Polacy podróżują mniej, niż marzą – wynika z badania Sabre

fot. materiały prasowe

Choć media społecznościowe pełne są relacji z dalekich podróży, rzeczywistość wielu Polaków wygląda inaczej. Z badania Sabre „Podróże Polaków 2025” wynika, że podróżujemy rzadziej, niż byśmy chcieli – głównie z powodu kosztów, lęków i zobowiązań zawodowych. Coraz częściej zamiast pakować walizki, śledzimy wyjazdy innych w sieci, zazdroszcząc im instagramowego stylu życia.

Z danych wynika, że tylko 55 proc. Polaków wykorzystało w ubiegłym roku pełne dwa tygodnie urlopu. Główne bariery to koszty oraz obawy – 64 proc. respondentów uważa, że nie stać ich na podróże, a 30 proc. deklaruje lęk przed lataniem.

Ponad 75 proc. badanych odbyło w ciągu ostatniego roku przynajmniej jedną podróż z noclegiem, jednak czterech na dziesięciu zrobiło to tylko raz, a 30 proc. – dwa razy. 80 proc. osób, które wyjechały, spędziło poza domem mniej niż 20 dni w ciągu roku. Rzadkość i krótkość wyjazdów to tendencje podkreślane przez autorów badania. Wśród głównych przeszkód w podróżowaniu ankietowani wskazują wysokie koszty (64 proc.), brak czasu (28 proc.), ograniczoną znajomość języków obcych (27 proc.) oraz trudności w ustaleniu urlopu z przełożonym (23 proc).

„Widzimy w danych wyraźnie, że decyzja o podróży coraz rzadziej wynika z impulsu – wakacyjny czy weekendowy wyjazd to dziś projekt logistyczny. Rosnąca świadomość kosztów, niepewność ekonomiczna i trudność z dopasowaniem urlopu do realiów zawodowych sprawiają, że wiele planów wyjazdowych kończy się w sferze marzeń. Dlatego tak ważne jest, by technologie wspierały podróżnych, ułatwiając im każdy etap planowania wyjazdu” – tłumaczy Grzegorz Surma, ekspert Sabre.

Motywacje do podróży są różne. 77 proc. osób podróżuje turystycznie, 25 proc. odwiedza rodzinę, a 29 proc. deklaruje, że wyjeżdża bez konkretnego powodu. Nadal jednak zdecydowana większość Polaków planuje wyjazdy z wyprzedzeniem, uwzględniając konkretne potrzeby.

Social media źródłem inspiracji  i frustracji

Media społecznościowe odgrywają istotną rolę w procesie planowania podróży. 42 proc. Polaków śledzi w nich treści podróżnicze – częściej kobiety (45 proc.) niż mężczyźni (40 proc). 65 proc. użytkowników social mediów ma poczucie, że ich znajomi podróżują więcej, a 61 proc. – że dysponują większymi zasobami finansowymi. Dla ponad połowy młodych Polaków media społecznościowe są źródłem inspiracji podróżniczych – najczęściej wskazywane są Instagram (36 proc.), YouTube (32 proc.) i TikTok (32 proc).

W strukturze kosztów podróży najwięcej środków przeznaczanych jest na noclegi (średnio 35 proc), transport (25 proc), wyżywienie (23 proc) i atrakcje (18 proc). 37 proc. respondentów korzystało z trików i lifehacków, aby obniżyć wydatki, a 18 proc. twierdzi, że zna sposoby na tańsze bilety lotnicze.