„Modlin wraca do gry, Radom to tylko dodatek” – Michael O’Leary o nowej strategii Ryanaira w Polsce

Ryanair wraca do Modlina z ambitnym planem wzrostu. Po podpisaniu sześcioletniej umowy z nowym zarządem lotniska, przewoźnik zapowiada zwiększenie liczby pasażerów do 5 milionów rocznie, zbazowanie czterech nowych samolotów i uruchomienie 25 tras już od przyszłego roku. Michael O’Leary w rozmowie z nami zdradza kulisy negocjacji, warunki inwestycji i komentuje przyszłość Radomia jako uzupełniającego portu regionalnego bez ambicji konkurowania z Modlinem czy Lotniskiem Chopina.
Mieczysław Pawłowicz: Rok temu mówił pan, że Modlin ma najgorszy zarząd w Europie. Co się zmieniło?
Michael O’Leary: Rzeczywiście, wtedy nie mogliśmy dojść do porozumienia z poprzednim kierownictwem lotniska, co bezpośrednio odbiło się na liczbie pasażerów (w tym roku to zaledwie 1,5 mln – MP). Dwa miesiące temu w trakcie jednej z unijnych konferencji lotniczych, spotkałem się z nowym zarządem: panem Jackiem Kozłowskim i jego zespołem. Doszliśmy do wniosku, że trzeba naprawić relacje i rozpocząć nowy rozdział.
MP: I podpisaliście nową umowę?
MOL: Tak. W ciągu dwóch tygodni nasze zespoły wynegocjowały sześcioletni kontrakt gwarantujący wzrost ruchu w Modlinie. Chcemy, by lotnisko wróciło na ścieżkę ekspansji.
MP: Jakie są konkrety?
MOL: Zakładamy, że w ciągu pięciu lat zwiększymy liczbę pasażerów z 1,5 do 5 milionów rocznie. Aby to osiągnąć, zbazujemy tam cztery nowe samoloty. Jest to inwestycja z naszej strony warta 400 milionów dolarów. Oczywiście Modlin będzie musiał zwiększyć liczbę bramek z czterech do ośmiu.
MP: Czy Ryanair będzie bezpośrednio inwestować w rozbudowę lotniska, co proponowaliście już kilka lat temu?
MOL: Zaproponowaliśmy to także teraz, chociaż nie sądzę by to było potrzebne. Modlin ma władze samorządowe, regionalne i PPL. Myślę, że inwestycje rzędu 20 mln dol. pozwoli na zbudowanie dodatkowych bramek. Jeśli Lotnisko Modlin zainwestuje w rozbudowę terminala, my zainwestujemy w rozwój ruchu lotniczego.
MP: W zeszłym roku mówiło się, że do porozumienia brakowało niewiele…
MOL: Nieprawda. Poprzedni zarząd chciał drastycznie zwiększyć opłaty i to o ponad 50 proc. Dlatego wycofaliśmy samoloty z Modlina. Na szczęście nowy zarząd zmienił podejście.
MP: To ile zapłacicie teraz Modlinowi za pasażera?
MOL: Dziś płacimy więcej niż wcześniej, ale mamy gwarancję stabilnych stawek przez kilka lat. W dużym ruchu wszyscy zyskują –lotnisko na sklepach, restauracjach, parkingach, a my na pasażerach.
MP: Czy oznacza to przeniesienie tras z innych lotnisk do Modlina?
MOL: Nie. Modlin będzie rósł dzięki dodatkowym czterem samolotom. Od przyszłego roku uruchomimy 25 nowych połączeń.
MP: Czy wpływ na zmianę nastawienia miała konkurencja np. pojawienie się Air Arabii?
MOL: Nie. Air Arabia nie jest dla nas konkurencją, ponieważ obsługuje inne trasy. Nawet jeśli do Modlina wejdzie Wizz Air, to proszę bardzo. Konkurencja jest dobra, ale nie ma wątpliwości, że Ryanair pozostanie najważniejszą linią w Modlinie.
MP: Co w takim razie z Radomiem? Temat zamknięty?
MOL: Nie, ale nigdy nie wierzyliśmy w Radom jako „warszawskie lotnisko”. To może być dobre, lokalne uzupełnienie. Planujemy stamtąd 3–4 trasy. Jednak nie będzie to wielka skala. Mówimy o ruchu lokalnym, a nie o przenoszeniu czegokolwiek z Modlina.
MP: Nie kusi was możliwość nocnych operacji z Radomia?
MOL: Dziś pasażerowie nie chcą latać nocą. Mamy tanie bilety w godzinach dziennych. Radom nie interesuje nas także jako lotnisko czarterowe, mimo że mówi się o przenoszeniu tam lotów z Lotniska Chopina.
MP: Na koniec muszę zapytać, jak układa się współpraca z OTA?
MOL: Dobrze. Tam, gdzie zawarliśmy umowy, widzimy korzyści również dla pasażerów. OTA odpowiadają dziś za 12–13 proc. naszego ruchu i to rośnie.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









