Modlin: oskarżenia LOT są bezzasadne

Kolejna reakcja na skargę złożoną przez PLL LOT do UOKiK. Tym razem oświadczenie wydał port lotniczy Modlin twierdząc, że zarzuty narodowego przewoźnika nie mają podstaw.
W opublikowanym przez Modlin komunikacie znajdujemy odniesienie się do zarzutów zawartych w skardze PLL LOT do UOKiK, która wyciekła do mediów. Władze lotniska przeczą informacjom, jakoby Modlin był przedsiębiorstwem państwowym lub jednostką sektora finansów publicznych i otrzymywał dotacje z budżetu. Wskazują, że otrzymane na rozwój dofinansowania pochodziły jedynie ze środków unijnych.
Treść oświadczenia odnosi się też do danych finansowych, które podał narodowy przewoźnik przecząc jakoby spółka ciągle przynosiła straty. Przeczy także zarzutom, że Ryanair otrzymał od Modlina preferencyjne stawki i utrzymuje, że irlandzki przewoźnik ponosi opłaty według oficjalnego cennika i że lotnisko podpisało z nim standardową umowę, „stosowaną na wielu lotniskach”.
Przypomina też, że PLL LOT nigdy nie prowadziły regularnej działalności przewozowej z MPL Warszawa/Modlin.
Poniżej publikujemy pełną treść oświadczenia:
„Odnosząc się do informacji medialnych dot. zawiadomienia PLL LOT skierowanego do UOKiK odnośnie możliwości nadużycia pozycji dominującej, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o. oświadcza, co następuje:
1. Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o. o.(dalej: „MPL”) jest spółką prawa handlowego, a nie przedsiębiorstwem państwowym. MPL nie jest także jednostką sektora finansów publicznych.
2. MPL w żaden sposób nie jest dotowany ze środków budżetu państwa. Bieżąca działalność finansowana jest z posiadanego kapitału, środków własnych oraz środków obcych pozyskanych na warunkach konkurencyjnych (rynkowych).
3. Otrzymane dotacje na rozbudowę i modernizację lotniska pochodziły ze środków finansowych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013. Wkład własny jaki musiała Spółka wnieść do realizacji projektu wyniósł 266.728.352,82zł (63% wartości całego projektu).
4. Wartość – 95 mln. zł – jaka pojawia się w doniesieniach medialnych określona jako wartość „dotacji państwowych” nie jest Spółce znana. Być może informacja ta dotyczy kwoty pomocy publicznej otrzymanej ze środków europejskich (wartość ta wyniosła w rzeczywistości 93,5 mln. zł – w ramach EFRR 79,5 mln. zł , a z budżetu państwa 14 mln. zł).
5. Podawane informacje dotyczące wysokości straty MPL na koniec 2016 r. są nieścisłe. Wskazywana kwota straty jest łączną kwotą w ujęciu narastającym za lata 2005-2016, czyli w całym okresie istnienia MPL, uwzględniającym okres, kiedy lotnisko nie prowadziło działalności. Istotne jest, że od ponownego pełnego uruchomienia lotniska w roku 2013, wynik Spółki jest coraz lepszy. W roku 2016 był już dziesięciokrotnie lepszy niż w roku 2013. Zaznaczenia wymaga również osiągnięcie w roku 2015 zysku netto w kwocie 2,2 mln. zł oraz fakt, że wyniki realizowane przez MPL są lepsze niż zakładane w planach.
6. Wskazywana kwota 816 mln. zł straty MPL na koniec trzeciego kwartału 2017 r. jest nieprawdziwa.
7. Wskaźnik EBITDA (wartość zysku, bez odpisu amortyzacyjnego i przez opodatkowaniem) jaki spółka osiąga na poziomie 10 mln. zł., wzrósł od 2015 roku o 40 %.
8. Umowa zawarta przez MPL z Ryanair nie daje temu przewoźnikowi żadnych preferencyjnych warunków w stosunku do innych użytkowników lotniska. Na lotnisku obowiązuje jeden, opublikowany cennik opłat lotniskowych. Natomiast umowa z Ryanair umożliwia stały rozwój liczby obsłużonych pasażerów i liczby połączeń. Jest to standardowa umowa stosowana na wielu lotniskach.
9. Obecnie Port Lotniczy Warszawa/Modlin rozpoczął procedury mające na celu zmianę cennika, na nowy, który będzie jeszcze atrakcyjniejszy dla nowych przewoźników. Nowy cennik powinien zostać ogłoszony w sezonie letnim 2018 r.
10. W ocenie MPL zawiadomienie PLL LOT skierowane do UOKiK jest nieuzasadnione, tym bardziej w kontekście, że linia ta nigdy nie prowadziła regularnej działalności przewozowej z MPL Warszawa/Modlin.”
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









