PIT: ochronić pasażerów przed bankructwem linii lotniczych

Pasażerowie linii lotniczych nie są właściwie zabezpieczeni na wypadek niewypłacalności usługodawcy – przypomina Polska Izba Turystyki. Mechanizmy kontrolujące kondycję finansową przewoźników nie sprawdzają się. Według stowarzyszeń zrzeszających biura podróży potrzebne są zabezpieczenia finansowe na rzecz klientów.
Potrzebny jest nowy sposób, by chronić pasażerów lotniczych na wypadek upadłości przewoźników – twierdzi Polska Izba Turystyki. Przypomina, że rok 2017 był wyjątkowo obfity, jeżeli chodzi o bankructwo linii lotniczych.
Milion poszkodowanych
„Air Berlin, NIKI, Monarch – to najgłośniejsze przypadki. Liczby mówią same za siebie, ponad milion pasażerów zostało w sposób bezpośredni lub pośredni dotkniętych przez jedną z tych upadłości. Istnieje duża rozbieżność w ochronie praw pasażerów, w zależności od tego czy pasażer podróżuje w ramach pakietu turystycznego, czy też nie” – mówi Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.
Jak przypomina PIT, jeśli klient podróżuje w ramach umowy o imprezę turystyczną, wtedy jest chroniony w każdym przypadku. Gdy bankrutuje przewoźnik, organizator turystyki odpowiada za tę sytuację przed klientem. Jeśli jednak klient kupuje tylko bilet lotniczy, przepisy nie przewidują żadnej ochrony.
„Większość pasażerów o tym po prostu nie wie. A że w dzisiejszym świecie kupienie biletu lotniczego jest kwestią kilku kliknięć, nie można ignorować tej luki w przepisach. ECTAA (Europejska Organizacja Związków Biur Podróży) od dawna domaga się stworzenia mechanizmu, który objąłby ochroną wszystkich pasażerów. W obliczu ostatnich upadłości, ECTAA postanowiła otworzyć na nowo tę debatę.” – komentuje Paweł Niewiadomski.
Wkrótce spotkanie z Komisarz UE
ECTAA, do której należy PIT, zwróciła się w tej sprawie do Komisarz odpowiedzialnej za Transport, Violety Bulc. Jak informuje prezes PIT, ten apel nie przeszedł bez echa, ponieważ spotkanie z jej gabinetem będzie miało miejsce w najbliższym czasie.
Zapytany o to, czy wprowadzeniu nowych zabezpieczeń nie przeciwstawi się silne lobby lotnicze, prezes PIT powiedział:
„Przewoźnicy znają od dawna nasze stanowisko w tej kwestii. Milion pasażerów to liczba, której żaden przewoźnik nie może zignorować. Sukces linii lotniczych zależy od pasażerów i linie to wiedzą. W obliczu tych licznych upadłości, linie lotnicze będą w dość trudnej sytuacji, by lobbować przeciwko takiemu mechanizmowi.”
Wadliwe rozwiązania
Obecnie nie sprawdzają się mechanizmy, które miały w teorii zagwarantować stabilność rynku lotniczego i chronić pasażerów przed skutkami niewypłacalności linii lotniczych. Chodzi o Rozporządzenie 1008/2008 w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, które przewiduje możliwość dokonania oceny sytuacji finansowej przewoźnika przez organ wydający koncesje. W oparciu o tę ocenę, koncesja jest zawiesza lub cofana.
„Niestety, bardzo często organy te nie maja kompletnego obrazu całej sytuacji finansowej przewoźnika lub tez po prostu nie korzystają z tej możliwości. Z drugiej strony, jeżeli koncesja zostaje zawieszona i przewoźnik nie może latać, upadłość linii jest już przesądzona. Dlatego też mechanizm ten nie spełnia swojej roli” – wyjaśnia Paweł Niewiadomski.
Dobry moment na zmianę przepisów
Według stowarzyszeń branżowych, moment, w którym głośne upadłości uwydatniły skalę problemu, jest najlepszym, by podjąć działania w tej sprawie. Proponują więc rozwiązania podobne do tych, które wdrożono dla organizatorów turystyki.
ECTAA proponuje, aby zabezpieczenia te były obowiązkowe dla przewoźników, ich koszty miałyby być włączone w cenę biletu lotniczego. Stosowne regulacje powinny początkowo dotyczyć przewoźników z Unii Europejskiej, a następnie zostać poszerzone na linie spoza Wspólnoty. W ten sposób zabezpieczone zostałyby wszystkie bilety sprzedawane na terenie krajów członkowskich.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









