Kiwi.com: calmcationing wyprzedza inne trendy podróżnicze wśród Polaków

Zbliżające się zakończenie roku szkolnego symbolicznie rozpoczyna sezon wakacyjny i jednocześnie okres największego natężenia podróży. Wyniki badań przeprowadzonych przez agencję Stem Mark na zlecenie firmy Kiwi.com, calmcation – czyli spokojny wypoczynek nastawiony na relaks i regenerację – ugruntował swoją pozycję jako wiodący trend wśród Polaków (44 proc.), wyprzedzając coolcationing (17 proc.), czyli wakacje w chłodniejszych miejscach. Tuż za nimi plasują się wyprawy poza utartym szlakiem (31 proc.) oraz noctourism (27 proc.) – odkrywanie miejsc po zmroku, szczególnie popularne m.in. w Wenecji.

Wenecja znacząco poprawiła swoją pozycję wśród ulubionych kierunków Polaków, awansując z siódmego na piąte miejsce rok do roku, a liczba letnich rezerwacji (czerwiec–sierpień) niemal się potroiła. Ci, którzy planują odwiedzić miasto jeszcze w tym tygodniu, powinni mieć na uwadze, że w związku z zaplanowanymi uroczystościami ślubnymi Jeffa Bezosa warto wcześniej sprawdzić dostępność zaplanowanych atrakcji.

Trendy podróżnicze

Wyniki badań przeprowadzone dla Kiwi.com wskazują, że podróżujący z Polski przede wszystkim poszukują relaksu i odstresowania – ponad 75 proc. wskazuje to jako główną motywację do podróży. Doskonale współgra to z faktem, że 44 proc. respondentów badania uznało calmcationing (czyli wypoczynek w rytmie slow) za preferowany styl podróżowania.

Co ciekawe, badanie pokazuje wyraźną różnicę między grupami demograficznymi – 48 proc. rodzin z dziećmi wykazuje większe zainteresowanie tym trendem w porównaniu do 38 proc. osób podróżujących solo. Metryka z kolei nie ma znaczenia – około 45 proc. respondentów w wieku 20–30 lat wykazuje podobny entuzjazm wobec takiego stylu spędzania urlopu.

Podróże poza utartym szlakiem to drugi najczęściej wybierany trend – co trzeci polski podróżnik pragnie odkrywać miejsca poza typowymi turystycznymi punktami. Choć znalezienie ich w szczycie sezonu, w dodatku w przyjaznej dla portfela cenie może być wyzwaniem, jest to możliwe dzięki odpowiedniemu planowaniu i przemyślanemu filtrowaniu opcji wyszukiwania. Z drugiej strony, warto się też… zgubić – to pozwala odkrywać nowe terytoria i napisać własny przewodnik dla przyszłych odkrywców.

Na trzecim miejscu wśród trendów plasuje się noctourism, czyli nocne eksplorowanie miejsc – od obserwacji gwiazd na marokańskich pustyniach po tajemnicze rejsy kanałami Wenecji. W tym roku Wenecja przyciągnęła uwagę polskich podróżujących i awansowała z 7. na 5. miejsce wśród najczęściej odwiedzanych włoskich miast, a liczba polskich turystów latem (czerwiec–sierpień) niemal się potroiła. Średni koszt lotu do Wenecji w szczycie sezonu wynosi około 90 euro, a co ciekawe, w tym tygodniu – mimo zaplanowanego ślubu Jeffa Bezosa – bilety lotnicze do Wenecji były 5 euro tańsze niż zwykle. Ci, którzy liczą na nocleg w tych samych luksusowych hotelach co goście weselni, mogą się rozczarować – najbardziej prestiżowe obiekty zostały całkowicie zarezerwowane, a zgodnie z pogłoskami, wiele z nich w tym czasie kosztuje 500 000 dolarów za noc.

Wśród innych popularnych trendów wśród Polaków warto wymienić island-hopping – 21 proc. respondentów wyraziło chęć odwiedzenia kilku wysp podczas jednej podróży – oraz coolcationing (17 proc.), czyli ucieczkę do miejsc o chłodniejszym i łagodniejszym klimacie, w celu uniknięcia upałów.

Gdzie Polacy będą podróżować tego lata?

Top 3 kierunki utrzymują swoją pozycję, a Włochy i Hiszpania bez zmiennie urzekają polskich turystów. Grecja zajmuje trzecie miejsce w tym rankingu.

„Analizując letnie trendy podróżnicze widzimy wyraźny wzrost liczby pasażerów z Polski do Włoch w sezonie wakacyjnym. Odnotowaliśmy wzrost rezerwacji o 173 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Co więcej, średnia cena biletu spadła o 9 proc. i wynosi obecnie 150,49 EUR. Wśród najpopularniejszych włoskich destynacji w tym roku Polacy wybierają Rzym, Mediolan, Bari i Katanię (Sycylia). Wenecja, która w ostatnich miesiącach była na językach opinii publicznej, awansowała z siódmego na piąte miejsce wśród włoskich miejsc, notując spektakularny wzrost liczby letnich podróżników o 287 proc. (na podstawie rezerwacji dokonanych przed 17 czerwca na podróże czerwcowo-sierpniowe)” – mówi Daniela Chovancová, menedżerka ds. relacji z mediami na region CEE w Kiwi.com.

Z analizy Kiwi.com wynika, że osoby, które zaplanowały podróż z wyprzedzeniem i zarezerwowały bilety w październiku 2024 roku, skorzystały z najkorzystniejszych cenowo ofert lotów – korzystniejszych niż w kwietniu czy maju. Choć rezerwacje dokonane w czerwcu wykazują wyższe średnie ceny niż wiosną, nadal są bardziej opłacalne niż te z lutego czy marca.

LATO 2025 – TOP 10 KRAJÓWLATO 2025  – TOP 10 MIAST
1.          WłochyRzym
2.          HiszpaniaAlicante
3.          GrecjaMediolan
4.          ChorwacjaZadar
5.          UKMalaga
6.          MaltaMalta
7.          FrancjaLondyn
8.          PortugaliaParyż
9.          BułgariaAteny
10.       AlbaniaBarcelona

 

*Badania przeprowadzone w marcu 2025 roku przez agencję badawczą Stem Mark. Metodologia: wywiady online (CAWI) Liczba wywiadów: 4595 (CZ: n=509, SK: n=505, HU: n=505, PL: n=1043, RO: n=1023, ES: n=1010)