Powstanie nowy rządowy program rozwoju sieci lotnisk

W sprawie rządowej polityki w zakresie rozwoju sieci lotnisk spotkali się dziś w Warszawie przedstawiciele m.in. lotnisk regionalnych, Lotniska Chopina, PAŻP, ULC, Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury i CPK. Nowy dokument powinien zostać opracowany do 2020 roku.
Dynamiczny rozwój ruchu lotniczego w Polsce i planowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego niosą ze sobą konieczność wypracowania nowych założeń oraz podejścia do polityki lotniczej, w tym w zakresie dotyczącym sieci lotnisk.
Ostatni rządowy dokument dotyczący tego obszaru, czyli Program rozwoju sieci lotnisk i urządzeń naziemnych, został przyjęty uchwałą Rady Ministrów 8 maja 2007 r. i przez tych 12 lat został częściowo zrealizowany, a w pozostałym zakresie zdążył się zdezaktualizować.
Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK, powiedział: „Decyzja o budowie CPK została już podjęta, jest realizowana i określa ramy polityki lotniczej. Z tego powodu istniejący Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych wymaga zastąpienia nowym dokumentem. To od przedstawicieli środowiska zależy przedstawienie wspólnego stanowiska co do zakresu, roli i metodologii, którą powinniśmy się kierować w pracach nad tymi fragmentami polityki lotniczej, które będą dotyczyć rozwoju sieci lotnisk.
W perspektywie kilkunastu lat na polskim rynku można spodziewać się dużego wzrostu ruchu, związanego m.in. z dodaniem dodatkowej przepustowości w postaci CPK. Budowa dużego portu przesiadkowego w danym kraju nie musi wcale wiązać się ze zmianą proporcji udziału w ruchu lotniczym. W tym kontekście budowa CPK może być dla lotnisk regionalnych szansą, a nie zagrożeniem.”
Inicjatorami spotkania byli przedstawiciele środowiska lotniczego, w tym Związek Regionalnych Portów Lotniczych zrzeszający lotniska odpowiadające dziś za 60 proc. ruchu lotniczego w Polsce. Spółka CPK podjęła się organizacji pierwszego z serii warsztatów. Uczestnicy rozmawiali o aspektach tworzenia polityki lotnictwa, jej zakresie, horyzoncie czasowym i metodyce, ale też m.in. o niedostatkach infrastruktury lotniczej w centralnej Polsce, niskiej przepustowości infrastruktury i ograniczeniach środowiskowych.
Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej, podkreslil: „Podjęliśmy się organizacji warsztatów jako równoprawny członek środowiska lotniczego. Jako cała branża widzimy potrzebę i konieczność wypracowania wspólnego stanowiska wobec wyzwań, jakie niesie rosnący ruch lotniczy. CPK jest projektem komplementarnym wobec istniejącej sieci lotnisk, który ma zwiększyć synergię całego systemu, dlatego dzisiaj na sali mamy wszystkich zarządzających infrastrukturą lotniskową.”
Według Mariusza Szpikowskiego, prezesa Państwowego Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze i dyrektora Lotniska Chopina w Warszawie, rozwój portów regionalnych w ostatnich latach może cieszyć, niemniej nie zawsze szedł on w parze z ich dodatnimi wynikami finansowymi, a czasami wiązał się z kanibalizacją rynku. – Opracowanie strategii jest zatem konieczne, aby umożliwić zdrowy rozwój portów regionalnych realizujących zarówno interesy regionów, jak też państwa polskiego – podkreśla Mariusz Szpikowski.
Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów i Katowice Airport, dodał: „Projekt CPK jest szansą także dla lotnisk regionalnych. Wierzymy, że w związku z jego realizacją, w polskim prawie dojdzie do niezbędnych zmian, dzięki którym szybciej i łatwiej będzie można prowadzić procesy inwestycyjne na lotniskach. Mamy nadzieję, że zlikwidowane zostaną prawne bariery uniemożliwiające zrównoważony rozwój krajowej sieci lotnisk. Mowa tutaj m.in. o budzących wiele kontrowersji przepisach dotyczących obszarów ograniczonego użytkowania.”
Radosław Włoszek, wiceprezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i prezes Kraków Airport, skomentował: „Z satysfakcją przyjęliśmy zaproszenie do udziału w warsztacie strategicznym na temat rozwoju lotnictwa w Polsce. To doskonała okazja do rozmowy na temat roli regionalnych portów lotniczych, w tym Kraków Airport, w kontekście planów budowy CPK. Patrząc na prognozy ruchu lotniczego, widać, że pilnie potrzebujemy zarówno nowego, dużego lotniska przesiadkowego jak i nowoczesnych, dynamicznie rozwijających się portów regionalnych.”
Wśród uczestników spotkania znaleźli się jeszcze m.in. Beata Mieleszkiewicz – dyrektor Departamentu Lotnictwa w MI, Piotr Samson – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Janusz Janiszewski – prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, a także przedstawiciele portów regionalnych: z Bydgoszczy, Gdańska, Lublina, Łodzi, Modlina, Olsztyna, Poznania, Rzeszowa i Wrocławia. Jako moderatorzy pojawili się specjaliści z firm konsultingowych: Boston Consulting Group i ARUP. Warsztaty, oprócz odpowiedzi na pytania, jak powinna wyglądać przyszła polityka lotnictwa w zakresie rozwoju sieci lotnisk, stworzyły także platformę do przyszłej współpracy.
W 2018 r. polskie lotniska odprawiły ponad 46 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż w 2017 r. i prawie pięć razy tyle co w r. 2005. Według prognoz PwC, w tym roku polskie porty obsłużą ponad 50 mln pasażerów.
Liczba podróżujących tym środkiem transportu dynamicznie rośnie, a według ULC ten trend się utrzyma: w 2035 r. liczba pasażerów na polskich lotniskach może przekroczyć 90 mln. Według raportu Baker McKenzie i Polityki Insight, w Europie w 2040 r. 160 mln podróżnych nie będzie mogło skorzystać z transportu lotniczego z uwagi na niewystarczającą przepustowość infrastruktury.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









