KOLEO: Polacy coraz chętniej podróżują koleją

fot. materiały prasowe

Z najnowszego raportu KOLEO wynika, że 45 proc. Polaków deklaruje zamiłowanie do podróży koleją. Pociąg staje się nie tylko popularnym środkiem transportu wakacyjnego, ale także codziennym wyborem rodaków – regularnie, 2-3 razy w tygodniu, korzysta z niego ponad 3 mln osób.

Podróż koleją staje się coraz częstszym wyborem również w przypadku wyjazdów rodzinnych. Z raportu wynika, że ponad 60 proc. respondentów uważa, iż dzieci lubią podróżować pociągiem. 73 proc. zadeklarowało gotowość do podróży z kilkuletnim dzieckiem tym środkiem transportu. Dla porównania, przejazd samochodem osobowym rozważa 82 proc. badanych.

Coraz więcej podróżnych decyduje się również na zabranie w podróż psa. Taki wariant bierze pod uwagę 38 proc. respondentów. Choć w opinii większości ankietowanych (76 proc.) samochód nadal uznawany jest za najwygodniejszy środek transportu dla zwierząt, psy coraz częściej pojawiają się również w wagonach. Najwięcej psich pasażerów spotkać można na trasach łączących Chełm i Przemyśl z Warszawą, Krakowem i Wrocławiem.

Podróż z widokiem i potencjałem na znajomość

Blisko połowa badanych deklaruje, że podczas jazdy pociągiem lubi podziwiać widoki, a preferencje te przekładają się na wybór miejsca – 85 proc. pasażerów wybiera miejsce przy oknie, a 15 proc. decyduje się na stronę od przejścia.

W trakcie podróży wielu pasażerów preferuje spokój i wyciszenie – 55 proc. respondentów zakłada słuchawki, aby odciąć się od otoczenia. Wśród najmłodszych osób ten odsetek wzrasta do 80 proc. Jednocześnie 40 proc. badanych jest otwartych na rozmowę ze współpasażerami. Najczęściej są to osoby powyżej 55. roku życia (45 proc.), podczas gdy wśród najmłodszych co czwarta osoba deklaruje taką gotowość.

Pomimo różnic pokoleniowych, połowa ankietowanych uważa, że kolej sprzyja nawiązywaniu ciekawych znajomości. Być może dlatego większość respondentów deklaruje preferencję dla wagonów przedziałowych, w których kontakt z innymi podróżnymi jest bardziej bezpośredni.

„Miłość do kolei może przynieść miłość w prawdziwym życiu, a nawet z pozoru negatywna sytuacja, taka jak opóźnienie pociągu, może okazać się szansą na poznanie miłości swojego życia. Internet jest pełen historii ludzi, którzy poznali się w pociągach. Pociągi sprzyjają też utrzymywaniu związków na odległość, w których, według dostępnych danych, pozostaje prawie ⅕ Polaków. Jedną z ciekawszych inicjatyw, zachęcających do zwrócenia uwagi na współpasażerów, była akcja Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W wagonach pojawiły się tabliczki z hasłami: „Usiądź i zakochaj się. Jadąc samochodem nikogo nie poznasz”, „Uwaga złodziej! Może stać obok i skraść serce”, albo „Wyłącz smartfona. Patrzenie komuś w oczy grozi zakochaniem”. Ta inicjatywa pokazuje, że pociąg może być nie tylko środkiem umożliwiającym przemieszczanie się, ale także szansą na poznanie kogoś wyjątkowego podczas podróży” – mówi Agnieszka Siekierska, kierownik marketingu KOLEO.

Pomorskie liderem podróży koleją

W minionym roku niemal połowa Polaków odbyła przynajmniej jedną podróż koleją – to najwyższy wynik przewozowy od początku XXI wieku.

Statystyczny pasażer odbył w tym czasie około 10 przejazdów, pokonując średnio 70 km. W okresie wakacyjnym dystans ten wzrastał do ponad 80 km. Najpopularniejszym odcinkiem pozostaje trasa Kraków Główny – Katowice Główne, natomiast największy ruch pasażerski odnotowuje stacja Wrocław Główny.

Najczęściej z usług kolei korzystają mieszkańcy województwa pomorskiego – przeciętnie każdy z nich odbył 33 podróże rocznie. Regularne przejazdy, co najmniej 2-3 razy w tygodniu, deklaruje blisko 3 mln Polaków, najczęściej w związku z nauką, pracą lub odwiedzinami u rodziny.

Największe natężenie sprzedaży biletów przypada na okres przed 1 listopada oraz 24 grudnia, a w ujęciu tygodniowym – na piątki. Najmniejszym zainteresowaniem podróże cieszą się we wtorki i środy. Z biletów ulgowych korzysta 47 proc. pasażerów. Ponadto 75 proc. podróżnych woli dłuższą trasę bez przesiadek od krótszej, wymagającej zmiany pociągu.

Metodologia

Raport „Za co Polacy kochają kolej? powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę badawczą Minds & Roses metodą CAWI w dniach 4-10 czerwca 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1 tys. osób w wieku powyżej 16 lat.