Prezes Emirates: popyt będzie wracał co najmniej 18 miesięcy

Grupa Emirates zarobiła 456 mln dolarów w roku finansowym zakończonym 31 marca. Wyniki finansowe odzwierciedlają już wpływ pandemii koronawirusa – zyski spadły o prawie jedną trzecią. Prezes firmy uważa, że powrót do popytu „przypominającego normalność” potrwa w branży lotniczej nie mniej niż 18 miesięcy.
Zakończony 31 marca rok finansowy przyniósł grupie Emirates zarobek w wysokości 456 mln dolarów, czyli o 28 proc. mniej niż w roku 2018. Przewoźnik obsłużył 56,2 mln pasażerów, czyli o 4 proc. mniej niż w 2018 roku. Przychody wyniosły 28,3 mld dolarów i spadły o 5 proc. Przewoźnik zakończył rok z saldem pieniężnym w wysokości 7 mld dolarów, czyli o 15 proc. wyższym. Na ten wzrost miały wpływ: dobre wyniki grupy do lutego 2020 i spadek cen paliwa lotniczego. Z kolei na spadek zysków – wybuch pandemii COVID-19 w połowie lutego oraz zamknięcie pasa startowego na lotnisku w Dubaju wiosną 2019 roku.
Drastyczny spadek popytu
Z powodu bezprecedensowej sytuacji w środowisku biznesowym wywołanym pandemią COVID-19, dbając o płynność finansową, spółka nie zdecydowała się na wypłacenie dywidendy za zakończony rok finansowy. W poprzednim wysokość dywidendy wyniosła 136 mln dolarów.
“Przez pierwsze 11 miesięcy Emirates radziły sobie dobrze i były na najlepszej drodze, by zrealizować wyznaczone cele biznesowe. Jednak w połowie lutego sytuacja zaczęła się szybko zmieniać z powodu pandemii COVID-19, która rozprzestrzeniła się po świecie. Nagle drastycznie spadł popyt na usługi międzynarodowego transportu lotniczego, kraje zaczęły zamykać granice i wprowadzać restrykcje dotyczące podróży” – skomentował Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes Emirates Group.
Branża podatna na zawirowania
W sumie w roku finansowym 2019-20 capacity Emirates spadło o 8 proc. do 58,6 mld tonokilometrów. Ten spadek grupa przypisuje również przestojowi na lotnisku w Dubaju oraz pandemii koronawirusa.
„Nawet bez pandemii nasza branża zawsze była podatna na działanie licznych czynników zewnętrznych. W ostatnim roku finansowym umacnianie się dolara również wpłynęło na wysokość zarobków w dirhamach. Zapotrzebowanie na fracht lotniczy było dość miękkie, a konkurencja na kluczowych rynkach rosła” – dodał.
W zakończonym roku finansowym grupa zainwestowała 3,2 mld dolarów w nowy sprzęt, przejęcia spółek, nowoczesne obiekty i najnowsze technologie oraz inicjatywy pracownicze. Jednak wysokość inwestycji była niższa niż w rekordowym pod tym względem 2018, kiedy przewoźnik zainwestował 3,9 mld dolarów.
Podczas Dubai Air Show w listopadzie 2019 Emirates złożyły warte 16 mld dolarów zamówienie na 50 airbusów A350 XWB oraz 8,8 mld dolarów na 30 Dreamlinerów. Dostawy grupa spodziewa się w 2023 roku.
Emirates stawia na bezpieczeństwo
Liczebność personelu nie uległa znacznym zmianom, według stanu na 31 marca grupa zatrudnia 105 730 osób.
„Gdy wybuchła pandemia, poczyniliśmy wszelkie starania, by chronić pracowników, a także klientów. To będzie nasz priorytet podczas wznawiania operacji w nadchodzących miesiącach” – powiedział Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum.
„Pandemia będzie miała ogromny wpływ na wyniki w kolejnym roku. Agresywnie tniemy koszty zabezpieczając nasz biznes i planując jednocześnie powrót do działalności. „Spodziewamy się, że zanim popyt na nasze usług wróci do poziomu przypominającego normalność, minie co najmniej 18 miesięcy. W międzyczasie skupimy się na wypracowaniu standardów bezpieczeństwa dla działalności w świecie post-pandemii. Wznowimy działalność tak szybko, jak pozwolą na to okoliczności” – dodał.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty









