1,5 mln Polaków na wakacje pojedzie we wrześniu

Według badań przeprowadzonych w maju, 10 proc. (z 15 milionów) rodaków planujących wakacje wybiera się na nie we wrześniu. Podobna liczba na urlop pojechała we wrześniu w ubiegłym roku. To o 500 tys. więcej niż w 2011 roku.
Biorąc pod uwagę tylko krajowe, krótkookresowe wyjazdy wakacyjne w 2013 roku, we wrześniu skorzystało z nich więcej osób niż z podobnych w lipcu (2,6 mln wobec 2,5 mln). W 2011 roku w takie posezonowe podróże pojechało tylko milion osób. Wzrost jest wyraźny, a szkolne wycieczki wpływ na te liczby miały ograniczony, bo dane dotyczą osób w wieku 15 i więcej lat. Podobne proporcje widać w ilości zagranicznych podróży Polaków: lipiec 2013 – 1,15 mln, wrzesień 2013 – 1,2 mln. Jeszcze kilka lat temu lipiec i wrzesień dzieliła przepaść, w lipcu takich wyjazdów było po prostu dwa razy więcej.
Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mondial Assistance, firmy, ktora zleciła badania, powiedział: „Zauważamy rosnące zainteresowanie Polaków nietypowymi formami i miejscami wypoczynku. W ten trend wpisuje się też mniej tradycyjne podejście do planowania czasu wakacji. Kilka lat temu mało kto pytał o ubezpieczenie na wrześniowy trekking, teraz to norma i nikogo już to nie dziwi.”
Wrzesień to wyjazdy bezdzietnych, bardzo często tzw. backpackersów. Z jednej strony obowiązek szkolny, z drugiej niższe ceny powodują, że typowym turystą poza ścisłym sezonem nie jest rodzina z dziećmi, ale bezdzietne pary lub grupy znajomych. W wrześniu więcej jest samodzielnie przygotowywanych wyjazdów niż w ramach turystyki zorganizowanej.
Wrzesień to tradycyjnie miesiąc wyjazdów studenckich, kiedy młodzi ludzie wykorzystują dłuższe wakacje. Często pracują w lipcu i sierpniu, a potem cieszą się z wolnego i odłożonych pieniędzy. Wrzesień jest też atrakcyjny dla starszych osób, których dzieci żyją już na własny rachunek. Powodem są niższe temperatury w wielu miejscach w Europie i mniejszy tłok w najpopularniejszych destynacjach turystycznych.
Młodszy wiek turystów podróżujących we wrześniu wpływa też na miejsca, do jakich się wybierają. Na popularności zyskują bardziej egzotyczne kraje w Azji ostatnio np. Laos, Kirgistan czy Uzbekistan i Afryce np. Gambia. Oczywiście – podobnie jak w lipcu czy sierpniu – stanowią niewielki procent całości.
Do wyjazdów po sezonie zachęcają ceny. Jak podaje portal TravelDATA analizujący ceny zorganizowanych wyjazdów turystycznych są one niższe od poziomów sprzed roku w tym samym okresie, a różnica wynosi średnio 68 złotych (najbardziej potaniały tzw. lasty na Wyspy Kanaryjskie i do Bułgarii – odpowiednio o 100 i 85 złotych). Takie różnice u touroperatorów może nie zwalają z nóg, ale posezonowe ceny zachęcają podróżujących samodzielnie. Są niższe w hotelach, na kempingach, w wypożyczalniach sprzętu rekreacyjnego czy w restauracjach. Łatwiej też kupić bilety lotnicze w promocyjnych cenach.
Dla firm ubezpieczeniowych sprzedających polisy turystyczne sezon nie kończy się wraz z pierwszym dzwonkiem we wrześniu.
Piotr Ruszowski skomentował: „Zdecydowanie. Zmienia się za to nieco profil turysty i parametry typowego ubezpieczenia jak chociażby średnia długość wyjazdu czy ilość ubezpieczonych. Częściej wykorzystywane są wtedy polisy rozbudowane o pakiety sportowe, konieczne np. w przypadku górskich wypraw czy wycieczek trekkingowych. Więcej klientów wybiera też jako kierunek wakacyjny kraje pozaeuropejskie.”
POWIĄZANE WPISY
21 marca 2025
Odwiedź Francję po igrzyskach
Przedstawiciele atrakcji turystycznych z Francji zaprezentowali się na warsztatach dla…
0 Komentarzy2 Minuty
20 marca 2025
Zima w tropikach? Itaka startuje ze sprzedażą sezonu 25/26
Itaka rozpoczyna promocyjną sprzedaż sezonu zima 25/26. Touroperator stawia na egzotykę,…
0 Komentarzy15 Minuty
19 marca 2025
Morza marzeń. Rejsy z Itaką
Z roku na rok dynamicznie rośnie popularność rejsów wycieczkowych. Rejsy stają się stylem…
0 Komentarzy9 Minuty
18 marca 2025
Wielkanoc tańszą alternatywą dla majówki 2025
W tym roku długi majowy weekend wypada wyjątkowo blisko świąt Wielkanocnych. Oba terminy…
0 Komentarzy7 Minuty
18 marca 2025
31 tys. Polaków odwiedziło Maltę w styczniu
Malta od dłuższego czasu cieszyła się popularnością wśród polskich turystów, jednak w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
17 marca 2025
Biura podróży – ceny imprez turystycznych zaczynają spadać
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2025
Śląskie powołuje Klub Ambasadora Kongresów
Utworzenie drugiego w Polsce regionalnego Klubu Ambasadora Kongresów polskich jest szansą…
0 Komentarzy4 Minuty
10 marca 2025
Rainbow z nową kampanią „Będzie co wspominać”
Marka Rainbow prezentuje swoją najnowszą kampanię reklamową „Będzie co wspominać”, której…
0 Komentarzy2 Minuty
10 marca 2025
Biura podróży – w marcu powrót wysokich cen imprez turystycznych
Największe spadki cen w ostatnim tygodniu odnotowano w Portugalii i na Teneryfie – o 192…
0 Komentarzy3 Minuty