Zetki chcą podróżować inaczej niż ich rodzice – wynika z badania Sabre

fot. materiały prasowe

Z najnowszego badania, zrealizowanego na zlecenie firmy Sabre, wyłania się wyraźny podział pokoleniowy w podejściu do podróżowania. Pokolenie Z stawia na krótsze wyjazdy, które są inspirowane mediami społecznościowymi, podczas gdy generacja X preferuje dłuższy i spokojniejszy wypoczynek, organizowany w bardziej tradycyjny sposób.

Zetki preferują wyjazdy trwające od pięciu do siedmiu dni, pozwalające na maksymalne wykorzystanie czasu wolnego. Reprezentanci pokolenia Z są wyraźnie skoncentrowani na doświadczeniach, a blisko połowa z nich podróżuje częściej niż w poprzednich latach. Popularnością cieszą się podróże w grupie – 32 proc. badanych wskazało, że brak towarzystwa stanowi istotną barierę w planowaniu wakacji.

Media społecznościowe odgrywają istotną rolę w ich decyzjach podróżniczych. 54 proc. zetek przyznaje, że to właśnie Instagram, YouTube i TikTok inspirują ich do wyboru kierunku. Młodsze pokolenie planuje wyjazdy uważnie i pragmatycznie – 66 proc. korzysta z porównywarek cen biletów, 50 proc. wybiera oferty last minute, a 26 proc. sięga po triki takie jak zakupy w trybie incognito, aby potencjalnie obniżyć koszty. Ponadto 87 proc. osób w wieku 18-25 lat planuje podróże całkowicie online, a 25 proc. deklaruje, że korzystało już z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w celu ułatwienia organizacji wyjazdu.

„Młodsze pokolenie chętnie łączy różne narzędzia, aby obniżyć koszty podróży. Generacja wychowana w cyfrowym świecie w naturalny sposób rozumie, że platformy i aplikacje to złożone technologie, które czasem wyliczają i prezentują ceny dynamicznie. Część konsumentów podejmuje wyzwanie i stara się wygrać z systemami dynamicznie maksymalizującymi przychody. Nasze badanie wskazuje, że pokolenie zet nie wyobraża sobie planowania podróży bez sprawdzenia potencjału na oszczędności” – skomentował Grzegorz Surma, ekspert w Sabre.

Wśród osób w wieku 45-55 lat również widać zainteresowanie podróżami – 73 proc. deklaruje, że planuje wyjazd w najbliższym czasie. Jednocześnie tylko 23 proc. twierdzi, że podróżuje więcej niż w poprzednich latach. Zamiast częstych, krótkich wypadów preferują dłuższe pobyty – średnio spędzają 14 nocy rocznie poza domem.

Koszty są barierą zarówno dla młodszych, jak i starszych – 61 proc. przedstawicieli generacji X wskazuje je jako główny czynnik ograniczający podróżowanie. Osoby z tej grupy wiekowej także sięgają po narzędzia cyfrowe – 77 proc. korzysta z porównywarek cen, a 31 proc. rezerwuje noclegi z wyprzedzeniem, aby zoptymalizować wydatki.

Dwa style podróżowania

Zetki i ich rodzice różnią się nie tylko w wyborze destynacji, ale także w podejściu do planowania i motywacjach. Młodsze pokolenie ceni sobie spontaniczność, cyfrowe rozwiązania i towarzystwo – 44 proc. podróżuje z przyjaciółmi. Dla generacji X podróże to okazja do  dłuższego relaksu. Wyjazdy najczęściej odbywają się w miesiącach letnich – lipcu, sierpniu i wrześniu. Starsi mają też mniej kompleksów – tylko 34 proc. Polaków w wieku 45-55 lat zgadza się ze stwierdzeniem, że czują się gorsi, jeśli podróżują mniej, niż ich znajomi.

Różnice pokoleniowe nie eliminują jednak wspólnego mianownika – roli technologii w procesie planowania. Niezależnie od wieku, zarówno młodsi, jak i starsi podróżnicy korzystają z cyfrowych narzędzi do porównywania cen i optymalizacji kosztów.

Metodologia
Badanie „Podróże Polaków 2025” przeprowadzono na zlecenie firmy Sabre przez IQS w dniach 15-28 kwietnia 2025 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób w wieku 18 lat i więcej. Kwoty dobrane zgodnie z reprezentacją populacji ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.