Od poczekalni do prywatnych apartamentów – 80 lat luksusu na lotniskach
fot. Philip Durrant
Strefy VIP na lotniskach mają ponad 80-letnią historię. Pierwsze saloniki dla pasażerów pierwszej klasy powstały w latach 30 XX w., zapewniając podróżnym ciszę i prywatność z dala od zatłoczonych terminali. Współcześnie oferują znacznie szerszy zakres usług: od zabiegów spa po wykwintne posiłki i luksusowe strefy relaksu.
Strefy dla pasażerów pierwszej klasy na lotniskach od lat oferują znacznie więcej niż wygodne miejsca do siedzenia. To przestrzenie, w których można odpocząć w wydzielonej strefie relaksu, a nawet pozostawić dzieci pod opieką personelu. Ich kluczowym atutem jest jednak możliwość oczekiwania na lot w ciszy i z dala od zatłoczonych terminali.
„Zamknięte pomieszczenia strefy VIP służą temu by odciąć się tego co dzieje się na terenie głównej hali odlotów, tłum i hałas bywają tam trudne do wytrzymania. Wprawdzie nowe lotniska projektowane są z uważnością na komfort akustyczny, to już elementu tłumu nie da się zniwelować” – powiedział Patryk Urbaniak z Knauf Ceiling Solutions.
Koncepcja saloników lotniskowych ma ponad 80 lat historii. Pierwszy luksusowy salonik powstał na nowojorskim lotnisku LaGuardia z inicjatywy CR Smitha, dyrektora generalnego American Airlines, uznawanego za jedną z ikon w historii amerykańskiego lotnictwa.
Współczesne strefy VIP na lotniskach w Azji, Europie i na Bliskim Wschodzie obejmują nie tylko restauracje, bary i miejsca do pracy. W wielu z nich dostępne są także usługi spa, masaże, centra fitness, pokoje cygar, prywatne przestrzenie do drzemki czy prysznice.
Nowy wymiar usług premium na lotniskach
Wraz z upowszechnianiem się usług premium pojawia się pytanie, w jaki sposób można wyróżnić ofertę i utrzymać jej prestiżowy charakter. Odpowiedzią na to stała się koncepcja oddzielnych budynków z prywatnymi apartamentami na wybranych lotniskach, które swoim standardem przypominają pięciogwiazdkowe hotele. Rozwiązanie to oferują już m.in. Heathrow w Londynie, port lotniczy we Frankfurcie oraz od 2017 roku lotnisko LAX w Los Angele.
Kompleks w Los Angeles mieści się w prywatnym budynku w pobliżu pasa startowego, z dala od głównego terminala. Zamożni pasażerowie nie muszą nawet pojawiać się na lotnisku, ponieważ kontrola bezpieczeństwa i odprawa celna odbywa się w budynku apartamentowym. Następnie podróżni są przewożeni limuzyną bezpośrednio pod schody samolotu, co gwarantuje pełną dyskrecję i wysoki komfort podróży. To rozwiązanie szczególnie cenią osoby publiczne oraz przedstawiciele biznesu, dla których unikanie kontaktu z tłumem i mediami stanowi istotny element podróżowania.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Sopocka Organizacja Turystyczna zaprasza do udziału w „Sopockich Perłach”
Sopocka Organizacja Turystyczna rozpoczyna siódmą edycję konkursu „Sopockie Perły”.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Sezon narciarski w Wiśle otwarty. Skolnity gotowy na narciarzy
Sezon narciarski na stacji Skolnity w Wiśle rozpocznie się dziś, 5 grudnia, o godzinie…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Travelist.pl rusza z zimowym konkursem fotograficznym
Travelist.pl uruchomił konkurs fotograficzny „Jedź na ferie - wygraj wakacje”, w którym…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2025
Accor mianuje Karelle Lamouche CEO na Europę i Afrykę Północną
Grupa hotelowa Accor ogłosiła powołanie Karelle Lamouche na stanowisko CEO…
0 Komentarzy2 Minuty
3 grudnia 2025
Rusza 8. edycja konkursu fotograficznego #LubelskieTravel
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna otwiera nabór do kolejnej edycji konkursu…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
WP Holding sprzedaje Fluege.de chińskiej grupie Tongcheng Travel
Fluege.de ma nowego właściciela. WP Holding zawarło umowę sprzedaży Invia Flights Germany…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
ULC rusza z nową edycją kampanii „Nie pakuj się w kłopoty”
Urząd Lotnictwa Cywilnego rozpoczął nową edycję kampanii edukacyjnej „Nie pakuj się w…
0 Komentarzy2 Minuty










