Raport PIT: Egipt odzyskuje popularność, Turcja nadal liderem. Ceny nieznacznie w górę, poniżej poziomu inflacji

raport PIT zagraniczne wakacje Polaków
raport PIT zagraniczne wakacje Polaków / fot. MM

Na czele rankingu ulubionych kierunków ponownie Turcja, która już od kilku lat pozostaje niekwestionowanym liderem turystyki zorganizowanej. Na drugiej pozycji utrzymała się Grecja, choć w tym sezonie dogania ją Egipt, który zanotował znaczący wzrost, osiągając wynik 16,9 proc. Mocno trzyma się Tunezji (czwarta lokata), za nią Hiszpania i Bułgaria, które zamieniły się miejscami. Polska Izba Turystyki po raz kolejny opublikowała raport dotyczący zagranicznych wakacji Polaków w turystyce zorganizowanej.

Warto zwrócić uwagę na dobry wynik Cypru (3,3 proc.), co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym (0,7 proc.). Imponująca jest dynamika Egiptu – w zależności od danych sięga czasem 9 proc. Jak widać z danych – kosztem m.in. Bułgarii i Grecji.
W pierwszej dziesiątce znalazły się także: Albania, Włochy i Chorwacja z udziałami na poziomie 1-2 proc., nawet jeśli nieznacznie spadł udział Albanii. W sumie skład pierwszej dziesiątki ulubionych kierunków Polaków właściwie się nie zmienił.

Z kierunków spoza pierwszej dziesiątki najbardziej spektakularną dynamikę wzrostu ma Malta, Portugalia, Wyspy Zielonego Przylądka i Maroko. Spadki zanotowały natomiast m.in. Polska, Macedonia, Tanzania i Wyspy Kanaryjskie.

Struktura turystyki czarterowej

„Struktura turystyki czarterowej notuje największą dynamikę 12 proc. według TFG, a wzrost w lipcu to 17 proc. Tymczasem Ryanair notował wzrost na poziomie 5 proc. To daje pojęcie o dynamice tego segmentu na tle całego rynku” – podkreśla Mateusz Jarzębowicz, Head of Travel Supply w Wakacje.pl, Travelplanet i Inva.

Istotny wzrost zanotował Egipt, zdecydowała o tym bogata oferta w Sharm el-Sheikh, które odpowiada za największe wzrosty. Nadal jednak jedna trzecia klientów wybiera Turcję i bardzo trudno jest tutaj rosnąć graczom, choć na rynku pojawili się istotni nowi. Z każdego lotniska w sezonie mamy kilka lotów dziennie, więc ofertę tę można budować w sposób dowolny. Również loty do Grecji dają bardzo dużą elastyczność w budowie oferty.

Malta, Portugalia, ZEA i Wyspy Zjednoczonego Przylądka wzrosły dynamicznie lotami rejsowymi. Cypr jest bardzo ciekawym wyjątkiem, nastąpiła mocna inwestycja w loty czarterowe i znalazł się w pierwszej dziesiątce.

Najpopularniejsze regiony

Riwiera Turecka w dalszym ciągu pozostaje ulubionym regionem wypoczynkowym Polaków w turystyce zorganizowanej, choć wynik 24,4 proc. udziału jest niższy niż w zeszłym roku. Zyskały destynacje egipskie – Hurghada, Marsa Alam i Sharm el Sheikh (w zeszłym roku nie znalazł się w pierwszej dziesiątce), co potwierdza wysoki wzrost tego kraju w wyborach wyjazdowych Polaków.

Wyspy greckie (Kreta, Rodos i Zakynthos) wciąż cieszą się popularnością i mają swoje miejsce w pierwszej dziesiątce, ale z wynikami porównywalnymi lub nieco niższymi niż w zeszłym roku. Nieodmiennie wśród ulubionych kierunków pozostaje Riwiera Egejska i bułgarski Słoneczny Brzeg.

Sezonowość i terminy rezerwacji

Szczyt sezonu na wyjazdy turystyczne Polaków związany jest nieodmiennie z wakacjami szkolnymi i przypada na miesiące letnie. W tym roku lipiec i sierpień w sumie stanowiły 58,8 proc. wyjazdów, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z rokiem 2024 (dane nie obejmują rezerwacji zakładanych w ostatnim tygodniu sierpnia i we wrześniu, liczba ta nie jest więc ostateczna). Wskaźniki dotyczące wypoczynku w czerwcu i wrześniu prawie nie uległy zmianie, ale tu także należy pamiętać o ograniczeniu ankiet (dane pozyskane do 21 sierpnia br.).
Prawie 36 proc. klientów biur podróży rezerwowało swoje wyjazdy wakacyjne na trzy miesiące wcześniej (więcej o 2 p.p.). To dobry wynik first minute, ale kosztem rezerwacji z dwu- i miesięcznym wyprzedzeniem.

Widoczny jest wzrost decyzji zakupowych podejmowanych na 10 dni przed wyjazdem (19,1 proc.). Czy to oznacza powrót ofert last minute, na których brak wskazywano w ostatnich dwóch latach? To wciąż odległy wynik w porównaniu z 2019 rokiem, kiedy zakupy na 10 dni przed wyjazdem kształtowały się na poziomie 25 proc.

„Rośnie popularność wyjazdów przed i po sezonie, choć dane raportu nie uwzględniają września. Na rozkład sprzedaży i wylotów wpływ mają różne czynniki, w tym pogoda w Polsce. Tak naprawdę jednak sezon należałoby analizować od kwietnia do października, bardzo dużą popularnością cieszy się maj, coraz chętniej wyjeżdżamy też w czerwcu jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego” – mówi Anna Podpora, Head of Travel Supply Research & Analytics w Wakacje.pl, Travelplanet i Inva.

W tym roku mieliśmy do czynienia z dużą polaryzacją klientów: duża liczba kupiła w first minute i również dużo kupiło w last minute. W czerwcu mieliśmy konflikt izraelsko-palestyński, więc szturm na biura podróży zaczął się dopiero w lipcu i trwa do teraz. Osoby niezwiązane kalendarzem szkolnym we wrześniu i w październiku mają spokojny dostęp do szerokiej oferty.

Długość pobytu i preferencje klientów

Jeśli chodzi o długość pobytu, to od razu rzuca się w oczy skok o 4 p.p. wyjazdów krótszych, mieszczących się w przedziale 1-6 dni. Polacy chętniej wybierają wyjazdy, które mogą elastycznie dopasować, ale jeżdżą też częściej. Rezygnują za to z wyjazdów dwutygodniowych – na co wskazuje spadek o ponad 2 p.p.

Samolot pozostaje dominującym środkiem podróży przy wyjazdach zorganizowanych – ten sposób dotarcia do miejsca wypoczynku wybiera 97,7 proc. turystów (97,2 proc. w roku ubiegłym). Wyjazdy autokarowe stanowią drobny wycinek – 0,5 proc. w porównaniu z 0,58 proc. w roku ubiegłym, spadł także udział dojazdu własnego z 2,13 proc. na 1,8 proc. Należy jednak pamiętać, że coraz częściej turyści samodzielnie organizują wyjazdy do kierunków, które łatwo osiągnąć samochodem. W turystyce zorganizowanej nieodmiennie dominuje all inclusive (88,4 proc. co stanowi niewielki spadek) i wysoki standard hotelu. Na hotele 4- i 5-gwiazdkowe w tym roku zdecydowało się ponad 77 proc. klientów biur podróży.

Ceny wakacji

Tegoroczne ceny – jak wynika z danych multiagentów – wzrosły, jednak nie jest to wzrost na tyle duży, by zaskoczyć. Tradycyjnie zależały od kierunku, ale biorąc pod uwagę pierwszą lokatę Turcji, która kojarzy się z wysokim standardem w przystępnej cenie, oraz świetnym wynikiem Egpitu – jest to uzasadnione. Statystyczne wakacje kosztowały średnio 3345 zł na osobę (w zeszłym roku niecałe 3300 zł ), a więc zmiana jest symboliczna. Natomiast cena rezerwacji kształtowała się na poziomie 9143 zł, czyli o ok. 200 zł więcej niż w 2024 roku.

Porównując ceny wyjazdów z ostatnich trzech lat (na osobę i za rezerwację, można zaobserwować stały wzrost, jednak nie taki, by bardzo uderzał po kieszeni klientów. Jak widać droższe kierunki europejskie, takie jak Hiszpania czy Włochy, w turystyce zorganizowanej nie cieszą się taką popularnością jak świetnie spisujące się w tym roku Turcja, Egipt czy chociażby Cypr.

Dane z portów lotniczych

Po raz pierwszy raport został wzbogacony o dane z portów lotniczych. W ruchu czarterowym najpopularniejsze kierunki pokrywają się z informacjami uzyskanymi od multiagentów – są to Turcja, Egipt i Grecja. Posiłkując się danymi z warszawskiego lotniska Chopina, widać, że w tym segmencie największym zainteresowaniem cieszyła się Antalya, potem kurorty egipskie (Marsa Alam i Hurghada) oraz wyspy greckie.

Różnice widać przy uwzględnieniu wszystkich wylotów – na wysokiej pozycji pojawia się Hiszpania, Włochy czy Wielka Brytania.
Wzrosty zanotowano na każdym z czołowych kierunków, choć rozkład udziałów zależy od portu lotniczego – w przypadku tych specjalizujących się w ruchu czarterowym zyskuje Turcja (ok. 20 proc.), Hiszpania (niecałe 20 proc.), Grecja (ok. 8 proc.). Podane udziały są czysto szacunkowe ze względu na niepełne dane.

Na podstawie niepełnych danych trudno jednoznacznie stwierdzić, jak wyglądał sezon letni, jednak można pokusić się o kilka refleksji. Więcej pasażerów skorzystało z lotnisk w lipcu niż w sierpniu, ale tu trzeba pamietać, że dane za sierpień obejmują okres do 25 dnia miesiąca.

Dynamiczne pakiety i city breaki

„Widać znaczną tendencję do wzrostu na lotniskach lokalnych w porównaniu z lotniskiem Chopina” – komentuje Paweł Niewiadomski, prezes zarządu Polskiej Izby Turystyki.

„Włochy najlepiej sprzedają się jako pakiety dynamiczne, ten kraj zgarnia 28 proc. sprzedaży na tym rynku. Drugim kierunkiem jest Hiszpania, która odpowiada za 17 proc. Cypr, kierunek całoroczny, to świetny przykład kierunku popularnego zarówno w segmencie czarterowym, jak i w pakietowaniu dynamicznym” – podkreśla Jarosław Grabczak, head of commercial product w eSKy.

Najbardziej dynamicznie rośnie popularność Maroka, ZEA, Grecji, a także Turcji, gdzie pojawia się sporo połączeń rejsowych i jest to motor napędowy wzrostu w tym segmencie. Najpopularniejsze kierunki wypoczynkowe to: Malta, Costa Brava, Rimini, Riwiera Turecka, Cypr i Majorka. Na city break chętnie klienci wybierali Barcelonę, Wenecję, Florencję, Rzym, Budapeszt i Ateny. Na City break chętnie jeździmy parami bądź w grupach dorosłych, na wakacje zaś rodzinnie.

Średni wiek klienta OTA to 32 lata, generacja Z, ludzie młodsi o ok. 12 lat od klienta biura podróży na naszym rynku. Zagospodarowujemy inny segment rynku. Bardzo chętnie też w tej formule podróżują kobiety 55 plus.