Raport Mastercard: Wellness, natura i kulinaria głównymi trendami podróżniczymi w 2025

Mastercard Economics Institute (MEI) opublikował coroczny raport Travel Trends Report 2025, analizujący preferencje turystyczne konsumentów w Europie, w tym w Polsce. Z danych wynika, że podróżni coraz częściej kierują się dążeniem do realizacji doświadczeń związanych z dobrostanem, przyrodą i kulinariami.
Z analizy danych dotyczących rezerwacji lotów wynika, które kierunki turystyczne zyskują na popularności w okresie letnim. Wśród podróżnych z Europy największym zainteresowaniem cieszy się Tokio, wyprzedzając Palmę de Mallorcę, Hurghadę, Paryż, Osakę, Pekin i Londyn. Znaczący wzrost liczby odwiedzających odnotowała także Tirana – stolica Albanii, która w ostatnich latach przyciągnęła szczególnie wielu turystów z Włoch.
W przypadku podróżnych z Polski, najczęściej rezerwowanymi kierunkami są Londyn, Oslo i Rzym. Destynacje, które zyskały na popularności w porównaniu do ubiegłego roku, to Kopenhaga, Alicante oraz Malaga.
W gronie najbardziej przystępnych cenowo destynacji na lato 2025 znalazły się Warszawa i Kraków. W szerszym ujęciu, na liście atrakcyjnych cenowo kierunków w Europie Środkowo-Wschodniej znajdują się także Bukareszt, Budapeszt i Praga. Do popularnych, a zarazem przystępnych cenowo opcji wypoczynku nad morzem zaliczają się hiszpańskie wybrzeża Costa Brava i Costa del Sol, Ayia Napa na Cyprze oraz grecka wyspa Zakynthos.
Natura, wellness i kulinaria
Według danych Mastercard 70 proc. Europejczyków zadeklarowało, że realizacja punktów z tzw. listy marzeń stanowi dla nich priorytet w kontekście podróży i życiowych doświadczeń.
Wśród kluczowych trendów zauważalny jest wzrost zainteresowania turystyką wellness, co potwierdzają wyniki indeksu Wellness Travel Index (WTI). Wysokie wartości tego wskaźnika odnotowano dla Polski i Włoch, wskazując na rosnącą atrakcyjność tych krajów jako destynacji sprzyjających zdrowiu i dobremu samopoczuciu.
Na popularności zyskują także wyprawy w głąb natury. Analiza głównych parków narodowych pod kątem wpływu na wydatki turystyczne w danym regionie pokazuje, że turystyka przygodowa dynamicznie rozwija się w Skandynawii. Podróżni coraz częściej wybierają ten region ze względu na jego walory przyrodnicze. Pod tym względem wyróżnia się również Finlandia, gdzie parki narodowe odpowiadają za 7,1 proc. całkowitych wydatków transgranicznych. Wysoki udział takich wydatków odnotowano również w Szwajcarii, Polsce, Francji i Norwegii.
W zakresie turystyki kulinarnej wyróżniają się Istambuł, Cannes i Interlaken. Analiza średniej liczby narodowości odwiedzających restauracje pozwala określić te lokalizacje jako najbardziej zróżnicowane kulturowo na kulinarnej mapie Europy. W 2024 roku lokale gastronomiczne w Istambule gościły turystów z 67 krajów, co stanowi najwyższy wynik spośród 43 analizowanych miast. Wysoko oceniane pod względem różnorodności kulinarnej są także Barcelona i Dubrownik. Kraków również znalazł się w zestawieniu Miasto wyróżnia się walorami historycznymi i klimatyczną atmosferą, a także dynamicznie rozwijającą sceną gastronomiczną.
„Europejski sektor turystyczny nadal wykazuje dużą odporność. Nawet w obliczu niepewności gospodarczej wśród europejskich podróżników obserwujemy wyraźny zwrot w kierunku doświadczeń, które zapewniają konsumentom osobistą i długoterminową wartość. Niezależnie od tego, czy chodzi o ośrodki odnowy i relaksu, eksploracje nowych kultur czy przygody na łonie natury, europejscy turyści stawiają na podróże, które są zgodne z ich indywidualnymi wartościami i aspiracjami”- powiedziała Natalia Lechmanova, główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute.
W raporcie odnotowano również wzrost przypadków oszustw w szczycie sezonu turystycznego o 28 proc. W odpowiedzi na to Mastercard zwraca uwagę na rolę cyfrowych portfeli i systemów zapobiegania oszustwom opartych na sztucznej inteligencji w ochronie konsumentów.
Raport dostępny jest na stronie Mastercard Economics Institute.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









