Światowa branża turystyczna spotkała się na ITB Berlin 2025
Z rekordową liczbą 5800 wystawców z ponad 170 krajów, ITB Berlin 2025 otworzyło swoje drzwi dla profesjonalistów z branży turystycznej. Pod hasłem „Świat Podróży żyje tutaj” targi oferują m.in. międzynarodowe spotkania biznesowe. Wśród najważniejszych tematów wydarzenia znalazły się innowacje technologiczne, zrównoważony rozwój oraz ewolucja zachowań konsumenckich w turystyce.
Albańska branża turystyczna przeżywa rozkwit, a liczby mówią same za siebie. Podczas konferencji prasowej otwierającej ITB Berlin 2025, premier, Jego Ekscelencja Edi Rama, wyjaśnił, dlaczego kraj ten został wybrany na oficjalnego gospodarza największych na świecie targów turystycznych w tym roku.
Albania jest jednym z najszybciej rozwijających się kierunków podróży na świecie i obecnie posiada najszybciej rozwijające się lotnisko w Europie. Szczególnie niemieccy turyści coraz częściej odkrywają Albanię. Jeszcze kilka lat temu było ich zaledwie kilkadziesiąt tysięcy, ale do 2023 roku kraj ten odwiedziło już 374 tys. Niemców.
Innowacje i trendy w branży turystycznej
Pomimo ponurych prognoz konsumenckich, globalny rynek podróży nadal rośnie, choć nie w takim samym tempie jak wcześniej. Jednak wydatki na podróże pozostają priorytetem dla gospodarstw domowych, choć częściowo napędza je wzrost cen. World Travel Monitor IPK International poinformował, że podróże zagraniczne w 2024 roku wzrosły o 13 proc., powracając do poziomu sprzed pandemii.
Prognozy wskazują, że do 2026 roku liczba rezerwacji osiągnie 2 biliony dolarów. Europa jest liderem w rezerwacjach online (66 proc.), a media społecznościowe, zwłaszcza Facebook, Instagram, YouTube i Reddit, odgrywają ważną rolę w planowaniu podróży. AI staje się istotnym narzędziem w turystyce, choć wciąż wymaga dopracowania, by dostarczać dokładniejsze informacje. Natomiast zrównoważone podróże pozostają wyzwaniem, bo pomimo zainteresowania, wielu klientów nie rozumie ich istoty.
Nowy wskaźnik dla branży turystycznej – Global Travel Buyer Index (GTBI)
Wspólnie z Dr Fried & Partner, ITB Berlin po raz pierwszy zaprezentowało Global Travel Buyer Index (GTBI), nowatorski wskaźnik zakupów turystycznych. Wyniki GTBI pozwalają analizować zmiany na rynku oraz przewidywać przyszłe trendy.
Prezentacja, którą poprowadził dr Markus Heller, pokazała, że aktywność zakupowa w branży turystycznej pozostaje wysoka. W ostatnich sześciu miesiącach 68 proc. ankietowanych odnotowało wzrost zamówień, a 63 proc. zwiększyło liczbę umów długoterminowych. Pomimo wzrostu kosztów i wydłużenia czasu negocjacji, przewidywania na przyszłość są optymistyczne. 65 proc. badanych spodziewa się dalszego wzrostu zamówień.
GTBI będzie aktualizowany kwartalnie, zapewniając cenne dane dla touroperatorów, destynacji i dostawców usług.
Polska na ITB Berlin 2025
Polska promuje się na ITB Berlin poprzez nowoczesną kuchnię opartą na tradycji. Na stoisku odwiedzający mogą skosztować przekąsek przygotowywanych na żywo przez szefów kuchni wyróżnionych gwiazdką Michelina, rekomendacją Bib Gourmand i zieloną gwiazdką. W tym roku Polskę reprezentują przedstawiciele regionalnych organizacji turystycznych, lokalne organizacje turystyczne oraz przedsiębiorcy, biura podróży, a także hotele.
Prognozy niemieckiej branży turystycznej
Podczas otwarcia ITB Berlin prezes Niemieckiego Związku Turystycznego (DRV), Norbert Fiebig, podkreślił, że mimo niepewności gospodarczych i geopolitycznych podróże pozostają priorytetem dla Niemców. W sezonie 2023/24 liczba wyjazdów nieznacznie spadła, ale wydatki na rezerwacje wzrosły o 6 proc., osiągając 83 mld euro, to o 20 proc. więcej niż przed pandemią. Szczególnie dynamicznie rozwijał się rynek podróży zorganizowanych, który odnotował 7 proc. wzrost i niemal zrównał się z wyjazdami prywatnymi.
W 2025 roku trendem stały się wczesne rezerwacje, ponieważ do końca stycznia liczba rezerwacji na lato wzrosła już o 11 proc. Rosło także zainteresowanie rejsami, których rezerwacje zwiększyły się o 18 proc., przy jednoczesnym spadku cen. Najpopularniejszymi kierunkami pozostają Hiszpania, Turcja i Grecja, ale rośnie też zainteresowanie Egiptem i Albanią. Fiebig przewiduje wzrost niemieckiego rynku turystycznego o 6 proc. w 2025 roku, pod warunkiem stabilnej polityki.
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2025
Lotnisko Rzeszów-Jasionka z rekordowym wynikiem cargo w październiku 2025 roku
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka w październiku 2025 roku obsłużył ponad 1 mln kg ładunków,…
0 Komentarzy2 Minuty
25 września 2025
Meet Latinoamerica 2025 – cztery dni spotkań w czterech miastach
29 września 2025 roku startuje I edycja Meet Latinoamerica 2025. Roadshow B2B odbędzie…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Rusza bon warmińsko-mazurski
Od dziś, 22 września zaczyna się rejestracja chętnych na Bon Warmińsko-Mazurski.…
0 Komentarzy2 Minuty
12 września 2025
XVII Forum Promocji Turystycznej: specjalna cena biletów tylko do 15 września
Jesienna edycja Forum Promocji Turystycznej odbędzie się już 13 października 2025 roku w…
0 Komentarzy1 Minuta
9 września 2025
Europ Assistance Polska: Turcja liderem wakacyjnych wyjazdów Polaków
Turcja okazała się najpopularniejszym kierunkiem wakacyjnym Polaków w sezonie letnim…
0 Komentarzy3 Minuty
9 września 2025
Polskie Porty Lotnicze opublikowały raport o przyszłości technologii lotniskowych
Polskie Porty Lotnicze opublikowały raport „Przyszłość technologii lotniskowych -…
0 Komentarzy1 Minuty
5 września 2025
Wizz Air uruchamia nowe trasy z Katowic i Wrocławia do Ochrydy
Wizz Air ogłosił uruchomienie nowych połączeń z Polski do Macedonii. Przewoźnik zacznie…
0 Komentarzy1 Minuty
11 sierpnia 2025
Hotelarze odpowiadają na ataki w sprawie KPO
Branża turystyczna, która w czasie pandemii (a potem wojny za naszą wschodnią granicą)…
0 Komentarzy3 Minuty
6 sierpnia 2025
Rankomat.pl: Polacy zadecydowali – Tatry najpiękniejsze w Polsce, Polska najpiękniejsza na świecie
Co piąty Polak wskazuje Tatry jako najpiękniejsze miejsce w kraju, a co dziesiąty -…
0 Komentarzy2 Minuty










