IGHP: listopad 2025 z lepszymi wynikami niż rok temu

pokój hotelowy
fot. Rhema Kallianpur / unsplash

Wyniki hoteli w listopadzie 2025 roku były wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego. Segment biznesowy utrzymał mocną pozycję, podczas gdy hotele wypoczynkowe tradycyjnie odnotowują niższą frekwencję w tym miesiącu.

W całej grupie ankietowanych obiektów 69 proc. hoteli osiągnęło obłożenie powyżej 50 proc., a 36 proc. przekroczyło 70 proc. Wyłącznie 8 proc. obiektów miało frekwencję poniżej 30 proc. W hotelach biznesowych 73 proc. obiektów przekroczyło obłożenie 50 proc., a z frekwencją poniżej 30 proc. zmierzyło się 7 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych 44 proc. hoteli zanotowało obłożenie powyżej 50 proc., natomiast 22 proc. osiągnęło frekwencję poniżej 30 proc.

Analiza porównawcza z ubiegłym rokiem pokazuje wzrost wskaźników obłożenia zarówno w hotelach biznesowych, jak i wypoczynkowych. Dla 33 proc. hoteli frekwencja była niższa niż w listopadzie 2024 roku. Ponad połowa hoteli (51 proc.) poprawiła swoje wyniki, w tym 25 proc. odnotowało wzrost do 5 p.p. Wyniki na poziomie zeszłorocznym utrzymało 16 proc. hoteli.

W segmencie biznesowym obłożenie poprawiło się w 54 proc. hoteli, natomiast 27 proc. odnotowało spadek. Wśród obiektów wypoczynkowych wzrost frekwencji zanotowało 48 proc. hoteli. Z tego największą grupę stanowiły wzrosty do 5 p.p. (26 proc.). Spadek obłożenia wystąpił w 35 proc. obiektów, przy czym dominującą grupę stanowiły obiekty ze spadkiem do 5 p.p. (30 proc.).

Prognozy na grudzień i styczeń

Dane dotyczące grudniowych rezerwacji wskazują na umiarkowane prognozy. Lepsze perspektywy mają hotele wypoczynkowe, uwzględniając zbliżający się okres świąteczny i wydłużony noworoczny. W całej grupie ankietowanych hoteli 28 proc. posiada frekwencję poniżej 30 proc. 33 proc. obiektów przekracza poziom 50 proc. Natomiast 39 proc. mieści się w przedziale 30-50 proc. W hotelach biznesowych 34 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a 24 proc. wypełnionych jest w połowie. Obiekty wypoczynkowe odnotowały frekwencję powyżej 50 proc. w 26 proc. hoteli, a 48 proc. osiągnęło poziom 30-50 proc.

Okres Świąt Bożego Narodzenia (24-28 grudnia) wykazuje zróżnicowane wyniki. Wśród wszystkich hoteli 49 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc. W tym 29 proc. osiąga frekwencję nieprzekraczającą 10 proc., co może oznaczać brak sprzedaży ofert specjalnych w tym czasie. Segment biznesowy wypadał w tym okresie słabiej. 76 proc. obiektów nie przekroczyło frekwencji 30 proc., w tym 42 proc. nie osiągnęło 10 proc. W hotelach wypoczynkowych tylko 9 proc. zanotowało frekwencję poniżej 30 proc., natomiast 83 proc. obiektów wypełniło się powyżej połowy, w tym 48 proc. osiągnęło frekwencję powyżej 70 proc.

Podczas przedłużonego okresu noworocznego (31 grudnia – 6 stycznia) 41 proc. hoteli posiadało obłożenie poniżej 30 proc., a 39 proc. wypełniło się powyżej połowy. W hotelach biznesowych 61 proc. obiektów nie przekroczyło frekwencji 30 proc., w tym jedna trzecia nie osiągnęła 10 proc. Obiekty wypoczynkowe w tym okresie odnotowały 13 proc. hoteli z frekwencją poniżej 30 proc., 61 proc. wypełniło się powyżej połowy, a 30 proc. hoteli osiągnęło frekwencję powyżej 70 proc.

Metodologia

Ankieta została przeprowadzona przez IGHP w dniach 4–9 grudnia 2025 roku wśród 129 hoteli w całej Polsce. Spośród nich 79 proc. znajduje się w miastach, a 39 proc. stanowią obiekty sieciowe. Większość ankietowanych hoteli (76 proc.) liczy do 150 pokoi, a 54 proc. obiektów ma mniej niż 100 pokoi. Średnia wielkość hotelu wyniosła 113 pokoi. 46 proc. ankietowanych obiektów obsługuje głównie ruch biznesowy, 18 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a 36 proc. łączy oba segmenty. Dominującą grupą w hotelarstwie biznesowym są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (88 proc.).