Polacy podróżują mniej, niż marzą – wynika z badania Sabre
fot. materiały prasowe
Choć media społecznościowe pełne są relacji z dalekich podróży, rzeczywistość wielu Polaków wygląda inaczej. Z badania Sabre „Podróże Polaków 2025” wynika, że podróżujemy rzadziej, niż byśmy chcieli – głównie z powodu kosztów, lęków i zobowiązań zawodowych. Coraz częściej zamiast pakować walizki, śledzimy wyjazdy innych w sieci, zazdroszcząc im instagramowego stylu życia.
Z danych wynika, że tylko 55 proc. Polaków wykorzystało w ubiegłym roku pełne dwa tygodnie urlopu. Główne bariery to koszty oraz obawy – 64 proc. respondentów uważa, że nie stać ich na podróże, a 30 proc. deklaruje lęk przed lataniem.
Ponad 75 proc. badanych odbyło w ciągu ostatniego roku przynajmniej jedną podróż z noclegiem, jednak czterech na dziesięciu zrobiło to tylko raz, a 30 proc. – dwa razy. 80 proc. osób, które wyjechały, spędziło poza domem mniej niż 20 dni w ciągu roku. Rzadkość i krótkość wyjazdów to tendencje podkreślane przez autorów badania. Wśród głównych przeszkód w podróżowaniu ankietowani wskazują wysokie koszty (64 proc.), brak czasu (28 proc.), ograniczoną znajomość języków obcych (27 proc.) oraz trudności w ustaleniu urlopu z przełożonym (23 proc).
„Widzimy w danych wyraźnie, że decyzja o podróży coraz rzadziej wynika z impulsu – wakacyjny czy weekendowy wyjazd to dziś projekt logistyczny. Rosnąca świadomość kosztów, niepewność ekonomiczna i trudność z dopasowaniem urlopu do realiów zawodowych sprawiają, że wiele planów wyjazdowych kończy się w sferze marzeń. Dlatego tak ważne jest, by technologie wspierały podróżnych, ułatwiając im każdy etap planowania wyjazdu” – tłumaczy Grzegorz Surma, ekspert Sabre.
Motywacje do podróży są różne. 77 proc. osób podróżuje turystycznie, 25 proc. odwiedza rodzinę, a 29 proc. deklaruje, że wyjeżdża bez konkretnego powodu. Nadal jednak zdecydowana większość Polaków planuje wyjazdy z wyprzedzeniem, uwzględniając konkretne potrzeby.
Social media źródłem inspiracji i frustracji
Media społecznościowe odgrywają istotną rolę w procesie planowania podróży. 42 proc. Polaków śledzi w nich treści podróżnicze – częściej kobiety (45 proc.) niż mężczyźni (40 proc). 65 proc. użytkowników social mediów ma poczucie, że ich znajomi podróżują więcej, a 61 proc. – że dysponują większymi zasobami finansowymi. Dla ponad połowy młodych Polaków media społecznościowe są źródłem inspiracji podróżniczych – najczęściej wskazywane są Instagram (36 proc.), YouTube (32 proc.) i TikTok (32 proc).
W strukturze kosztów podróży najwięcej środków przeznaczanych jest na noclegi (średnio 35 proc), transport (25 proc), wyżywienie (23 proc) i atrakcje (18 proc). 37 proc. respondentów korzystało z trików i lifehacków, aby obniżyć wydatki, a 18 proc. twierdzi, że zna sposoby na tańsze bilety lotnicze.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Polska podsumowuje udział w targach IBTM World 2025 w Barcelonie
Podczas tegorocznych targów IBTM World w Barcelonie Polska zaprezentowała szeroką ofertę…
0 Komentarzy4 Minuty
25 listopada 2025
Ponad 300 tys. biegaczy wzięło udział w Dubai Run 2025
Dubai Run 2025 zgromadził rekordowe 307 tys. uczestników, odnotowując ponad trzykrotny…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
eSky: Podróże zamiast zakupów. Jak wykorzystać okres Black Friday na inwestycję w siebie?
W czasie, gdy sklepy kuszą rekordowymi promocjami, coraz głośniej mówi się o…
0 Komentarzy3 Minuty
12 listopada 2025
Rafał Szmytke dołącza do zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego
Polski Holding Hotelowy poinformował, że z dniem 12 listopada 2025 roku do zarządu spółki…
0 Komentarzy1 Minuty
18 października 2025
Dzień Austriackiego Wina
W środę 15 października Advantage Austria wspólnie z Narodowym Biurem Promocji Austrii…
0 Komentarzy1 Minuty
13 października 2025
Ryanair wprowadza płatności Blikiem
Linia lotnicza Ryanair ogłosiła wprowadzenie systemu Blik jako nowej opcji płatności dla…
0 Komentarzy1 Minuty
2 października 2025
Wizz Air ogłasza dni rekrutacyjne w Polsce
Wizz Air zorganizuje w październiku trzy dni otwarte rekrutacji dla personelu…
0 Komentarzy1 Minuty
24 września 2025
SITE Polska ma 10 lat. Dekada działań na rzecz branży MICE
W 2025 roku Stowarzyszenie SITE Polska świętuje dziesięciolecie działalności. Dekadę…
0 Komentarzy2 Minuty
24 września 2025
Uganda chroni goryle górskie. Rainbow umożliwia spotkanie z tymi niezwykłymi zwierzętami
Światowy Dzień Goryla, przypadający 24 września, to okazja do przypomnienia o trudnej…
0 Komentarzy1 Minuty










