Firmy samodzielnie organizują podróże służbowe
Aż 74 proc. firm nie korzysta przy organizacji podróży służbowych z usług wyspecjalizowanych w tym biur podróży. Najważniejszym kryterium rezerwacji lub zakupu usługi przy planowaniu podróży służbowej jest jej atrakcyjna cena – kieruje się tym 85 proc. podróżujących w interesach.
Najczęściej w krajowych podróżach służbowych uczestniczą specjaliści – pracownicy wysoko wykwalifikowani w organizacji (75 proc.). Uczestnikami zagranicznych podróży są zwykle dyrektorzy (74 proc. ogółu podróżujących za granicę), a następnie specjaliści (58 proc. ogółu podróżujących za granicę) oraz członkowie zarządu (47 proc.).
Najbardziej popularnym środkiem transportu dla krajowych podróży służbowych jest samochód firmowy – 65 proc., a w przypadku podróży zagranicznych, głównym środkiem transportu pozostaje samolot (83 proc.), bez względu na obszar działalności firmy oraz wielkość przedsiębiorstwa.
Większość przebadanych firm deklaruje posiadanie odpowiednich procedur związanych z podróżami służbowymi (ponad 72 proc.). Z reguły dotyczą one rezerwacji noclegu (78 proc.), rezerwacji lub zakupu wszystkich usług związanych z wyjazdem służbowym (62 proc.), oraz zakupu biletów na przelot samolotem (61 proc.). Najważniejszym kryterium rezerwacji lub zakupu usługi jest niezmiennie jej atrakcyjna cena – 85 proc.. W mniejszym stopniu ważna jest wysoka jakość oferowanych usług oraz dostępność wszystkich usług w jednym miejscu. W 2/3 firm osobą podejmującą decyzję o podróży służbowej jest bezpośredni przełożony pracownika (dyrektor lub kierownik). W dużych przedsiębiorstwach za organizację podróży służbowych najczęściej odpowiada dział administracji np. sekretarka, asystentka zarządu (39 proc.) oraz samodzielnie pracownik wyjeżdżający w podróż służbową (34 proc.).
Michał Leman, prezes zarządu LOT Travel, powiedział: „W wielu firmach, nawet tych dużych, gdzie są doskonale zdefiniowane procesy i polityka wewnętrzna funkcjonuje bez zarzutu, działy odpowiedzialne za organizację podróży z reguły kierują się wyłącznie parametrem cen zapominając np. o czasie podróży. Nie dokonują też segmentacji podróży ze względu na potrzeby poszczególnych grup, a przecież inne oczekiwania ma zarząd firmy, a inne specjalista czy szeregowy pracownik. Odpowiednio przeprowadzona i zarządzana segmentacja przynosi konkretne oszczędności oraz optymalizuje koszt wszystkich podróży służbowych w firmie.”
Z badania wynika, że 26 proc. firm współpracuje z zewnętrznymi firmami oferującymi organizację podróży służbowych. Stosunkowo częściej z zewnętrznymi firmami współpracują największe przedsiębiorstwa (36 proc.) oraz przedsiębiorstwa z branży handlowej (36 proc.).
Większość badanych firm deklaruje, że budżet przeznaczony na podróże służbowe w pierwszym kwartale 2016 będzie zbliżony do poprzednich kwartałów. Te, które jednak planują zmniejszenie budżetu najczęściej chciałyby zmniejszyć wydatki na podróże służbowe o około 10 proc. w porównaniu do 2015 r. Najczęściej wskazywanym sposobem uzyskania oszczędności jest zmniejszenie liczby podróży służbowych (64 proc.). Na drugim miejscu znajduje się zmniejszenie jednostkowego kosztu podróży poprzez wprowadzenie bardziej rygorystycznego ograniczenia dotyczącego wyboru środka transportu, kategorii, hotelu itp. (52 proc.).
Michał Leman dodał: „Z badania, jak i naszego doświadczenia wynika, że firmy poszukując oszczędności decydują się często na redukcję liczby podróży służbowych, postrzegając to jako jedyny sposób na zmniejszenie kosztów podróży służbowych. Tymczasem zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, które sprawdza się już w przypadku rocznego budżetu na poziomie 75 000 – 100 000 złotych, jest optymalizacja kosztów we współpracy z profesjonalną firmą zewnętrzną.”
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę TNS Polska. Wywiady zostały zrealizowane z pracownikami dużych firm (zatrudniających 250 i więcej pracowników), którzy są zorientowani w temacie organizacji podróży służbowych w firmie w trzech falach ( 15.07.2015 – 19.01.2016 r.)
POWIĄZANE WPISY
8 sierpnia 2025
Wizz Air wdraża nowoczesne technologie pokładowe
Linia lotnicza Wizz Air wprowadza do swoich samolotów rozwiązania mające na celu…
0 Komentarzy2 Minuty
7 sierpnia 2025
Lipiec kolejnym udanym miesiącem dla Lotniska Zielona Góra-Babimost
W lipcu 2025 roku Lotnisko Zielona Góra-Babimost obsłużyło 10 628 pasażerów. Choć to…
0 Komentarzy1 Minuty
5 sierpnia 2025
Ryanair z rekordową liczbą pasażerów w lipcu 2025
Ryanair odnotował najwyższy miesięczny wynik przewozowy w historii działalności,…
0 Komentarzy1 Minuty
4 sierpnia 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenie z Warszawy do Agadiru
Wizz Air ogłosił uruchomienie nowego połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Agadiru…
0 Komentarzy1 Minuty
1 sierpnia 2025
Ryanair uruchamia sierpniową ofertę Prime Member
Ryanair zapowiedział kolejną odsłonę swojej oferty skierowanej do członków programu…
0 Komentarzy1 Minuty
18 sierpnia 2025
Najbezpieczniejsze tanie linie lotnicze – raport AirAdvisor 2025
AirAdvisor opublikował raport „Global Safety Rankings 2025”, w którym przedstawiono 20…
0 Komentarzy2 Minuty
12 sierpnia 2025
Nowy system na paryskim lotnisku CDG usprawni przesiadki
Linie lotnicze Air France oraz właściciel lotniska Roissy-Charles de Gaulle (CDG), Groupe…
0 Komentarzy2 Minuty
11 sierpnia 2025
PKP Intercity wprowadza apteczki dla zwierząt w Pendolino
PKP Intercity we współpracy z Atelier Wartości, podmiotem ekonomii społecznej z…
0 Komentarzy1 Minuty
8 sierpnia 2025
Lotnisko Warszawa-Radom obsłużyło ponad 50 tys. pasażerów w 2025 roku
Od stycznia do lipca 2025 roku Lotnisko Warszawa-Radom obsłużyło ponad 50 tys. pasażerów.…
0 Komentarzy1 Minuty
8 sierpnia 2025
Wizz Air wdraża nowoczesne technologie pokładowe
Linia lotnicza Wizz Air wprowadza do swoich samolotów rozwiązania mające na celu…
0 Komentarzy2 Minuty
7 sierpnia 2025
Lipiec kolejnym udanym miesiącem dla Lotniska Zielona Góra-Babimost
W lipcu 2025 roku Lotnisko Zielona Góra-Babimost obsłużyło 10 628 pasażerów. Choć to…
0 Komentarzy1 Minuty
5 sierpnia 2025
Ryanair z rekordową liczbą pasażerów w lipcu 2025
Ryanair odnotował najwyższy miesięczny wynik przewozowy w historii działalności,…
0 Komentarzy1 Minuty
4 sierpnia 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenie z Warszawy do Agadiru
Wizz Air ogłosił uruchomienie nowego połączenia z Lotniska Chopina w Warszawie do Agadiru…
0 Komentarzy1 Minuty
1 sierpnia 2025
Ryanair uruchamia sierpniową ofertę Prime Member
Ryanair zapowiedział kolejną odsłonę swojej oferty skierowanej do członków programu…
0 Komentarzy1 Minuty
18 sierpnia 2025
Najbezpieczniejsze tanie linie lotnicze – raport AirAdvisor 2025
AirAdvisor opublikował raport „Global Safety Rankings 2025”, w którym przedstawiono 20…
0 Komentarzy2 Minuty
12 sierpnia 2025
Nowy system na paryskim lotnisku CDG usprawni przesiadki
Linie lotnicze Air France oraz właściciel lotniska Roissy-Charles de Gaulle (CDG), Groupe…
0 Komentarzy2 Minuty
11 sierpnia 2025
PKP Intercity wprowadza apteczki dla zwierząt w Pendolino
PKP Intercity we współpracy z Atelier Wartości, podmiotem ekonomii społecznej z…
0 Komentarzy1 Minuty
8 sierpnia 2025
Lotnisko Warszawa-Radom obsłużyło ponad 50 tys. pasażerów w 2025 roku
Od stycznia do lipca 2025 roku Lotnisko Warszawa-Radom obsłużyło ponad 50 tys. pasażerów.…
0 Komentarzy1 Minuty
8 sierpnia 2025
Wizz Air wdraża nowoczesne technologie pokładowe
Linia lotnicza Wizz Air wprowadza do swoich samolotów rozwiązania mające na celu…
0 Komentarzy2 Minuty
Teraz każdy uważa że jest mądry, bo ma internet. Dopóki nie sparzy się na własnych błędach lub niewiedzy – to nie korzysta z usług wykwalifikowanego agenta. Taka to mądrość biznesmenów 😉