IGHP: Październik przyniósł stabilne wyniki w polskich hotelach

fot. Marten Bjork /unsplash

Obłożenie hoteli w Polsce w październiku 2025 roku utrzymało się na stabilnym poziomie, a większość obiektów osiągnęła wyniki wyższe niż w ubiegłym roku – wynika z najnowszej ankiety IGHP.

Blisko trzy czwarte ankietowanych obiektów osiągnęło w październiku obłożenie przekraczające 50 proc., z czego 38 proc. hoteli zanotowało wynik powyżej 70 proc. Jednocześnie 7 proc. obiektów odnotowało frekwencję poniżej 30 proc.

Wśród hoteli biznesowych ponad 80 proc. osiągnęło obłożenie powyżej 50 proc., a 35 proc. przekroczyło 70 proc. Frekwencję poniżej 30 proc. wskazało 2 proc. hoteli. W przypadku obiektów wypoczynkowych 59 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., natomiast 26 proc. zanotowało wynik przekraczający 70 proc. Obłożenie poniżej 30 proc. zadeklarowało 11 proc. hoteli.

„W październiku hotele biznesowe, które korzystają z wysokiego popytu związanego z jesiennym sezonem konferencji i wydarzeń firmowych, osiągnęły lepsze rezultaty od wypoczynkowych. Jest to również naturalną konsekwencją zakończenia sezonu wakacyjnego” – powiedział Ireneusz Węgłowski, prezes IGHP.

Lepsze wyniki niż przed rokiem

Wskaźniki obłożenia były wyższe niż w październiku 2024 roku zarówno w obiektach biznesowych, jak i wypoczynkowych. Blisko połowa ankietowanych hoteli poprawiła swoje wyniki, a 18 proc. odnotowało frekwencję na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego. W przypadku 33 proc. hoteli wynik był niższy niż rok wcześniej.

Wśród hoteli biznesowych obłożenie wzrosło w 47 proc. obiektów, natomiast spadek odnotowano w 37 proc. W obiektach wypoczynkowych 48 proc. poprawiło wskaźnik obłożenia rok do roku. Najliczniejsze grupy stanowiły hotele ze wzrostem do 5 pp. (19 proc.) oraz powyżej 10 pp. (również 19 proc.). Pogorszenie wyników w porównaniu z ubiegłym rokiem zadeklarowało 37 proc. hoteli wypoczynkowych.

Prognozy na listopad sugerują słabszy miesiąc

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na listopad wskazują na słabsze perspektywy niż te odnoszące się do października miesiąc temu. Aktualnie 29 proc. hoteli deklaruje obłożenie poniżej 30 proc., natomiast jedna trzecia obiektów posiada frekwencję powyżej 50 proc. Najliczniejszą grupę stanowią hotele z obłożeniem na poziomie 51-60 proc. (18 proc.).

Metodologia badania

W ankiecie IGHP przeprowadzonej w dniach 7–14 listopada 2025 roku udział wzięło 130 hoteli z całego kraju. Spośród nich 78 proc. zlokalizowanych jest w miastach, a 39 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych stanowią hotele do 150 pokoi (79 proc.), przy czym 55 proc. posiada mniej niż 100 pokoi. Średnia wielkość obiektu wyniosła 106 pokoi. Hotele o profilu biznesowym stanowiły 44 proc. próby, 21 proc. to obiekty wypoczynkowe, a 35 proc. łączy oba segmenty. Dominującą grupę (82 proc.) tworzą mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.