Grecos – ostrożny optymizm na koniec first minute

„Jednocyfrowy” wzrost sprzedaży i optymalizacja produktu poprzez zmniejszenie wolumenu o ok. 12 proc. to sytuacja w Grecosie po zakończeniu etapu sprzedaży Lata 2019 w ramach first minute. Touroperator przypomina, że w ubiegłym roku Grecję odwiedziło milion Polaków i nie martwi się spadkiem tego kierunku z pierwszego miejsca na „podium” kierunków wyjazdów 2019 roku.
Największy polski touroperator wyspecjalizowany w greckim rynku podsumował okres first minute, który zakończył się 31 marca. Z danych rynkowych wynika, że w tym roku Grecja nie ma co liczyć na miano najpopularniejszego kierunku wyjazdów zorganizowanych w Polsce i że ustąpi miejsca Turcji. Nie od dziś mówi się, że w związku z tym sezon ten zapowiada się gorzej dla Grecosa.
First minute lepszy niż rok temu
„Mamy za sobą okres sprzedaży first deal i dementujemy informacje, że Grecji wiedzie się słabiej. Obserwujemy solidny jednocyfrowy wzrost sprzedaży rok do roku. Na pierwszym miejscu jeśli chodzi o popularność jest Zakintos, a dalej kolejności: Kreta, Rodos, Kos i Korfu. To kolejny z rzędu rok dominacji Zakintos, można śmiało powiedzieć że to najbardziej popularna wyspa grecka wśród Polaków. Mamy też znaczący wzrost sprzedaży Krety, na której to wyspie mamy w tym roku dużo nowych kontraktów z hotelarzami” – mówił podczas konferencji prasowej Janusz Śmigielski, wiceprezes zarządu Grecosa
Grecos sprzedał ok. 40 proc. oferty w ramach first deal, czym poprawił ubiegłoroczny wynik.
Ceny są nieco wyższe niż w 2018, a pod względem dynamiki wzrostu prym wiodą trzy kierunki: Peloponez Płd (45 proc.), Kreta (39 proc.), Kos (32 proc.). W ramach optymalizacji touroperator zamierza zmniejszyć wolumen dostępnych miejsc o ok. 12 proc.
Nadpodaży unikać jak ognia
„W ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z przewagą podaży nas popytem więc zakładaliśmy ten wzrost ostrożnie, Mieliśmy świadomość że do gry wróci Turcja, nie spodziewaliśmy się wzrostu sprzedaży Grecji, więc jesteśmy z niego zadowoleni. Dokonujemy nieznacznej korekty na poziomie ok. 12 proc., czyli podobnie jak w 2017. Wolimy być w sytuacji, w której popyt będzie przekraczał podaż i zastanawiać się, jak zwiększyć ofertę, niż mieć nadwyżkę na rynku, tak jak to było rok temu. Planowanie teraz odgrywa dużo większą rolę i przywiązujemy do niego zdecydowanie większą wagę” – skomentował Wojciech Skoczyński, prezes zarządu Grecosa.
Touroperator ma w ofercie 19 greckich kierunków, a w nich ok. 280 hoteli. Głównym źródłem wzrostu sprzedaży są kontrakty na wyłączność w hotelach i popularność klubików takich jak Opa! (jest icj 11) I Delfinki (funkcjonujące w 30 hotelach). Grecos lata do Grecji 9 polskich lotnisk do 14 greckich portów lotniczych. W tym roku otworzył trzy nowe połączenia: Kraków – Ateny, Rzeszów – Zakintos, Łódź – Zakintos.
W ubiegłym roku do Grecji wybrało się ponad milion Polaków, co uplasowało ten kierunek na pierwszym miejscu jeśli chodzi o popularność – z 32 proc. udziałem w rynku. Grecos ma 21 proc. udziału we wszystkich lotach Polaków do Grecji, a 25 proc. w wyjazdach czarterowych. Rok 2018 był dla touroperatora rekordowy – wysłał do Grecji ponad 210 tys. klientów.
Wielka grecka piątka
„Grecja ma swoją specyfikę, to wiele kierunków i wiele lotnisk, do których można latać na wakacje. Ale „wielka piątka” to Kreta (32 proc.), Rodos (35 proc.), Kos (60 proc.), Zakintos (40 proc.) i tam mieliśmy do czynienia z dużą dynamiką wzrostu. Kefalonia jest oferowana wyłącznie przez Grecos i tam zaobserwowaliśmy 27 proc. wzrost.” – informował Wojciech Skoczyński.
Nikoletta Nikolopoulou, szefowa Greckiej Organizacji Turystycznej w Polsce przypominała, że do Grecji można polecieć 365 dni w roku. Polska jest numerem pięć jeśli chodzi o rynki przyjazdowe, a wzrost liczby przyjezdnych z naszego kraju – w stosunku do 2017 – wynosił 30,5 proc. W sumie do Grecji w 2018 poleciało 1,014 mln Polaków.
Według Bank of Grece wzrost ten wynosił nawet 40,5 proc. Różnica wynika z tego, że raport ten uwzględnia przyjezdnych podróżujących wszystkimi środkami transportu. Licząc również tych polskich turystów, którzy nie lecieli do Grecji samolotem, w 2018 w sumie było ich 1,049 mln.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Travelist.pl: Polacy coraz wcześniej rezerwują wyjazdy na lato 2026. Bałtyk pozostaje liderem
Polscy turyści coraz wcześniej planują wakacyjny wypoczynek. Jak wynika z danych portalu…
0 Komentarzy3 Minuty










