Zetki chcą podróżować inaczej niż ich rodzice – wynika z badania Sabre
fot. materiały prasowe
Z najnowszego badania, zrealizowanego na zlecenie firmy Sabre, wyłania się wyraźny podział pokoleniowy w podejściu do podróżowania. Pokolenie Z stawia na krótsze wyjazdy, które są inspirowane mediami społecznościowymi, podczas gdy generacja X preferuje dłuższy i spokojniejszy wypoczynek, organizowany w bardziej tradycyjny sposób.
Zetki preferują wyjazdy trwające od pięciu do siedmiu dni, pozwalające na maksymalne wykorzystanie czasu wolnego. Reprezentanci pokolenia Z są wyraźnie skoncentrowani na doświadczeniach, a blisko połowa z nich podróżuje częściej niż w poprzednich latach. Popularnością cieszą się podróże w grupie – 32 proc. badanych wskazało, że brak towarzystwa stanowi istotną barierę w planowaniu wakacji.
Media społecznościowe odgrywają istotną rolę w ich decyzjach podróżniczych. 54 proc. zetek przyznaje, że to właśnie Instagram, YouTube i TikTok inspirują ich do wyboru kierunku. Młodsze pokolenie planuje wyjazdy uważnie i pragmatycznie – 66 proc. korzysta z porównywarek cen biletów, 50 proc. wybiera oferty last minute, a 26 proc. sięga po triki takie jak zakupy w trybie incognito, aby potencjalnie obniżyć koszty. Ponadto 87 proc. osób w wieku 18-25 lat planuje podróże całkowicie online, a 25 proc. deklaruje, że korzystało już z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w celu ułatwienia organizacji wyjazdu.
„Młodsze pokolenie chętnie łączy różne narzędzia, aby obniżyć koszty podróży. Generacja wychowana w cyfrowym świecie w naturalny sposób rozumie, że platformy i aplikacje to złożone technologie, które czasem wyliczają i prezentują ceny dynamicznie. Część konsumentów podejmuje wyzwanie i stara się wygrać z systemami dynamicznie maksymalizującymi przychody. Nasze badanie wskazuje, że pokolenie zet nie wyobraża sobie planowania podróży bez sprawdzenia potencjału na oszczędności” – skomentował Grzegorz Surma, ekspert w Sabre.
Wśród osób w wieku 45-55 lat również widać zainteresowanie podróżami – 73 proc. deklaruje, że planuje wyjazd w najbliższym czasie. Jednocześnie tylko 23 proc. twierdzi, że podróżuje więcej niż w poprzednich latach. Zamiast częstych, krótkich wypadów preferują dłuższe pobyty – średnio spędzają 14 nocy rocznie poza domem.
Koszty są barierą zarówno dla młodszych, jak i starszych – 61 proc. przedstawicieli generacji X wskazuje je jako główny czynnik ograniczający podróżowanie. Osoby z tej grupy wiekowej także sięgają po narzędzia cyfrowe – 77 proc. korzysta z porównywarek cen, a 31 proc. rezerwuje noclegi z wyprzedzeniem, aby zoptymalizować wydatki.
Dwa style podróżowania
Zetki i ich rodzice różnią się nie tylko w wyborze destynacji, ale także w podejściu do planowania i motywacjach. Młodsze pokolenie ceni sobie spontaniczność, cyfrowe rozwiązania i towarzystwo – 44 proc. podróżuje z przyjaciółmi. Dla generacji X podróże to okazja do dłuższego relaksu. Wyjazdy najczęściej odbywają się w miesiącach letnich – lipcu, sierpniu i wrześniu. Starsi mają też mniej kompleksów – tylko 34 proc. Polaków w wieku 45-55 lat zgadza się ze stwierdzeniem, że czują się gorsi, jeśli podróżują mniej, niż ich znajomi.
Różnice pokoleniowe nie eliminują jednak wspólnego mianownika – roli technologii w procesie planowania. Niezależnie od wieku, zarówno młodsi, jak i starsi podróżnicy korzystają z cyfrowych narzędzi do porównywania cen i optymalizacji kosztów.
Metodologia
Badanie „Podróże Polaków 2025” przeprowadzono na zlecenie firmy Sabre przez IQS w dniach 15-28 kwietnia 2025 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób w wieku 18 lat i więcej. Kwoty dobrane zgodnie z reprezentacją populacji ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









