Green Ship Nils Holgersson odebrany ze stoczni

TT-Line, który w tym roku obchodzi swoje 60. urodziny, jest pierwszą firmą żeglugową na południowym Bałtyku, która całkowicie koncentruje się na zrównoważonym rozwoju – od siłowni okrętowej do usług gastronomicznych na statku. Wczoraj pierwszy z dwóch zupełnie nowej generacji promów Green-Ships, został dostarczony armatorowi przez stocznię. Jednostka ma do zaoferowania szereg przyszłościowych technologii.
Zrównoważony rozwój to podstawowy temat przyszłości – mówi Aneta Wencel, dyrektor zarządzający TT-Line Polska. Ochrona środowiska ma dla firmy kluczowe znaczenie. Chcemy sprostać tym wyzwaniom i połączyć ekonomikę z ekologią – także, albo przede wszystkim w żegludze – mówi Aneta Wencel.
Wymagania postawione nowym statkom były wysokie: Zielony Statek Nils Holgersson jest pierwszym promem na południowym Bałtyku, który będzie korzystał z przyjaznego dla środowiska skroplonego gazu ziemnego (LNG), który jest obecnie uważany za najczystsze paliwo okrętowe. Redukcja emisji spalin do atmosfery przez Green Ships jest spektakularna w porównaniu do promów konwencjonalnych: ilość cząstek stałych jest zmniejszona o 93 proc., tlenku azotu (NOx) o 82 proc., tlenków siarki (SOx) o 98 proc. w porównaniu z tradycyjnym paliwem okrętowym. Nowe Zielone Statki będą również wyjątkowe pod względem redukcji emisji CO2 do atmosfery. Połączenie znacznie lepszego bilansu emisji LNG, wydajniejszej eksploatacji statków oraz znacznie powiększonej pojemności ładunkowej i pasażerskiej pozwala na poprawę bilansu CO2 nawet o 60 procent.
Oprócz przyjaznego dla środowiska paliwa, na statku zastosowano wiele proekologicznych rozwiązań technicznych np. energooszczędny system klimatyzacji będzie zapewniał minimalne zużycie energii, a zastosowany system odzysku ciepła z silnika będzie oszczędzał dodatkową energię. Green Ship wyposażony jest tylko w oświetlenie LED, które zmniejsza zużycie energii o 80 proc. i zapewnią dziesięciokrotnie dłuższą żywotność urządzeń. Zoptymalizowana linia kadłuba, w tym specjalnie zaprojektowany dziób, zapewni niskie zużycie paliwa przy zachowaniu profilu prędkości statku. Specjalne uszczelnienia wału z dodatkowymi komorami powietrznymi będą zabezpieczały przed wyciekiem oleju do morza. Na statku będzie zastosowany kompleksowy system zarządzania odpadami i wykorzystywane będą tylko ekologiczne środki i detergenty oraz wykorzystanie plastikowych produktów będzie zminimalizowane, dlatego też kluczowym elementem przy wyborze dostawców jest stosowanie przez nich rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Ponad 90 procent rozwiązań technicznych zastosowanych w nowym Green Ship zostało dostarczonych przez europejskich dostawców. Warto dodać, że na statku zostały zainstalowane 32 stacje ładowania samochodów elektrycznych i nawet w tracie 6-godzinnego rejsu będzie można wygodnie naładować samochody.
Stworzenie zrównoważonego systemu dotyczyło również pracy i życia załogi na statku, jak i usług oferowanych pasażerom na statku, w tym zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności na statku, w tym wykorzystanie lokalnych produktów ze Szwecji, wcześniejsza rezerwacja posiłków (w celu uniknięcia marnowania przygotowanej żywności), stosowanie naczyń wielokrotnego użytku i wprowadzenie ekologicznych produktów w sklepie pokładowym.
Nils Holgersson, pod banderą niemiecką, wyruszy w dziewiczy rejs z Chin do Europy, już za kilka dni. Podróż będzie trwała 36 dni i w tym czasie Green Ship przepłynie 11602 mil morskich z prędkością około 18 węzłów. Załoga promu jest na statku od kilku miesięcy, gdzie przeszła wiele szkoleń, zapoznała się z nowymi technologiami i urządzeniami zainstalowanymi na statku.
Cieszę się, że wszystko się zaczyna i że mogę zabrać do domu naszego nowego Nilsa Holgerssona – przekazał gotowość do rejsu kapitan Stephan Schipplick.
Dziewicza podróż wiedzie wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki w kierunku Kanału Sueskiego, stąd też zostały podjęte działania przeciwko potencjalnym atakom piratów. Dłuższy postój statku jest planowany w Algeciras, w Cieśninie Gibraltarskiej, celem zatankowania paliwa, odebrania dodatkowego sprzętu i personelu serwisowego oraz przeprowadzenia końcowych testów zainstalowanych urządzeń. Trasa prowadzi dale przez Skagen do Travemünde w Niemczech, skąd planowane jest rozpoczęcie eksploatacji statku pod koniec kwietnia.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Sopocka Organizacja Turystyczna zaprasza do udziału w „Sopockich Perłach”
Sopocka Organizacja Turystyczna rozpoczyna siódmą edycję konkursu „Sopockie Perły”.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Sezon narciarski w Wiśle otwarty. Skolnity gotowy na narciarzy
Sezon narciarski na stacji Skolnity w Wiśle rozpocznie się dziś, 5 grudnia, o godzinie…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Travelist.pl rusza z zimowym konkursem fotograficznym
Travelist.pl uruchomił konkurs fotograficzny „Jedź na ferie - wygraj wakacje”, w którym…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2025
Accor mianuje Karelle Lamouche CEO na Europę i Afrykę Północną
Grupa hotelowa Accor ogłosiła powołanie Karelle Lamouche na stanowisko CEO…
0 Komentarzy2 Minuty
3 grudnia 2025
Rusza 8. edycja konkursu fotograficznego #LubelskieTravel
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna otwiera nabór do kolejnej edycji konkursu…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
WP Holding sprzedaje Fluege.de chińskiej grupie Tongcheng Travel
Fluege.de ma nowego właściciela. WP Holding zawarło umowę sprzedaży Invia Flights Germany…
0 Komentarzy1 Minuty










