Travelist.pl: ponad 43 tys. transakcji z wykorzystaniem bonów turystycznych

Eksperci z Travelist.pl przeanalizowali statystyki wykorzystania bonów turystycznych, które były dostępne dla Polaków od sierpnia 2020 roku do końca marca 2023 roku. Program rządu był odpowiedzią na kryzys gospodarczy wywołany pandemią Covid-19. Portal przedstawił m.in., jakie obiekty cieszyły się największym zainteresowaniem, w którym miesiącu odbyło się najwięcej rezerwacji oraz jaka była rekordowa transakcja z wykorzystaniem bonu.
W 2020 roku wprowadzono polski bon turystyczny, który miał na celu wspomóc branżę turystyczną w walce z pandemią oraz pomóc rodzinom w planowaniu wypoczynku. Program zapewniał jednorazowe świadczenie w wysokości 500 zł na każde dziecko do 18. roku życia, a 1 tys. zł w przypadku dziecka z niepełnosprawnością. Według danych ZUS, około 500 tys. bonów pozostało nieaktywnych po zakończeniu programu, co oznacza, że część możliwości wykorzystania ich przepadła. Bon umożliwiał płatności za bilety na imprezy i atrakcje turystyczne oraz na rezerwacje noclegów.
„Przez cały okres obowiązywania świadczenia nasi klienci dokonali ponad 43 tys. transakcji z wykorzystaniem bonu turystycznego. Wartość bonu pozwoliła na sfinansowanie 42 proc. wartości wszystkich zamówień na Travelist.pl złożonych z jego użyciem. Średnia wartość transakcji z użyciem bonu to w naszym przypadku 1,7 tys. zł. Nie zabrakło jednak rekordów – najwyższa wyniosła ponad 16 000 zł” – mówi Eliza Maćkiewicz, head of commercial w Travelist.pl.
W związku z ograniczeniami wynikającymi z pandemii w 2020 roku, Polacy byli ostrożni zarówno w kwestii podróży, jak i korzystania z rządowych świadczeń. Jednak w 2021 roku zauważono znaczne ożywienie, ponieważ łagodzenie obostrzeń i mniejsza niepewność związana z możliwością podróży sprzyjały planowaniu wyjazdów.
„Największe zainteresowanie bonem turystycznym odnotowaliśmy w 2021 roku. Już w maju słupki transakcji z jego wyszukiwaniem poszybowały w górę, utrzymując się na ponadprzeciętnym poziomie do końca września. Największy wzrost zaobserwowaliśmy w lipcu. Wówczas Polacy dokonali na naszej stronie blisko 6 tys. transakcji z użyciem rządowych środków. Rezerwacje dotyczyły w głównej mierze pobytów wakacyjnych. Te za pandemicznym trendem – wywołanym sporą niepewnością – dokonywane były w większości w trybie last minute” – mówi Maćkiewicz.
Wybrzeże na prowadzeniu
Dane portalu Travelist.pl pokazują, że polskie wybrzeże było najpopularniejszym celem podróży z wykorzystaniem bonu turystycznego. Blisko 42 proc. wszystkich transakcji zrealizowano właśnie nad Bałtykiem. Najczęściej wybieranym obiektem był Hotel Arka Medical SPA na drugim miejscu znalazł się Blue Marine Mielno, natomiast podium zamyka Hotel Number One SPA & Wellness by Grano w Gdańsku. Warto zauważyć, że góry wypadły znacznie słabiej – to tylko 27 proc. wszystkich transakcji z wykorzystaniem rządowego programu. Spośród dziesięciu najczęściej wybieranych obiektów opłacanych bonem turystycznym tylko dwa znajdują się na południu Polski. To Radisson Blu Hotel & Residences w Zakopanem i Crystal Mountain w Wiśle.
„Na tego typu wynik wpływ może mieć kilka kluczowych czynników. Większość transakcji z wykorzystaniem rządowych środków zrealizowana była w trybie last minute na okres wakacji. Z wieloletniego doświadczenia wiemy już, że spora część osób w tym okresie wybiera morze. Nie bez wpływu na wybór kupujących pozostawały także koszty. Inflacja i kryzys gospodarczy konsekwentnie przekładały się na idące w górę ceny. Te rosły oczywiście w całej Polsce, jednak faktycznie w górach były wyższe niż nad morzem” – stwierdza Maćkiewicz.
Co ciekawe, największy wzrost sprzedaży wyjazdów z bonem w porównaniu do tych bez niego odnotowano w kategorii city breaków (21 proc. vs 14 proc. wszystkich transakcji).
Z bonem bardziej komfortowo
Eksperci portalu zwrócili również uwagę na fakt, że osoby korzystające z bonu turystycznego wybierały bardziej komfortowe i ekskluzywne opcje zakwaterowania.
„Turyści dokonujący rezerwacji z bonem turystycznym na Travelist.pl znacznie częściej wybierali oferty w pokojach hotelach czterogwiazdkowych i pięciogwiazdkowych. Można wysnuć zatem wniosek, że dla sporej części podróżujących dodatkowe środki były zachętą nie tyle do udania się na długo wyczekiwany urlop, co podwyższenia standardu podróży. Dzięki temu wiele osób skorzystało z oferty wyjątkowych obiektów w kraju, na które być może nie mogliby sobie pozwolić” – dodaje Maćkiewicz.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Itaka spotkała się z partnerami z całej Polski podczas Agent Night Arena
17 grudnia 2025 roku na Itaka Arenie w Opolu odbyło się wydarzenie Itaka Agent Night…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
eSky: Polacy planują podróże z wyprzedzeniem. Wzrost rezerwacji do USA i Meksyku
Dane z internetowego biura podróży eSky pokazują, że Polacy coraz częściej planują…
0 Komentarzy3 Minuty
16 grudnia 2025
Blisko 200 agentów na Wielkiej Gali Nekera: sukcesy, wyróżnienia i plany na przyszłość
Blisko 200 agentów turystycznych oraz partnerzy biznesowi i przedstawiciele mediów wzięli…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
eSky: Rośnie zainteresowanie zimowymi wyjazdami do Hiszpanii, Portugalii i Maroka
Polacy coraz częściej planują ferie zimowe poza krajem, wybierając kierunki o…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Malta w czołówce wyborów użytkowników eSky
Malta od lat przyciąga Polaków swoją historią, śródziemnomorskim klimatem i urokiem. W…
0 Komentarzy2 Minuty
12 grudnia 2025
eSky: Rok 2026 sprzyja podróżom. Polacy mogą wykorzystać do 61 dni wolnych
Według danych eSky, rok 2026 stwarza Polakom okazję do maksymalnego wykorzystania dni…
0 Komentarzy3 Minuty
8 grudnia 2025
Bułgaria krajem turystyki winiarskiej
W ambasadzie Bułgarii w Warszawie odbyła się prezentacja Bułgarskiej Organizacji…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty










