Fru: Polacy planują wakacje. Królują city breaki i europejskie kierunki

fot. materiały prasowe

Platforma rezerwacyjna Fru zaprezentowała wyniki tegorocznej ankiety dotyczącej wakacyjnych planów Polaków. Wynika z niej, że największą popularnością cieszą się krótkie wyjazdy typu city break oraz podróże do europejskich destynacji.

Większość respondentów zadeklarowała budżet wakacyjny zbliżony do ubiegłorocznego. Najwięcej osób (56 proc.) planuje wydać na wakacje od 2001 do 4500 zł na osobę. Mniej niż 2000 zł zamierza przeznaczyć 27 proc. badanych, natomiast budżet przekraczający 4500 zł zadeklarowało 17 proc.

Cena biletu kluczowym kryterium

Koszt biletu lotniczego pozostaje kluczowym czynnikiem przy wyborze kierunku podróży. Dla 45 proc. respondentów decydujące znaczenie ma najniższa cena, a 52 proc. bierze pod uwagę dostępne promocje. W przypadku lotów poza Europę najczęściej akceptowany przedział cenowy to 1001–2000 zł (39 proc. wskazań). Przy podróżach po Europie najwięcej osób (52 proc.) deklaruje gotowość zapłaty od 251 do 500 zł za bilet.

Najczęściej wybierane miesiące wyjazdowe to czerwiec, lipiec i sierpień (łącznie 49 proc.). Dużym zainteresowaniem cieszy się również wrzesień (38 proc.).

Najpopularniejszą formą wypoczynku są krótkie wyjazdy typu city break, planowane przez 46 proc. badanych. Na dłuższe wakacje decyduje się 38 proc., natomiast pozostali planują inne formy podróży lub nie podjęli jeszcze decyzji. Najwięcej respondentów zamierza odbyć dwa wakacyjne wyjazdy (40 proc.). Trzy podróże planuje 33 proc., a 14 proc. ograniczy się do jednego urlopu. Co dziesiąty ankietowany deklaruje cztery lub więcej wyjazdów.

Europa wciąż na topie

Pod względem kierunków podróży dominuje Europa – aż 69 proc. respondentów wybierze się na wakacje właśnie tam. 12 proc. planuje podróże poza kontynent, 10 proc. wybierze bardziej egzotyczne lokalizacje, a 8 proc. pozostanie w kraju.

Najczęściej wskazywaną motywacją przy wyborze miejsca docelowego jest chęć poznawania nowych miejsc i lokalnej kultury (46 proc.). Dla 34 proc. badanych kluczowa jest wygoda i dostępność bezpośrednich połączeń, 14 proc. kieruje się ceną biletów, a 6 proc. pozostaje wierna sprawdzonym destynacjom.

Podróżnicy najczęściej wybierają się na wakacje z rodziną (50 proc.), partnerem (44 proc.), przyjaciółmi (25 proc.) lub solo (14 proc.).

Głównym źródłem inspiracji wakacyjnych są promocje i oferty specjalne (54 proc.), a także blogi i portale podróżnicze (35 proc.), media społecznościowe (29 proc.) oraz rekomendacje znajomych (29 proc.). Mniej istotne są wpływy influencerów (5 proc.) i mediów tradycyjnych (9 proc.).

Organizacja wyjazdów odbywa się najczęściej za pośrednictwem internetowych platform rezerwacyjnych, z których korzysta 59 proc. respondentów. 24 proc. preferuje bezpośrednie rezerwacje na stronach przewoźników i hoteli, a 17 proc. korzysta z usług biur podróży lub doradców turystycznych.

Najczęściej wskazywane obawy związane z podróżowaniem to: opóźnienia i odwołania lotów, zagubienie bagażu, overbooking, strajki, problemy zdrowotne oraz długie kolejki na lotniskach.

„Bardzo lubimy rozmawiać z klientami, pytać ich o zdanie. Po raz kolejny mieliśmy przyjemność przeprowadzić ankietę, która pozwoliła nam odkryć kilka fascynujących faktów, ale również wakacyjnych potrzeb podróżnych. Dzięki tym informacjom możemy jeszcze skuteczniej dopasować naszą ofertę i stworzyć rozwiązania, które sprawiają, że planowanie wakacji staje się prostsze, a same podróże – bardziej komfortowe i bezstresowe. We Fru wierzymy, że idealne wakacje zaczynają się od łatwej rezerwacji i inspirujących wyborów” – powiedziała Marta Gałuszka, brand managerka Fru.