Planowanie, cyber-hacki i last minute. Jak Polacy organizują tańsze wyjazdy?

fot. materiały prasowe

Z badania „Podróże Polaków 2025”, przeprowadzonego przez firmę Sabre, wynika, że pomimo powszechnego dostępu do internetu, jedynie czterech na 10 Polaków deklaruje, że potrafi skutecznie unikać przepłacania za bilety lotnicze. Najczęściej stosowanymi strategiami oszczędzania są oferty last minute (40 proc.) oraz zakup biletów w określone dni tygodnia, kiedy ceny są niższe (30 proc.).

Podejście do oszczędzania w podróży różni się w zależności od płci. Kobiety zdecydowanie częściej planują wyjazdy z wyprzedzeniem – 57 proc. respondentek deklaruje, że rezerwuje bilety oraz noclegi na długo przed terminem podróży. Są również bardziej skłonne do poszukiwania bezpłatnych atrakcji dostępnych online – wskazuje na to 50 proc. kobiet, w porównaniu do 28 proc. mężczyzn.

Z kolei mężczyźni częściej niż kobiety przywiązują wagę do komfortu podróży, w tym do możliwości siedzenia obok osób towarzyszących w samolocie. Tylko 25 proc. mężczyzn rezygnuje z dopłaty za wybór miejsca, podczas gdy taką decyzję podejmuje 41 proc. kobiet.

W kwestii ubezpieczenia podróżnego nie odnotowano istotnych różnic pomiędzy płciami. Zrezygnowanie z tej formy zabezpieczenia deklaruje nie więcej niż 16 proc. wszystkich ankietowanych.

„Przemyślane zakupy mogą pomóc nam oszczędzić na biletach i podróży ogółem, jednak wymagają sporej uważności. Jak wynika z badania, zanim kupimy bilet, zwracamy uwagę na promocje last minute, ale także planujemy z wyprzedzeniem i staramy się finalizować transakcje w odpowiednich dniach. Zdarza nam się weryfikować, czy cena nie spadnie, kiedy usuniemy ciasteczka albo przelogujemy się na inne narzędzie. Technologia daje nam dziś możliwość bycia znacznie bardziej świadomymi podróżnikami” – mówi Grzegorz Surma, ekspert Sabre.

Najdroższym elementem podróży – zarówno krajowych, jak i zagranicznych – pozostają noclegi, które stanowią średnio 35 proc. wszystkich wydatków. Dla wielu osób jest to bariera finansowa, jednak 37 proc. respondentów deklaruje, że zna sposoby pozwalające na ich obniżenie.

Triki i strategie na tańsze podróżowanie

Polacy chętnie korzystają z dostępnych narzędzi i trików przed wyruszeniem w podróż. 40 proc. badanych poszukuje ofert last minute, a 30 proc. stara się kupować bilety w określone dni tygodnia. Jedynie 18 proc. osób twierdzi, że zna naprawdę skuteczny sposób na obniżenie ceny biletów przy wykorzystaniu tzw. cyber-hacków. Z rozwiązań tego typu częściej korzystają osoby w wieku 18–24 lat, a ich popularność maleje wraz z wiekiem.

„Polacy mają wiele różnych strategii oszczędzania przy planowaniu podróży. Obok znajomości interfejsów sprzedaży przydatna okazuje się też intuicja, bo nie jest możliwe, żeby tę technologię zwyczajnie „rozgryźć” raz na zawsze. Na dynamiczne ustalanie cen biletów składa się wiele czynników, dlatego ich zmiany bywają dla wielu podróżnych niezrozumiałe i zaskakujące, a przecież chcemy sprawić, żeby wymarzone wakacje nie nadszarpnęły naszego portfela” – dodaje Grzegorz Surma.

Respondenci badania wskazali również obszary, w których najczęściej tną koszty. Ponad połowa korzysta z kodów rabatowych i cashbacków, a 53 proc. rezygnuje z płatnych atrakcji turystycznych. Co drugi podróżny przygotowuje posiłki samodzielnie.

Metodologia badania:
Badanie „Podróże Polaków 2025” przeprowadzono na zlecenie firmy Sabre przez IQS w dniach 15–28 kwietnia 2025 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa: N=1042 osób w wieku 18+. Kwoty dobrane zgodnie z reprezentacją w populacji ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości. Metoda: CAWI.