Polska infrastruktura lotnicza w 2024 roku: rekordy, inwestycje i wyzwania na przyszłość

Polskie Porty Lotnicze oraz Związek Regionalnych Portów Lotniczych zorganizowały wydarzenie poświęcone podsumowaniu 2024 roku na polskich lotniskach i perspektywom rozwoju polskiej infrastruktury lotniczej.
Rok 2024 był przełomowy dla globalnego i europejskiego ruchu lotniczego. Według danych Airports Council International Europe (ACI), na całym świecie z usług lotniczych skorzystało blisko 10 mld pasażerów. Prognozy wskazują, że do 2042 roku liczba ta wzrośnie do 20 mld, a do 2052 roku może zwiększyć się aż 2,5-krotnie.
Europa odnotowała historyczny moment, gdy po raz pierwszy od pandemii Covid-19 ruch pasażerski przekroczył poziomy z 2019 roku. W 2024 roku europejskie lotniska obsłużyły ponad 2,5 mld podróżnych, co oznacza wzrost o 7,4 proc. w porównaniu do 2023 roku i o 1,8 proc. w stosunku do 2019 roku. Wzrost ten był głównie napędzany przez rosnącą liczbę pasażerów podróżujących międzynarodowo (8,8 proc. względem 2023 roku), podczas gdy ruch krajowy wzrósł jedynie o 2,5 proc. r/r i pozostaje nadal poniżej poziomu sprzed pandemii.
Lotnisko Chopina w Warszawie odprawiło rekordową liczbę pasażerów w 2024
W Polsce ruch pasażerski osiągnął poziom 59,5 mln odprawionych podróżnych, co stanowi wzrost o 15,6 proc. w porównaniu do 2023 roku i o 22 proc. więcej niż w 2019 roku. Lotnisko Chopina w Warszawie zanotowało rekordowe wyniki, odprawiając ponad 21,3 mln pasażerów – o 15,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że port ten odpowiada za 36 proc. całego ruchu lotniczego w Polsce, a wraz z pozostałymi lotniskami zarządzanymi przez PPL (RDO i IEG) i tymi, w którym jest większościowym udziałowcem (KRK) odpowiadają za 55 proc. całkowitego ruchu pasażerskiego w kraju.
„Ostatnie takie wspólne podsumowanie roku lotniczego PPL i ZRPL odbyło się dokładnie w lutym 2020 roku, pięć lat temu, zaraz przed wybuchem pandemii, przed tym historycznie najtrudniejszym okresem nie tylko dla polskiego, ale dla światowego lotnictwa. Polskie lotniska nie tylko wróciły do liczb sprzed pandemii, ale je pobiły. Słyszeliśmy przed chwilą, że polskie lotniska w 2024 roku obsłużyły 22 proc. więcej pasażerów niż w 2019 roku, wyprzedzając wielokrotnie Europę pod tym względem. Ale spójrzmy jeszcze na inne, ważniejsze dla polskiej gospodarki liczby. W 2020 roku Artur Tomasik, prezes Katowic Airport mówił o planach inwestycji w polskich lotniskach regionalnych na kwotę 3 mld zł. A jak jest dzisiaj? 3 mld to plan inwestycyjny tylko Krakowa, do tego 1,5 mld w Katowicach, 0,5 mld w Modlinie. To są inwestycje w rozwój tych portów – 5 mld zł i mówimy tylko o trzech portach regionalnych. Do tego dochodzi modernizacja Lotniska Chopina i projekt CPK. Inwestycje w polskie lotnictwo, w polskie porty regionalne są dziś też, podobnie jak wyniki polskich lotnisk na historycznych poziomach” – zauważył Marcin Danił, członek zarządu ds. finansowo-handlowych PPL S.A.
Polskie lotniska regionalne również odnotowały imponujące wyniki – obsłużyły blisko 38 mln podróżnych, co oznacza wzrost o 14,4 proc. w stosunku do 2023 roku i o 26,2 proc. względem 2019 roku. Dzięki temu porty regionalne odpowiadają obecnie za 64 proc. ruchu lotniczego w Polsce.
„Pasażerowie coraz częściej wybierają lotniska regionalne. Nasze porty mają bogatą i dobrze przygotowaną ofertę, co znajduje odzwierciedlenie w wynikach. Dziś polskie lotniska regionalne są silniejsze niż przed pandemią, obsłużyły ponad 26 proc. więcej pasażerów niż w 2019 roku” – powiedziała dr Anna Midera, prezes zarządu Portu Lotniczego Łódź i Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Debata o przyszłości polskiej infrastruktury lotniczej
Po prezentacji wyników odbyła się debata zatytułowana „Przyszłość polskiej infrastruktury lotniczej – wyzwania, współpraca, rozwój”. W dyskusji wzięli udział czołowi przedstawiciele polskich lotnisk i administracji państwowej: Maciej Lasek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Pełnomocnik Rządu ds. CPK, Anna Midera, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź i Związku Regionalnych Portów Lotniczych, Filip Czernicki, Prezes Zarządu CPK, Marcin Danił, Członek Zarządu ds. Finansowo-Handlowych PPL oraz Adam Sanocki, Członek Zarządu ds. Strategii i Marketingu PPL.
Podczas debaty eksperci poruszyli kluczowe kwestie związane z rozwojem infrastruktury lotniczej w Polsce, w tym rosnące zapotrzebowanie na nowe inwestycje, optymalizację siatki połączeń oraz współpracę pomiędzy lotniskami regionalnymi a planowanym Nowym Lotniskiem Chopina. Omówiono także wyzwania związane z transformacją ekologiczną sektora lotniczego oraz dążeniem do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
„Ministerstwo Infrastruktury konsekwentnie realizuje politykę równoważonego rozwoju polskiej infrastruktury lotniczej, w której kluczowe miejsce zajmuje zarówno Centralny Port Komunikacyjny, jak i lotniska regionalne. Widzimy wyraźnie, że ruch pasażerski rośnie – w 2024 roku polskie lotniska obsłużyły prawie 59,5 mln pasażerów, a prognozy ACI Europe wskazują na podwojenie globalnego ruchu lotniczego do 2042 roku. To pokazuje, jak ważne dziś jest strategiczne planowanie inwestycji, w dialogu ze wszystkimi interesariuszami. Przykładem jest współpraca z Ministerstwem Finansów, dzięki której zabezpieczyliśmy finansowanie projektu CPK do 2032 roku” – powiedział dr Maciej Lasek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
„Centralny Port Komunikacyjny i Polskie Porty Lotnicze mają wspólny cel – stworzenie nowoczesnego, efektywnego i skoordynowanego systemu lotniskowego w Polsce, który sprosta dynamicznie rosnącemu popytowi na podróże lotnicze. Współpraca CPK i PPL jest fundamentem powodzenia tego projektu” – powiedział dr Filip Czernicki, prezes zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego zapytany w trakcie debaty o obszary współpracy pomiędzy spółkami.
Wnioski płynące z wydarzenia jasno wskazują, że polski sektor lotniczy znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu i stanowi istotny filar gospodarki. Wartość dodana generowana przez lotniska w Polsce wynosi około 14 mld euro rocznie, a sektor ten zapewnia blisko 500 tysięcy miejsc pracy. Eksperci są zgodni co do tego, że kluczowym wyzwaniem na najbliższe lata będzie nie tylko rozwój infrastruktury, ale także dostosowanie jej do rosnących wymagań ekologicznych i technologicznych, a także zapewnienie harmonijnej współpracy pomiędzy różnymi podmiotami rynku lotniczego.
„Lotnictwo w Europie rozwija się dziś w dwóch prędkościach – podczas gdy cały rynek osiągnął poziom 2,5 mld pasażerów, przekraczając wyniki z 2019 roku o 1,8 proc., sytuacja poszczególnych krajów jest zróżnicowana. Polska odnotowała dynamiczny wzrost do 59,5 mln pasażerów, co stanowi 22 proc. więcej niż przed pandemią, jednak połowa europejskich lotnisk wciąż nie wróciła do poziomów sprzed kryzysu. Transformacja ESG stanowi jedno z największych wyzwań dla sektora lotniczego w nadchodzących latach. Kluczowym dokumentem w tym zakresie jest najnowszy raport Destination 2050, który wskazuje cztery filary redukcji emisji w lotnictwie. Największy potencjał w tym zakresie mają paliwa alternatywne (SAF), które mogą odpowiadać za 56 proc. redukcji emisji. Nowe technologie lotnicze, takie jak bardziej efektywne silniki i napędy hybrydowe, pozwolą zmniejszyć emisję o 27 proc.. Mechanizmy ekonomiczne, w tym systemy kompensacji i opłaty środowiskowe, wniosą 12 proc., natomiast usprawnienie zarządzania ruchem lotniczym umożliwi redukcję o 6 proc..” – powiedział podsumowując debatę Adam Sanocki, członek zarządu ds. strategii i komunikacji PPL S.A.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









