SITE Poland: kryzys koronawirusa albo nas wzmocni albo wszyscy przegramy

Podczas spotkania w Warszawie, zorganizowanym przez SITE Poland a poświęconym zagrożeniu koronawirusem na świecie i wpływowi na branżę MICE, Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland, powiedział – Dobrze byłoby, gdyby przy okazji rozmów, walki z problemami koronawirusa, przyświecała nam wszystkim idea „Good will policy”.
Na spotkaniu poświęconym sytuacji branży MICE w obliczu koronawirusa, zorganizowanym przez SITE Polska zjawili się członkowie SITE Polska, Członkowie PIT specjalizujący się w wyjazdach MICE z przewodniczącym zespołu d.s MICE przy PIT Andreo Grzębowskim, członkowie SOIT. Spotkanie prowadzili: Grażyna Grot-Duziak prezes SITE Poland, Paweł Niewiadomski, prezes PIT oraz Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland. Gośćmi były Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie i Katarzyna Szepczyńska, dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych w AXA
Koronawirus jest problemem całej branzy
Cezary Wilemajtys, członek zarządu SITE Poland , powiedział: „Problem koronawirus dotyka całej branży turystycznej, nas – organizatorów wyjazdów, ale także linie lotnicze, hotelarzy, organizatorów eventów i imprez oraz ubezpieczycieli. Dzisiejsze spotkanie traktujemy, jako sondażowe. Chcemy wysłuchać przedstawicieli branży MICE, jakie są ich dotychczasowe doświadczenia z koronawirusem, na jakie problemy natrafiliście. Sytuacja jest wyjątkowa i nie ma w niej wygranych.
Dobrze byłoby, gdyby przy okazji rozmów, walki z problemami koronawirusa, przyświecała nam wszystkim idea „Good will policy”. Wszyscy powinniśmy współpracować, by zminimalizować straty organizatorów MICE, związane z obecną sytuacją epidemiologiczną na świecie.”
Sytuacja jest niedobra
Paweł Niewiadomski, prezes PIT oraz ECTAA (Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej), podkreślił: „Sytuacja w Polsce nie jest wyjątkowa, we wszystkich krajach europejskich trwają konsultacje, odbywają się spotkania sztabów kryzysowych. W niektórych krajach branża turystyczna jest bardziej dojrzała i tym samym jest lepiej przygotowana na podobne kryzysy.
Trzeba pamiętać, że problem rezygnacji klientów jest regulowany u nas ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Jestem jednak pewny, że przepisy ustawy dotyczą sytuacji „normalnej”, na sytuację „normalną” je przygotowane. Tymczasem sytuacja jest nienormalna, niestandardowa i niedobra dla ceł branży.
Nie poprawia jej fakt, że naszym kraju nie ma ubezpieczeń, które uznają takie wypadki jak koronaworus, tak jak to jest np. w Portugalii.”
Przedstawiciele ECTAA spotkali się zarówno z przedstawicielami HOTREC oraz Airlines for Europe (Europejska organizacji lobbingowa reprezentująca europejskie linie lotnicze). Z obserwacji ECTAA, jak powiedział Niewiadomski, wynika, że partnerzy touroperatorów (hotelarze, przewoźnicy) nie są świadomi, że skorzystanie z ich usług rodzi dla organizatorów znacznie więcej obowiązków i odpowiedzialności niż te stojące po ich stronie.
Zalew błędnych informacji
Prezes PIT zaznaczył: „Trzeba powiedzieć wyraźnie, że koronawirus jest zjawiskiem w dużej mierze medialnym. W Polsce na przykład rozdmuchanym do niebywałych rozmiarów. Zupełnie inaczej niż na przykład w Finlandii, w które się o koronawirusie pisze i mówi bardzo mało.
Do tego zalewają nas błędne informacje, czego przykładem jest komunikat UOKIK.”
ECTAA zaapelowała do Komisji Europejskiej o powołanie zespołu, który na baco zajmował się problemem koronawirusa i jego wpływem na branżę turystyczną.
Paweł Niewiadomski zaznaczył: Sami ustalamy skutki koronawirusa dla branży, liczbę anulowanych imprez turystycznych, zarówno na postawie artykułu 47 ustęp 4, jak i na podstawie artykułu 47 ustęp 1. Analizujemy także liczbę odwołanych rejsów lotniczych, ale także liczbę turystów objętych kwarantanną. Porównujemy, jakie są kryteria prawne w różnych krajach, jeśli chodzi umowy B2B w sytuacji działania siły wyższej – czy tego typu wypadki są skodyfikowane.
Izba kończy prace nad klauzulami handlowymi, które mogłyby pomóc mniejszym przedsiębiorcom pozbawionym często fachowej pomocy prawnej.”
Ważna jest elastycznośc wszystkich stron
Cezary Wilemajtys dodał: „Staramy się uświadomić przedsiębiorcom, że w świetle ustawy istnieją trzy warianty rezygnacji z imprezy:
– odstępstwo na podstawie artykułu 47 ustęp 1 (z potrąceniem kosztów)
– odstępstwo na podstawie artykułu 47 ustęp 1 (całkowity zwrot kosztów)
– odstąpieni od umowy przez organizatora.
Natomiast ważne jest, że żeby nastąpiło odstąpienie od umowy muszą zaistnieć trzy przesłanki:
– zagrożenie dla życia lub zdrowia podróżnego,
– stan zagrożenia musi nastąpić w miejscu docelowym,
– stan zagrożenia musi mieć znaczący wpływ na realizację imprezy.
My jako działający na rynku B2B musimy działać w sposób elastyczny. Jedynym poważnym zagrożeniem może być niechęć do elastycznych działań ze strony linii lotniczych.
Wszyscy wygramy albo stracimy
Musimy, jako branża, wystąpić do linii lotniczych z jednym stanowiskiem. Musimy im uświadomić, że albo wyjdziemy z obecnej sytuacji wzmocnieni wzajemnym zaufaniem albo wszyscy stracimy.
Obecna na spotkaniu Izabela Stelmańska, zapewniła, że jeśli przedstawiciele branży turystycznej, jakiejkolwiek Izby czy Stowarzyszenia wystąpią do Marszałka Województwa, to na pewno Urząd Marszałkowski wszelkie opinie o zagrożeniach dla turystyki przekaże dalej.”
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Travelist.pl: Polacy coraz wcześniej rezerwują wyjazdy na lato 2026. Bałtyk pozostaje liderem
Polscy turyści coraz wcześniej planują wakacyjny wypoczynek. Jak wynika z danych portalu…
0 Komentarzy3 Minuty











W imieniu Krakowskiej Izby Turystyki, jak najbardziej popieramy i jesteśmy otwarci na współpracę