na plany wyjazdowe. Kraje, których mieszkańcy w największym stopniu zmienili swoje plany to: Szwajcaria, Włochy, Hiszpania, Austria i Polska.
Kto i gdzie podróżuje?
Spośród wszystkich badanych Europejczyków (N=6 005), 73,1 proc. zamierza podróżować w okresie od czerwca do listopada 2022 roku. Chęć podróżowania wykazuje 62,2 proc. osób w wieku 18-24 lat i 78,4 proc. osób w wieku 55+. Poniższe wyniki odnoszą się wyłącznie do Europejczyków, którzy mają zamiar wybrać się w podróż między czerwcem a listopadem 2022 r. (N=4 391).
Spośród tych respondentów, którzy są otwarci na podróżowanie w kolejnych miesiącach, 34 proc. wybierze się w jedną podróż, a 37,9 proc. zadeklarowało, że będzie podróżować dwa razy. 19,9 proc. wybierze się na więcej niż trzy podróże. 57,5 proc. planuje podróże w obrębie Europy (w porównaniu do poprzedniej edycji badania wynik wyniósł 55,8 proc.): 30,5 proc. wybierze się do kraju sąsiedniego, a 27 proc. do niesąsiadującego. 31,4 proc. wybierze się w podróże krajowe. Zamiar podróżowania jest silniejszy w miesiącach letnich: 41,4 proc. planuje podróż w czerwcu lub lipcu, 42,3 proc. w sierpniu i wrześniu, a 10,4 proc. w październiku lub listopadzie.
Najpopularniejsze kierunki i wydatki na podróż
Hiszpania pozostaje najpopularniejszym celem podróży (10,2 proc.), a obecnie dogania ją Francja (10,1 proc.). Pierwszą piątkę zamykają Włochy (9,6 proc.), Grecja (6,6 proc.) i Chorwacja (5,6 proc.).
Większość Europejczyków (73,3 proc.) będzie podróżować w celach wypoczynkowych, a 14,2 proc. odwiedzi swoich przyjaciół lub rodzinę. 5,6 proc. weźmie udział w imprezie w celach osobistych (np. sportowej, edukacyjnej, wystawie, festiwalu itp.), a 4,6 proc. będzie podróżować w celach służbowych.
W związku ze zbliżającym się latem, 21,8 proc. Europejczyków wybierze wakacje na słońcu i plaży, a kolejne 14,3 proc. wybierze wybrzeże i morze. Równie chętnie wybierane są wyjazdy typu city breaks oraz nature&outdoor (po 14,6 proc.), natomiast podróże w ramach programu culture&heritage wybierane są przez 13 proc. respondentów.
39,3 proc. Europejczyków wybierze się na rodzinne wakacje w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, 36,9 proc. będzie podróżować ze swoim partnerem. 10,9 proc. wybierze się na wycieczkę z przyjaciółmi, a 9 proc. wybierze samotne wyjazdy.
Transport lotniczy wybrany zostanie przez 46,9 proc. respondentów (w porównaniu do 50,4 proc. z 11. edycji). 34,1 proc. pojedzie samochodem, a 10,4 proc. pociągiem lub autobusem do miejsca docelowego. Hotele i ośrodki wypoczynkowe to główne opcje zakwaterowania dla 51,8 proc. respondentów (27,4 proc. preferuje znane sieci, a 24,4 proc. niezależne marki hotelowe). 15,3 proc. zdecyduje się na wynajem krótkoterminowy, a kolejne 11,7 proc. zatrzyma się u przyjaciół lub rodziny.
34,4 proc. Europejczyków zamierza spędzić w miejscu docelowym 4-6 nocy, a 26,7 proc. zdecyduje się na podróż trwającą od 7 do 9 dni. Dłuższe podróże, obejmujące 10+ nocy, planuje 23,7 proc. respondentów.
Jeśli chodzi o planowane wydatki na osobę to o 30,6 proc. Europejczyków planuje wydać 501-1 000 euro, a 19,9 proc. przewiduje budżet w wysokości od 1 001 do 1 500 euro. Natomiast większość, bo 32,2 proc. planuje wydać więcej niż 1 500 euro (w porównaniu z 29,7 proc. w poprzedniej edycji badania).
Wpływ wojny i pandemii na podróże
Gotowość do podróży wzrasta przed latem: 32,2 proc. Europejczyków poczyniło już wszystkie niezbędne przygotowania do swojej następnej podróży (w porównaniu do 26,1 proc. w poprzedniej edycji badania). Jednak 33,7 proc. Europejczyków wybrało już cel podróży, ale nie zarezerwowało jeszcze lotów ani zakwaterowania. 13,4 proc. respondentów nie zdecydowało jeszcze, dokąd pojedzie w następnej kolejności.
Konflikt na Ukrainie, choć jest powodem do niepokoju dla 14,4 proc. Europejczyków, nie wydaje się mieć zbyt dużego wpływu na plany podróży Europejczyków. 29,2 proc. Europejczyków musiało zmodyfikować swoją podróż z powodu wojny, ale większa część respondentów (43,9 proc.) nie zmieniła żadnego elementu podróży (np. planu podróży, daty itp.).
Koszty podróży są obecnie największym zmartwieniem dla gotowych do podróży Europejczyków: 17,9 proc. martwi się o rosnące koszty podróży z powodu inflacji, a 12,6 proc. o sytuację gospodarczą i swoje finanse (w porównaniu z 8,7 proc. w poprzedniej edycji badania).
Wojna na Ukrainie jest kolejnym źródłem obaw związanych z podróżowaniem dla 14,4 proc., a Covid-19 nadal niepokoi europejskich podróżnych, choć w mniejszym stopniu: 10,7 proc. respondentów odnosi się do nagłych środków kwarantanny podczas podróży (w porównaniu z 17 proc. w poprzedniej fali), a 9,5 proc. wskazuje na rosnącą liczbę przypadków Covid-19 w miejscu docelowym (blisko 9,9 proc. w ostatniej fali).
Jeśli chodzi o kryteria wyboru kolejnego miejsca na wakacje, Europejczycy poszukują miejsc, w których panują przyjemne warunki pogodowe (16,9 proc.) oraz atrakcyjne oferty i okazje (14,9 proc.). Priorytetem są również miejsca mniej zatłoczone (10,6 proc.) oraz miejsca, w których życzliwe i przyjazne społeczności lokalne (9,8 proc.).
Jeśli chodzi o pożądane przez turystów doświadczenia, Europejczycy najchętniej podziwiają przyrodę i malownicze krajobrazy (18 proc.), próbują lokalnej kuchni (16 proc.) oraz doświadczają lokalnej kultury i stylu życia (15,1 proc.). Wreszcie, zobaczenie słynnych zabytków (13,3 proc.) oraz poznanie historii i dziedzictwa miejsca docelowego (11,9 proc.) uzupełniają pierwszą szóstkę najbardziej cenionych doświadczeń podróżniczych.
Odpowiedzi zostały zebrane od obywateli Europy z 10 rynków źródłowych o dużym natężeniu ruchu w świetle kryzysu wywołanego przez Covid-19 i trwającego konfliktu na Ukrainie. Badanie zostało przeprowadzone w maju 2022 roku.
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2025
Gruzja na cztery pory roku
Pani Ambasador Gruzji, JE Diana Zhgenti uświetniła konferencję prasową i warsztaty…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Madera rozwija turystykę kulinarną: plantacje, winnice, warsztaty
Kulinaria stają się jednym z filarów promocji Maderze, a rosnąca liczba inicjatyw…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Ponad 300 tys. biegaczy wzięło udział w Dubai Run 2025
Dubai Run 2025 zgromadził rekordowe 307 tys. uczestników, odnotowując ponad trzykrotny…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
20 listopada 2025
Visit Madeira rusza z nową kampanią, która promuje odpowiedzialne podróżowanie
Agencja Visit Madeira rozpoczęła kampanię świadomościową zachęcającą odwiedzających oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2025
Zimowe ośrodki Trentino stawiają na pełną dostępność usług
Region Trentino wzmacnia swoją pozycję jako kierunek przyjazny osobom z…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dubai Airshow 2025: Emirates prezentują nowe technologie i produkty
Emirates zaprezentują na Dubai Airshow 2025 nowe technologie i rozwiązania, które mają…
0 Komentarzy2 Minuty
14 listopada 2025
World Travel Awards wyróżnia Portugalię jako najlepszy kierunek w Europie
Podczas 32. gali World Travel Awards 2025 w Forte Village Resort na Sardynii Portugalię…
0 Komentarzy1 Minuty
14 listopada 2025
Raport Registradores de España: Polacy wciąż aktywni na rynku nieruchomości w Hiszpanii
Hiszpania pozostaje atrakcyjnym kierunkiem dla zagranicznych inwestorów, w tym Polaków. W…
0 Komentarzy2 Minuty










