Ryanair z rekordowym półroczem: 2,54 mld euro zysku i 119 mln pasażerów

fot. Piotr Adamczyk

Linia lotnicza Ryanair poinformowała o wynikach finansowych za pierwsze półrocze roku finansowego 2026. Zysk netto spółki wzrósł o 42 proc. rok do roku, osiągając 2,54 mld euro. W samym drugim kwartale linia zarobiła 1,72 mld euro, czyli o 20 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wzrost był efektem silnego popytu, pełnego sezonu wielkanocnego, odbudowy cen biletów i utrzymania dyscypliny kosztowej. Liczba pasażerów zwiększyła do 119 mln, a średnia cena biletu wzrosła o 13 proc.

Przychody Ryanaira wzrosły do 9,82 mld EUR (+13 proc.), z czego 6,91 mld EUR stanowiły przychody z biletów, a 2,91 mld EUR – przychody dodatkowe, takie jak opłaty za bagaż i usługi pokładowe. Koszty operacyjne zwiększyły się do 6,96 mld EUR (+4 proc.)

„Przychody wzrosły o 13 proc. do niemal 10 mld EUR. Silna Wielkanoc i słaba baza porównawcza z ubiegłego roku pomogły nam odrobić ubiegłoroczny spadek cen o 7 proc. Przychody dodatkowe utrzymały solidny wzrost, a nasze koszty jednostkowe wzrosły tylko o 1 proc.” – powiedział Michael O’Leary, prezes Ryanair Group.

Spółka zaznaczyła, że zabezpieczenia paliwowe pomogły zrównoważyć rosnące opłaty za kontrolę ruchu lotniczego i koszty środowiskowe. Ryanair ma obecnie zabezpieczone 85 proc. zużycia paliwa na drugie półrocze roku finansowego 2026 oraz 80 proc. na rok finansowy 2027, co ma przynieść oszczędności w przyszłym roku.

Na koniec września Ryanair dysponował 3 mld EUR gotówki. Pomimo spłaty 1,2 mld EUR długu, 1,1 mld EUR nakładów inwestycyjnych i 400 mln EUR wypłat dla akcjonariuszy, środki pieniężne netto wzrosły do 1,5 mld EUR.

W maju spółka rozpoczęła skup akcji własnych o wartości 750 mln EUR. Do końca września wykupiła i umorzyła 7 mln akcji za 188 mln EUR. Zarząd ogłosił też dywidendę tymczasową w wysokości 0,193 EUR na akcję, która zostanie wypłacona w lutym 2026 roku.

Na koniec października flota Ryanaira liczyła 641 samolotów, w tym 204 nowoczesne Boeingi 737-8200 „Gamechanger”. Spółka spodziewa się odbioru pozostałych samolotów do lata 2026, co pozwoli zwiększyć liczbę pasażerów do 215 mln.

Ryanair przenosi trasy na tańsze rynki

Ryanair kontynuuje również przesuwanie swoich zasobów na rynki, które obniżają podatki lotnicze i wspierają rozwój ruchu – m.in. do Szwecji, Słowacji, Włoch, Albanii i Maroka. Jednocześnie ogranicza działalność w krajach o wyższych kosztach, takich jak Niemcy czy Austria. Na sezon letni 2026 przewoźnik oferuje ponad 2,5 tys. tras, w tym 91 nowych.

Przewoźnik przewiduje, że w całym roku finansowym FY26 liczba pasażerów wzrośnie o ponad 3 proc., do 207 mln, a zysk netto będzie nadal rosnąć dzięki odbudowie cen biletów i utrzymaniu niskich kosztów.

„Wciąż jest za wcześnie, by podawać dokładne prognozy, ale spodziewamy się rozsądnego wzrostu zysku. Ostateczne wyniki będą jednak zależeć od sytuacji geopolitycznej, warunków gospodarczych i potencjalnych zakłóceń w ruchu lotniczym” – podsumował Michael O’Leary.