FlixBus uruchamia pierwsze połączenie LNG w Polsce. Ekologiczny kurs z Pragi do Krakowa

FlixBus, globalny operator travel-tech, wspólnie z czeskim partnerem UMSE wprowadza do swojej polskiej siatki pierwsze połączenie dalekobieżne obsługiwane przez autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Technologia ta została wdrożona na trasie Praga-Kraków, co stanowi pierwszy krok w testowaniu paliw alternatywnych w długodystansowym transporcie zbiorowym na polskim rynku.
Trasa przebiega przez sześć miast: Pragę, Brno, Ołomuniec, Ostrawę, Katowice i Kraków – zarówno przez centrum miasta, jak i lotnisko i kursuje dwa razy dziennie. Nocny kurs zatrzymuje się również na lotnisku w Pradze. Od 12 maja połączenie to jest obsługiwane przez dwa nowoczesne autokary Irizar i6s z napędem Scania, zaprojektowane z myślą o ograniczeniu emisji CO₂ i zapewnieniu wysokiego komfortu podróży.
LNG – rozwiązanie dostępne tu i teraz
Transformacja floty FlixBusa to jeden z filarów strategii firmy, której celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie. LNG, jako paliwo alternatywne dostępne już dziś, pozwala ograniczyć emisje CO₂ w porównaniu z tradycyjnym dieslem – nawet o kilkanaście procent, w zależności od trasy i warunków eksploatacji. Co ważne, technologia LNG jest już wdrożona i sprawdzona w praktyce, dzięki czemu może być stosowana na trasach dalekobieżnych, gdzie inne opcje – jak elektryczność czy wodór – wciąż są ograniczone pod względem dostępności operacyjnej na większą skalę. Dodatkowo, autobusy wykorzystywane przez FlixBusa mogą być zasilane również bioLNG, co umożliwia dalsze ograniczenie emisji – nawet do 90 proc. w porównaniu z dieslem.
„To pierwszy w Polsce dalekobieżny autobus zasilany LNG – nie tylko w naszej siatce, ale w ogóle na rynku. Polska (razem z Czechami) jest czwartym krajem w Europie, po Włoszech, Niemczech i Holandii, gdzie Flix wprowadza tego typu technologię do regularnej obsługi tras. LNG to dziś jedno z najbardziej dostępnych i sprawdzonych rozwiązań alternatywnych dla diesla, ale przyszłość niskoemisyjnego transportu to mix technologii – dlatego we FlixBusie w różnych regionach testujemy dostępne rozwiązania: autobusy elektryczne, panele słoneczne czy biopaliwa. Testujemy je lokalnie po to, by – gdy tylko pozwoli na to technologia i infrastruktura – móc wdrażać je na szerszą skalę” – mówi Kamila Zalewska, dyrektor ds. rozwoju biznesu FlixBusa w Europie Wschodniej.
Współpraca z Shell
Po Polskiej stronie pojazdy LNG będą tankowane na stacji Shell w Gliwicach. W 2022 roku FlixBus i Shell zawarły Memorandum of Understanding (MoU), rozpoczynając długofalowe partnerstwo strategiczne na rzecz rozwoju i wdrażania paliw alternatywnych w transporcie dalekobieżnym, takich jak bio-LNG, HVO, biodiesel czy wodór. Shell jako członek Platformy LNG – organizacji wspierającej rozwój rynku skroplonego gazu ziemnego w Polsce – odgrywa istotną rolę w zapewnieniu infrastruktury tankowania dla projektów takich jak ten.
„Cieszymy się, że mogliśmy zostać partnerem tego przełomowego projektu i zapewnić infrastrukturę do tankowania LNG na potrzeby pierwszego w Polsce połączenia dalekobieżnego obsługiwanego przez autobusy zasilane LNG. To realny krok w kierunku dekarbonizacji transportu drogowego i dowód na to, że technologie obniżające emisje są dostępne tu i teraz. LNG jest jednym z kluczowych elementów w naszym portfolio paliw alternatywnych i stanowi odpowiedź na wyzwania, przed którymi stoi sektor transportu ciężkiego. Współpraca z FlixBusem pokazuje, że przy odpowiednim zaangażowaniu partnerów możliwe jest wdrażanie innowacyjnych rozwiązań na dużą skalę” – mówi Michał Niemiec, dyrektor ds. sprzedaży w dziale Shell Fleet Solutions.
Brak systemowego wsparcia dla niskoemisyjnego transportu zbiorowego
Transport zbiorowy to jeden z najprostszych i najskuteczniejszych sposobów na ograniczenie emisji. Autobus FlixBus z napędem diesla emituje pięć razy mniej CO₂ na pasażera niż samochód osobowy. Mimo to w Polsce wciąż brakuje realnego wsparcia dla rozwoju niskoemisyjnego transportu dalekobieżnego. Brakuje nie tylko regulacyjnych i finansowych zachęt dla operatorów, ale też odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiłaby realne wdrażanie nisko- i zeroemisyjnych rozwiązań na większą skalę. To poważna bariera, która utrudnia pełne wykorzystanie potencjału technologii dostępnych już dziś.
„Jako pierwsi w Polsce wprowadzamy LNG do regularnego transportu dalekobieżnego – i robimy to bez dotacji. Pokazujemy, że zmiana jest możliwa, ale przy odpowiednim wsparciu można by ją znacząco przyspieszyć. Dlatego apelujemy do decydentów o działania, które ułatwią inwestycje w niskoemisyjne środki transportu i rozwój niezbędnej infrastruktury” – komentuje Kamila Zalewska.
Ograniczenie emisji w transporcie to wspólna odpowiedzialność – nie tylko firm, ale też dostawców technologii, regulatorów i całego sektora. Realna zmiana wymaga współdziałania, jasno wyznaczonych celów i gotowości do wdrażania dostępnych rozwiązań krok po kroku. W tym kontekście LNG jest jednym z realnych narzędzi wspierających transformację sektora – technologią, którą można wykorzystywać już dziś, aby ograniczać emisje w transporcie.
Gliwice nieprzypadkowym miejscem premiery
Premiera pierwszego w Polsce FlixBusa napędzanego LNG odbywa się w Gliwicach – mieście o przemysłowych korzeniach, ale też o rosnących ambicjach transformacyjnych. Symboliczne znaczenie ma fakt, że to właśnie tu startuje rozwiązanie wspierające transformację energetyczną sektora transportu – bardziej zrównoważonego, dostępnego i otwartego na przyszłość.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty









