Itaka: dwa miliony klientów w 2026 roku to cel w zasięgu ręki

Na pokładzie statku Costa Diadema Grupa Itaka Holdings przedstawiła swoją strategię na nadchodzący sezon. Konferencja „Już mamy lato 2026” pokazała skalę ambicji od własnej linii lotniczej i hoteli po inwestycje w technologię i rozwój sieci sprzedaży. Jak zapowiedział wiceprezes Piotr Henicz, celem Itaki na przyszły rok jest wysłanie ponad dwóch milionów klientów.

W drugiej połowie października, w atmosferze śródziemnomorskiego rejsu i rozmów o przyszłości turystyki, Grupa Itaka Holdings zaprezentowała swoje plany i wizję na nadchodzący sezon. Konferencja „Już mamy lato 2026”, zorganizowana na pokładzie statku Costa Diadema, zgromadziła dwustu przedstawicieli biur własnych i franczyzowych touroperatora. Pięć dni na morzu stało się okazją do omówienia wyników minionego roku, przedstawienia kierunków rozwoju oraz zaprezentowania nowych inicjatyw, które wprowadzą Itakę w kolejny etap działalności.

„Naszą podstawową działalnością jest oczywiście działalność touroperatorska w Polsce, ale nie tylko. Funkcjonujemy również w krajach bałtyckich, na Węgrzech, w Czechach i na Słowacji. Bardzo ważną rolę odgrywają nasze firmy incomingowe, odpowiadające za jakość usług bezpośrednio w destynacjach, do których wysyłamy największe liczby klientów” – mówił otwierając spotkanie wiceprezes Itaka Holdings, Piotr Henicz.

Holding obsłużył łącznie 1,69 mln klientów, z czego 1,15 mln przypadało na samą Itakę. Obroty całej grupy sięgnęły 6,62 mld złotych, a zysk netto – 286 mln złotych, z czego 268,5 mln wypracowała polska spółka. Tak solidny wynik pozwala spółce inwestować w rozwój własnej floty, bazy hotelowej i nowych technologii.

„Dzięki temu możemy się rozwijać szybko, inwestując jednocześnie w samoloty, hotele i rozwiązania technologiczne, które pozwalają nam utrzymać najwyższy standard obsługi klienta” – podkreślił Piotr Henicz.

Własna linia lotnicza i ekspansja floty

Jednym z kluczowych elementów rozwoju jest spółka Itaka Fly, linia czarterowa działająca w ramach holdingu. W sezonie 2025 dysponuje ona trzema samolotami Airbus A320 i jednym A321, bazującymi w Katowicach. W planach są kolejne dwa samoloty, które mają obsługiwać rynek czeski i słowacki.

„Ten pierwszy sezon możemy uznać za bardzo udany. Wykonaliśmy 1400 rejsów i przewieźliśmy ponad 240 tys. pasażerów. To znaczący udział w rynku i wyraźny dowód, że nasza decyzja o stworzeniu własnej floty była słuszna” – podsumował Piotr Henicz.

Itaka Hospitality – dziewięć hoteli i kolejne w planach

Drugim filarem inwestycji jest rozwój działalności hotelarskiej. Itaka Hospitality, spółka należąca do holdingu, zarządza obecnie dziewięcioma hotelami – trzema na Fuerteventurze, trzema na Zakynthos, dwoma na Korfu i jednym w Turcji. Jak zapowiada wiceprezes, w planach są kolejne przejęcia i budowy, a każdy z obiektów ma być wizytówką jakości, z której słynie Itaka. Równolegle rozwijana jest działalność firm incomingowych, obsługujących klientów w najważniejszych destynacjach. Grecki rynek reprezentuje Zebu Travel Services, hiszpański – Fuerte Itaka i New Fit Canarias, turecki – Traveyo, a cypryjski – Alasia. Dzięki nim grupa zapewnia spójny standard usług i bezpośrednią kontrolę nad obsługą w miejscu wypoczynku.

Technologie przyszłości – cyfrowa Itaka

Nie mniej istotnym elementem rozwoju holdingu pozostaje technologia. Spółka Axabee odpowiada za tworzenie rozwiązań informatycznych dla branży turystycznej pod marką Resabee Travel Tech. System ten obsługuje kilkanaście tysięcy użytkowników biur podróży i generuje ponad dziesięć milionów wizyt miesięcznie w serwisach internetowych i aplikacjach mobilnych. W 2025 roku Axabee wprowadzi nowoczesny system CRM dla sprzedawców oraz AI Agenta – narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które będzie wspierać doradców w personalizacji ofert i automatyzacji procesów księgowych.

Sieć sprzedaży i nowy wymiar obsługi klienta

Rozwój Itaki obejmuje również sieć sprzedaży. W 2024 roku firma otworzyła ponad 20 nowych salonów firmowych, osiągając łączną liczbę 208 placówek, a do końca roku planuje uruchomienie kolejnych czterech. Nowością jest koncepcja salonów VIP, w których klienci będą mogli korzystać z indywidualnej, kameralnej obsługi.

„Chcemy stwarzać warunki, w których nasi klienci poczują się wyjątkowo. Miejsca, gdzie można spokojnie porozmawiać o podróży marzeń, z dala od codziennego zgiełku” – tłumaczył Piotr Henicz, dodając, że pierwszy tego typu punkt działa już w warszawskim Wola Parku.

Family, Platinum i Adults – trzy oblicza podróży z Itaką

W ramach uporządkowania oferty i lepszego dopasowania jej do oczekiwań klientów, Itaka wprowadziła nowy podział produktów na trzy kategorie. „Itaka Family” to propozycja dla rodzin – hotele z polskimi animacjami, wyjazdy do Disneylandu oraz rejsy dla najmłodszych odkrywców. „Itaka Platinum” to kolekcja luksusowych hoteli i autorskich tras dla koneserów wysokiego standardu, a „Itaka Adults” – oferta dedykowana dorosłym, ceniącym spokój i wypoczynek bez dzieci.

Rejsy – morski hit sprzedażowy 

Szczególne miejsce w strategii zajmują rejsy wycieczkowe, które stały się jednym z najszybciej rosnących segmentów oferty. W zimie 2024/2025 z oferty tej skorzystało 864 klientów, w lecie 2025 już 2835, a na lato 2026 biuro przewiduje aż 5794 uczestników. Program obejmuje 27 tras, prowadzących od fiordów Norwegii, przez porty Morza Śródziemnego, po Karaiby i Azję.

Podczas konferencji nie zabrakło również odniesienia do przyszłości.

„Patrzymy z optymizmem na sezon 2026. Mamy jasny cel – przekroczyć dwa miliony klientów i osiem miliardów złotych obrotu. To ambitny plan, ale nasz zespół, doświadczenie i kierunek rozwoju dają nam przekonanie, że ten wynik jest w zasięgu ręki” – podsumował Piotr Henicz.