Stena Line przedstawia wizję żeglugi przyszłości podczas konferencji w Gdyni

fot. materiały prasowe

Elastyczne konstrukcje statków, napędy hybrydowe i ogniwa paliwowe, a w przyszłości także projektowanie wspierane przez sztuczną inteligencję – Stena Line przedstawia kierunki rozwoju floty, które mają kształtować żeglugę w nadchodzących dekadach.

Podczas konferencji Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025 Ron Gerlach, dyrektor techniczny Stena Technik, przedstawił koncepcję żeglugi przyszłości opartą na innowacji i zrównoważonym rozwoju.

„Rozważamy budowanie bardziej elastycznych typów statków, które mogą zostać zmodernizowane w przyszłości. Prawdopodobnie będziemy obserwować większą różnorodność konwencjonalnych silników wysokoprężnych, różne rodzaje paliw w połączeniu z elektryfikacją i rozwojem ogniw paliwowych. Prawdopodobnie dzięki możliwości symulacji statku i operacji w przyszłości poprzez uruchomienie algorytmów sztucznej inteligencji, w pewnym momencie może nawet dzięki komputerom kwantowym, możemy przyspieszyć rozwój oraz optymalizację kształtu kadłuba” – powiedział Gerlach.

Planowane działania wpisują się w strategię Stena Line, zakładającą redukcję emisji CO₂ o 30 proc. do 2030 roku. Firma rozwija rozwiązania oparte na paliwach alternatywnych, a także wprowadza napęd hybrydowy i zasilanie z lądu w portach. Równolegle projektuje promy przystosowane do dalszej modernizacji.

Jednostki typu E-Flexer, w tym Stena Estelle i Stena Ebba, zaprojektowano z myślą o przyszłym doposażeniu w ogniwa paliwowe i systemy bateryjne. Integracja narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie projektowania statków stanowi kolejny etap w optymalizacji efektywności energetycznej i operacyjnej floty.