Kraków utworzy strefę czystego transportu. Od połowy 2024 do centrum nie wjadą stare auta
Na sesji 23 listopada 2022 roku Radni Miasta Krakowa przyjęli uchwałę o utworzeniu strefy czystego transportu na terenie całego miasta. Jest to pierwsze takie rozwiązanie Polsce i w tej części Europy. Pierwsze zmiany wejdą w życie w lipcu 2024, a pełna wersja dwa lata później.
„Wypracowaliśmy, wspólnie z mieszkańcami poprzez konsultacje i uwzględniając zgłaszane opinie wersję, która była kompromisem. To optymalne rozwiązanie” – mówi Łukasz Franek, Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Strefa czystego transportu (w skrócie SCT) to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie ich mieszkańców. Już w tej chwili na Starym Kontynencie jest ich ponad 300, a przygotowywanych jest kolejnych 200. Także w Polsce trwają prace w innych miastach nad SCT. Wprowadzenie strefy oznacza ograniczenie wjazdu najstarszym pojazdom, emitującym najwięcej zanieczyszczeń.
Transport drogowy jest odpowiedzialny za emisje pyłów zawieszonych PM10, PM2,5, a przede wszystkim rakotwórczych tlenków azotu (NOx). Dowodem na to są badania wskazujące, że po wymianie pieców w Krakowie nie zniknął całkowicie problem z jakością powietrza.
Przeprowadzone w Krakowie w 2019 r. pomiary realnej emisji spalin (oraz analogicznie w roku ubiegłym, dla których analiza jeszcze trwa) wykazały, że wprowadzenie strefy czystego transportu skoncentrowanej na stopniowym wycofywaniu starszych pojazdów – w szczególności modeli benzynowych niespełniających min. wymagań normy emisji Euro 3 oraz pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających min. wymagań normy emisji Euro 6 – mogłaby znacznie zmniejszyć emisję szkodliwych tlenków azotu (NOx) i przynieść wymierne korzyści dla jakości powietrza i życia w Krakowie.
SCT to ważny krok, mający na celu zmniejszenie emisji trujących tlenków azotu i pyłów. Szacuje się, że po wejściu w życie jej drugiego etapu, po 1 lipca 2026 r., tlenków azotu może być w krakowskim powietrzu mniej niemal o połowę w porównaniu z 2019 r. Spadek ilości pyłów ma być jeszcze większy – o ok. 82%. To z powodu tych zanieczyszczeń stacja pomiarowa przy Al. Krasińskiego ma wskazania najgorsze w Polsce. Ponadto badania pokazują jasno, że dzieci i młodzież mieszkające przy ruchliwych ulicach miały częściej objawy astmy niż ich rówieśnicy mieszkający dalej od arterii.
Jak będzie wyglądała strefa czystego transportu w Krakowie?
Projekt strefy czystego transportu bazuje na badaniach ruchu wykonanych na krakowskich ulicach. Obszar krakowskiej SCT pokrywa się w zasadzie z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Objęcie tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza.
Uchwała przewiduje dwa etapy wprowadzenie strefy. Do Krakowa nadal będzie można wjechać samochodami o różnym napędzie, pod warunkiem, że silnik spełnia odpowiednią normę emisji spalin.
Pierwszy etap wdrożenie SCT w Krakowie przypada na lipiec 2024 r. Wówczas do miasta nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie.
Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o min. normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o min. normie Euro 2.
Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom, takim jak docelowo zostaną wprowadzone w drugim etapie (min. norma Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o min. normie Euro 5).
Drugi etap obowiązywania SCT zacznie się w lipcu 2026 r. I tu już ograniczenie wjazdu będzie dotyczyło samochodów ponad 26-letnich (benzyna) oraz ponad 16-letnich (diesel). Czyli do Krakowa wjadą wyłącznie pojazdy zasilane benzyną/LPG o min. normie Euro 3, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o min. normie Euro 5.
Uchwała przewiduje też kilka wyjątków. “Pojazdy zarejestrowane przed 1 marca 2023 r., których właścicielami są osoby, które ukończyły co najmniej 70 lat najpóźniej 1 marca 2023 r., i prowadzone przez nie, nie będą objęte wymogami strefy” – mówi dyrektor ZTP Łukasz Franek. Dodatkowo od zakazu wjazdu i poruszania się po SCT zwolnione są pojazdy posiadające odpowiednie oznaczenie, którymi poruszają się osoby niepełnosprawne. Po mieście będą też bez ograniczeń mogły jeździć pojazdy służb mundurowych, służb ratowniczych czy pojazdy specjalne jak koparki czy food trucki.
Strefa będzie dotyczyła wszystkich pojazdów, także spoza Krakowa czy Polski.
Planowana SCT to rozsądny kompromis pomiędzy oczekiwanymi przez mieszkańców efektami, w postaci poprawy jakości powietrza i jednocześnie ich obawami o ewentualne skutki ekonomiczne wprowadzenia SCT.
Według analiz Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, na podstawie danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnych SAMAR, strefa czystego transportu może objąć w pierwszym etapie, tj. w lipcu 2024 r. zaledwie 2% samochodów, które jeździły po Krakowie w grudniu 2021. Wymogów, które miałyby obowiązywać od 2026 r. na dzisiaj nie spełniłoby między 20% a 25% samochodów (ok. 100 tys. zarejestrowanych w Krakowie). Przy czym w roku 2026 r. tych pojazdów będzie jeszcze mniej, ponieważ cały czas ludzie zmieniają auta na nowsze.
POWIĄZANE WPISY
22 lipca 2025
Kasprowy Wierch – praktyczny przewodnik na sezon letni
W sezonie letnim Kasprowy Wierch pozostaje jednym z najważniejszych punktów na…
0 Komentarzy3 Minuty
21 lipca 2025
POT będzie promował turystykę na Pol’and’Rock Festival 2025
Podczas tegorocznego Pol’and’Rock Festival w Czaplinku, Polska Organizacja Turystyczna…
0 Komentarzy3 Minuty
16 lipca 2025
Piotr Borys o planie na 9,5 proc. PKB z turystyki. „Zmieniamy system zarządzania turystyką” [WYWIAD]
Dyskusja o wprowadzeniu opłaty turystycznej w Polsce wciąż trwa i – jak zapewnia Piotr…
0 Komentarzy22 Minuty
14 lipca 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: „Zarządzanie turystyką i rekreacją – wczoraj, dziś i jutro” już 28 listopada
Społeczna Akademia Nauk wraz ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego zapraszają na II…
0 Komentarzy2 Minuty
10 lipca 2025
Gubałówka zaprasza na lato 2025: plaża w górach, sport i góralski folklor
Na czas wakacji Gubałówka - jeden z najchętniej odwiedzanych ośrodków turystycznych Grupy…
0 Komentarzy1 Minuty
8 sierpnia 2025
Turystyczne Skarby Małopolski 2025 – startuje VII edycja konkursu!
Małopolska ponownie zaprasza do wspólnego odkrywania najpiękniejszych zakątków regionu!…
0 Komentarzy2 Minuty
8 sierpnia 2025
Zgłoszenia do II edycji Gąsiorów Turystyki do 30 sierpnia 2025 roku
II edycja Gąsiorów Turystyki to kolejna szansa dla młodych, ambitnych profesjonalistów z…
0 Komentarzy2 Minuty
24 lipca 2025
Zatorland zyskuje na popularności wśród Czechów i Słowaków
Zatorland, jeden z najczęściej odwiedzanych parków rozrywki w Małopolsce, od lat…
0 Komentarzy2 Minuty
23 lipca 2025
Gniezno: widowisko „Milenium Koronacji Bolesława Chrobrego” przyciągnie 12 tys. widzów
Obudzony z martwych Bolesław Chrobry zagra ze śmiercią w kości. 12 tysięcy widzów będzie…
0 Komentarzy1 Minuty
22 lipca 2025
Kasprowy Wierch – praktyczny przewodnik na sezon letni
W sezonie letnim Kasprowy Wierch pozostaje jednym z najważniejszych punktów na…
0 Komentarzy3 Minuty
21 lipca 2025
POT będzie promował turystykę na Pol’and’Rock Festival 2025
Podczas tegorocznego Pol’and’Rock Festival w Czaplinku, Polska Organizacja Turystyczna…
0 Komentarzy3 Minuty
16 lipca 2025
Piotr Borys o planie na 9,5 proc. PKB z turystyki. „Zmieniamy system zarządzania turystyką” [WYWIAD]
Dyskusja o wprowadzeniu opłaty turystycznej w Polsce wciąż trwa i – jak zapewnia Piotr…
0 Komentarzy22 Minuty
14 lipca 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: „Zarządzanie turystyką i rekreacją – wczoraj, dziś i jutro” już 28 listopada
Społeczna Akademia Nauk wraz ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego zapraszają na II…
0 Komentarzy2 Minuty
10 lipca 2025
Gubałówka zaprasza na lato 2025: plaża w górach, sport i góralski folklor
Na czas wakacji Gubałówka - jeden z najchętniej odwiedzanych ośrodków turystycznych Grupy…
0 Komentarzy1 Minuty
8 sierpnia 2025
Turystyczne Skarby Małopolski 2025 – startuje VII edycja konkursu!
Małopolska ponownie zaprasza do wspólnego odkrywania najpiękniejszych zakątków regionu!…
0 Komentarzy2 Minuty
8 sierpnia 2025
Zgłoszenia do II edycji Gąsiorów Turystyki do 30 sierpnia 2025 roku
II edycja Gąsiorów Turystyki to kolejna szansa dla młodych, ambitnych profesjonalistów z…
0 Komentarzy2 Minuty
24 lipca 2025
Zatorland zyskuje na popularności wśród Czechów i Słowaków
Zatorland, jeden z najczęściej odwiedzanych parków rozrywki w Małopolsce, od lat…
0 Komentarzy2 Minuty
23 lipca 2025
Gniezno: widowisko „Milenium Koronacji Bolesława Chrobrego” przyciągnie 12 tys. widzów
Obudzony z martwych Bolesław Chrobry zagra ze śmiercią w kości. 12 tysięcy widzów będzie…
0 Komentarzy1 Minuty
22 lipca 2025
Kasprowy Wierch – praktyczny przewodnik na sezon letni
W sezonie letnim Kasprowy Wierch pozostaje jednym z najważniejszych punktów na…
0 Komentarzy3 Minuty