Firmy samodzielnie organizują podróże służbowe

Aż 74 proc. firm nie korzysta przy organizacji podróży służbowych z usług wyspecjalizowanych w tym biur podróży. Najważniejszym kryterium rezerwacji lub zakupu usługi przy planowaniu podróży służbowej jest jej atrakcyjna cena – kieruje się tym 85 proc. podróżujących w interesach.
Najczęściej w krajowych podróżach służbowych uczestniczą specjaliści – pracownicy wysoko wykwalifikowani w organizacji (75 proc.). Uczestnikami zagranicznych podróży są zwykle dyrektorzy (74 proc. ogółu podróżujących za granicę), a następnie specjaliści (58 proc. ogółu podróżujących za granicę) oraz członkowie zarządu (47 proc.).
Najbardziej popularnym środkiem transportu dla krajowych podróży służbowych jest samochód firmowy – 65 proc., a w przypadku podróży zagranicznych, głównym środkiem transportu pozostaje samolot (83 proc.), bez względu na obszar działalności firmy oraz wielkość przedsiębiorstwa.
Większość przebadanych firm deklaruje posiadanie odpowiednich procedur związanych z podróżami służbowymi (ponad 72 proc.). Z reguły dotyczą one rezerwacji noclegu (78 proc.), rezerwacji lub zakupu wszystkich usług związanych z wyjazdem służbowym (62 proc.), oraz zakupu biletów na przelot samolotem (61 proc.). Najważniejszym kryterium rezerwacji lub zakupu usługi jest niezmiennie jej atrakcyjna cena – 85 proc.. W mniejszym stopniu ważna jest wysoka jakość oferowanych usług oraz dostępność wszystkich usług w jednym miejscu. W 2/3 firm osobą podejmującą decyzję o podróży służbowej jest bezpośredni przełożony pracownika (dyrektor lub kierownik). W dużych przedsiębiorstwach za organizację podróży służbowych najczęściej odpowiada dział administracji np. sekretarka, asystentka zarządu (39 proc.) oraz samodzielnie pracownik wyjeżdżający w podróż służbową (34 proc.).
Michał Leman, prezes zarządu LOT Travel, powiedział: „W wielu firmach, nawet tych dużych, gdzie są doskonale zdefiniowane procesy i polityka wewnętrzna funkcjonuje bez zarzutu, działy odpowiedzialne za organizację podróży z reguły kierują się wyłącznie parametrem cen zapominając np. o czasie podróży. Nie dokonują też segmentacji podróży ze względu na potrzeby poszczególnych grup, a przecież inne oczekiwania ma zarząd firmy, a inne specjalista czy szeregowy pracownik. Odpowiednio przeprowadzona i zarządzana segmentacja przynosi konkretne oszczędności oraz optymalizuje koszt wszystkich podróży służbowych w firmie.”
Z badania wynika, że 26 proc. firm współpracuje z zewnętrznymi firmami oferującymi organizację podróży służbowych. Stosunkowo częściej z zewnętrznymi firmami współpracują największe przedsiębiorstwa (36 proc.) oraz przedsiębiorstwa z branży handlowej (36 proc.).
Większość badanych firm deklaruje, że budżet przeznaczony na podróże służbowe w pierwszym kwartale 2016 będzie zbliżony do poprzednich kwartałów. Te, które jednak planują zmniejszenie budżetu najczęściej chciałyby zmniejszyć wydatki na podróże służbowe o około 10 proc. w porównaniu do 2015 r. Najczęściej wskazywanym sposobem uzyskania oszczędności jest zmniejszenie liczby podróży służbowych (64 proc.). Na drugim miejscu znajduje się zmniejszenie jednostkowego kosztu podróży poprzez wprowadzenie bardziej rygorystycznego ograniczenia dotyczącego wyboru środka transportu, kategorii, hotelu itp. (52 proc.).
Michał Leman dodał: „Z badania, jak i naszego doświadczenia wynika, że firmy poszukując oszczędności decydują się często na redukcję liczby podróży służbowych, postrzegając to jako jedyny sposób na zmniejszenie kosztów podróży służbowych. Tymczasem zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, które sprawdza się już w przypadku rocznego budżetu na poziomie 75 000 – 100 000 złotych, jest optymalizacja kosztów we współpracy z profesjonalną firmą zewnętrzną.”
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę TNS Polska. Wywiady zostały zrealizowane z pracownikami dużych firm (zatrudniających 250 i więcej pracowników), którzy są zorientowani w temacie organizacji podróży służbowych w firmie w trzech falach ( 15.07.2015 – 19.01.2016 r.)
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty










Teraz każdy uważa że jest mądry, bo ma internet. Dopóki nie sparzy się na własnych błędach lub niewiedzy – to nie korzysta z usług wykwalifikowanego agenta. Taka to mądrość biznesmenów 😉