Lotniska regionalne – o 8,8 mln mniej pasażerów w I półroczu

Związek Regionalnych Portów Lotniczych, w oparciu o dane publikowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, przygotował podsumowanie liczby operacji w trzynastu polskich lotniskach regionalnych w pierwszym półroczu.
W pierwszym półroczu 2020 roku z siatki połączeń regularnych i czarterowych trzynastu polskich lotnisk regionalnych skorzystało w sumie zaledwie 4,9 mln podróżnych, to jest o aż 8,8 mln mniej (-64,2 proc.) w porównaniu z tym samym okresem minionego roku.
Pierwszy kwartał br. lotniska w regionach zamknęły wynikiem 4,83 mln pasażerów, to jest o 835 tysięcy mniej (-14,7 proc.) w porównaniu z okresem od stycznia do marca 2019 roku.
Totalne załamanie przewozów odnotowano w drugim kwartale 2020 roku. W tym czasie na trzynastu lotniskach regionalnych obsłużono zaledwie 80 tysięcy podróżnych, to jest aż o 7,99 miliona mniej (-99 proc.) w porównaniu z drugim kwartałem ubiegłego roku. Bezpośrednią przyczyną spadku ruchu był początek pandemii koronawirusa, której efektem było m.in. wprowadzenie 15 marca br. zakazu pasażerskich lotów krajowych oraz międzynarodowych na rejsach z i do Polski. Zakaz lotów w pasażerskim ruchu międzynarodowym obowiązywał do 30 czerwca 2020 roku, czyli 108 dni.
W niniejszym podsumowaniu polskie lotniska regionalne zostały podzielone na dwie grupy. W grupie pierwszej znalazły się porty, które w 2019 roku obsłużyły powyżej jednego miliona pasażerów, a w grupie drugiej te, które nie przekroczyły tej granicy.
W grupie pierwszej, w pierwszej połowie bieżącego roku, liczba pasażerów wyniosła:
Kraków – 1,55 mln.
Gdańsk – 907 tys.
Katowice – 660 tys.
Wrocław – 533 tys.
Modlin – 491 tys.
Poznań – 336 tys.
W grupie drugiej, w okresie od stycznia do czerwca liczba pasażerów wyniosła:
Rzeszów – 120 tys.
Szczecin – 98,3 tys.
Bydgoszcz – 81 tys.,
Lublin – 60 tys.,
Łódź – 37,4 tys.,
Olsztyn – 29,6 tys.
Zielona Góra – 9,1 tys.
W grupie pierwszej, w trakcie sześciu pierwszych miesięcy br., wszystkie porty zanotowały spadek ruchu pasażerskiego w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku.
W Krakowie obsłużono o 2,26 mln podróżnych mniej (-59,3 proc.), w Gdańsku o 1,55 mln (-63,1 proc.), w Katowicach o 1,37 mln (-67,4 proc.), we Wrocławiu o 1,11 mln (-67,6 proc.), w Modlinie o 1,09 mln (-69 proc.), a w Poznaniu o 696 tys. (-67,4 proc.).
W grupie drugiej także wszystkie lotniska zanotowały spadki liczby obsłużonych podróżnych w pierwszym półroczu br.
W Rzeszowie było ich o 243 tys. mniej (-67 proc.), w Bydgoszczy o 114 tys. (-58,6 proc.), w Lublinie o 106 tys. (-64 proc.), w Szczecinie o 98 tys. (-62,5 proc.), w Łodzi o 73 tys. (-66,4 proc.), w Olsztynie o 36 tys. mniej (-55,5 proc.), a w Zielonej Górze o 3,1 tys. (-25 proc.).
Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych, powiedział: „Wyniki ruchu pasażerskiego polskich lotnisk regionalnych po pierwszej połowie bieżącego roku są smutnym świadectwem kryzysu, w jakim znalazła się branża lotnicza w wyniku pandemii koronawirusa. Szczególnie dobitne jest podsumowanie drugiego kwartału, w trakcie którego odnotowaliśmy 99 proc. spadek ruchu pasażerskiego.
W konsekwencji trwającego kryzysu, w polskiej branży lotniczej zagrożone są tysiące miejsc pracy. Niestety niektóre lotniska już raportują, że grozi im utrata płynności finansowej. W tym kontekście niepokoi fakt, że porty lotnicze nadal nie otrzymały niezbędnej pomocy od państwa. Warto pamiętać, że w wyniku rozporządzeń Rządu RP, których celem było przeciwdziałanie rozprzestrzeniania się koronawirusa, przez 108 obowiązywał zakaz lotów do Polski w międzynarodowym ruchu pasażerskim. W tym czasie lotniska zostały praktycznie całkowicie odcięte od przychodów. Rekompensaty dla lotnisk za lotniczy lockdown jest kwestią priorytetową.
Organizacje branżowe, takie jak Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych, prognozują, że w 2020 roku przewozy pasażerskie w porównaniu z minionym rokiem spadną na świecie o około 60 proc.. Z tego tytułu straty lotnisk mogą wynieść nawet 100 miliardów dolarów. Ponadto przewiduje się, że proces odbudowy ruchu pasażerskiego będzie długotrwały, a powrót do wyników sprzed pandemii może zająć nawet 3-4 lata. W kontekście tych prognoz i skali kryzysu, z którym się mierzymy, mamy nadzieję, że Rząd RP zaproponuje długoletni program wsparcie branży lotniczej, który pomoże w utrzymaniu miejsc pracy w lotnictwie oraz potencjału infrastruktury lotniskowej, która od wejście Polski do Unii Europejskiej nieustannie się rozwija.”
POWIĄZANE WPISY
16 grudnia 2025
PLL LOT ogłaszają nabór do 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę Dyplomową
PLL LOT zapraszają studentów do udziału w 4. edycji Konkursu na Najlepszą Pracę…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Wystartował program Future Professionals dla młodych talentów branży MICE
Wystartował program mentoringowy Future Professionals dla młodych talentów branży MICE. W…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Rankomat: Większość Polaków przywita Nowy Rok w domowym gronie
Większość Polaków planuje powitać Nowy Rok w domowym zaciszu – wynika z badania…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Polscy turyści na drugim miejscu na Słowacji
Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Slovakia Travel i Tatry Mountain…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Travelist: Wysokie zainteresowanie feriami 2026. Ceny nieznacznie wzrosły
Rynek wyjazdów na ferie zimowe 2026 pozostaje stabilny – wynika z analizy Travelist.pl.…
0 Komentarzy4 Minuty
15 grudnia 2025
Ryanair przedstawia najpopularniejsze kierunki Polaków w okresie świątecznym
W okresie świąteczno-noworocznym Polacy najchętniej wybierają Włochy, Hiszpanię i Maltę,…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Ponad 10 mln zł na modernizację punktu kontroli bezpieczeństwa w Jasionce
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów podpisał umowę na dostawę nowoczesnego…
0 Komentarzy2 Minuty
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty










