Linie lotnicze odpowiedzialne za odwołane loty

11 maja 2017 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu orzekł, że w przypadku zakupu biletów lotniczych poprzez pośredniczące w sprzedaży strony internetowe bądź biura podróży, odpowiedzialność za problemy z kursami ponosi linia lotnicza. Poszkodowany pasażer ma prawo skierować wniosek o odszkodowanie do przewoźnika.
Prawa pasażerów linii lotniczych są regulowane przez Rozporządzenie (WE) nr 261 z 2004 r., które wszystkie państwa członkowskie UE muszą przestrzegać. Wyjaśnia ono szczegółowo w jaki sposób linia lotnicza powinna informować o zmianie w rozkładzie lotów.
Jeśli pasażer zostanie poinformowany o odwołaniu lub opóźnieniu lotu w terminie krótszym niż 14 dni przed rozpoczęciem podróży, ma prawo ubiegać się odszkodowanie. Bez znaczenia jest to, czy lot został zarezerwowany bezpośrednio u przewoźnika, czy u usługodawcy zewnętrznego. To linie lotnicze są zobowiązane do informowania pasażerów o zmianach w harmonogramie lotów.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości ponownie stanął w obronie praw pasażerów. Takie przypadki nie zdarzają się zbyt często, ale powodują zamieszanie wśród podróżnych, ponieważ zarówno linie lotnicze, jak i biura podróży do tej pory uchylały się od poniesienia odpowiedzialności. W tym orzeczeniu ETS zaznaczył, że obowiązek ten spoczywa na przewoźniku. Jeśli pośrednik popełnił błąd, linia lotnicza może zażądać od niego odszkodowania.
Zgodnie z prawem UE pasażerowie, którzy spotkali się z problematycznymi lotami, mogą ubiegać się odszkodowanie w wysokości nawet do 600 euro. Tymczasem, zaledwie 1% podróżnych z tego prawa korzysta. Aby sprawdzić, czy Twój lot kwalifikuje się do wypłaty rekompensaty, odwiedź www.airhelp.pl.
Orzeczenie jest wynikiem głośnej sprawy z 2014 r. 10 września pasażer z Holandii za pośrednictwem biura podróży online kupił bilet lotniczy. Lot miał odbyć się 14 listopada. 4 listopada otrzymał powiadomienie od pośrednika o zmianie terminu wylotu (czyli 10 dni przed planowanym startem podróży). Jednakże przewoźnik twierdzi, że poinformował o modyfikacjach w rozkładzie lotów już 9 października. 20 grudnia pasażer zdecydował się złożyć wniosek o odszkodowanie. Zarówno przewoźnik, jak i pośrednik uważali, że nie są winni zaistniałej sytuacji – sprawa trafiła więc do sądu.
Natalia Gębska, Country Manager AirHelp
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









