Firmy samodzielnie organizują podróże służbowe

Aż 74 proc. firm nie korzysta przy organizacji podróży służbowych z usług wyspecjalizowanych w tym biur podróży. Najważniejszym kryterium rezerwacji lub zakupu usługi przy planowaniu podróży służbowej jest jej atrakcyjna cena – kieruje się tym 85 proc. podróżujących w interesach.
Najczęściej w krajowych podróżach służbowych uczestniczą specjaliści – pracownicy wysoko wykwalifikowani w organizacji (75 proc.). Uczestnikami zagranicznych podróży są zwykle dyrektorzy (74 proc. ogółu podróżujących za granicę), a następnie specjaliści (58 proc. ogółu podróżujących za granicę) oraz członkowie zarządu (47 proc.).
Najbardziej popularnym środkiem transportu dla krajowych podróży służbowych jest samochód firmowy – 65 proc., a w przypadku podróży zagranicznych, głównym środkiem transportu pozostaje samolot (83 proc.), bez względu na obszar działalności firmy oraz wielkość przedsiębiorstwa.
Większość przebadanych firm deklaruje posiadanie odpowiednich procedur związanych z podróżami służbowymi (ponad 72 proc.). Z reguły dotyczą one rezerwacji noclegu (78 proc.), rezerwacji lub zakupu wszystkich usług związanych z wyjazdem służbowym (62 proc.), oraz zakupu biletów na przelot samolotem (61 proc.). Najważniejszym kryterium rezerwacji lub zakupu usługi jest niezmiennie jej atrakcyjna cena – 85 proc.. W mniejszym stopniu ważna jest wysoka jakość oferowanych usług oraz dostępność wszystkich usług w jednym miejscu. W 2/3 firm osobą podejmującą decyzję o podróży służbowej jest bezpośredni przełożony pracownika (dyrektor lub kierownik). W dużych przedsiębiorstwach za organizację podróży służbowych najczęściej odpowiada dział administracji np. sekretarka, asystentka zarządu (39 proc.) oraz samodzielnie pracownik wyjeżdżający w podróż służbową (34 proc.).
Michał Leman, prezes zarządu LOT Travel, powiedział: „W wielu firmach, nawet tych dużych, gdzie są doskonale zdefiniowane procesy i polityka wewnętrzna funkcjonuje bez zarzutu, działy odpowiedzialne za organizację podróży z reguły kierują się wyłącznie parametrem cen zapominając np. o czasie podróży. Nie dokonują też segmentacji podróży ze względu na potrzeby poszczególnych grup, a przecież inne oczekiwania ma zarząd firmy, a inne specjalista czy szeregowy pracownik. Odpowiednio przeprowadzona i zarządzana segmentacja przynosi konkretne oszczędności oraz optymalizuje koszt wszystkich podróży służbowych w firmie.”
Z badania wynika, że 26 proc. firm współpracuje z zewnętrznymi firmami oferującymi organizację podróży służbowych. Stosunkowo częściej z zewnętrznymi firmami współpracują największe przedsiębiorstwa (36 proc.) oraz przedsiębiorstwa z branży handlowej (36 proc.).
Większość badanych firm deklaruje, że budżet przeznaczony na podróże służbowe w pierwszym kwartale 2016 będzie zbliżony do poprzednich kwartałów. Te, które jednak planują zmniejszenie budżetu najczęściej chciałyby zmniejszyć wydatki na podróże służbowe o około 10 proc. w porównaniu do 2015 r. Najczęściej wskazywanym sposobem uzyskania oszczędności jest zmniejszenie liczby podróży służbowych (64 proc.). Na drugim miejscu znajduje się zmniejszenie jednostkowego kosztu podróży poprzez wprowadzenie bardziej rygorystycznego ograniczenia dotyczącego wyboru środka transportu, kategorii, hotelu itp. (52 proc.).
Michał Leman dodał: „Z badania, jak i naszego doświadczenia wynika, że firmy poszukując oszczędności decydują się często na redukcję liczby podróży służbowych, postrzegając to jako jedyny sposób na zmniejszenie kosztów podróży służbowych. Tymczasem zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, które sprawdza się już w przypadku rocznego budżetu na poziomie 75 000 – 100 000 złotych, jest optymalizacja kosztów we współpracy z profesjonalną firmą zewnętrzną.”
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę TNS Polska. Wywiady zostały zrealizowane z pracownikami dużych firm (zatrudniających 250 i więcej pracowników), którzy są zorientowani w temacie organizacji podróży służbowych w firmie w trzech falach ( 15.07.2015 – 19.01.2016 r.)
POWIĄZANE WPISY
19 grudnia 2025
FlixBus: co drugi Polak planuje wyjazd na święta. Podróże autobusem zyskują na popularności
Ponad połowa Polaków planuje wyjazd w czasie tegorocznej przerwy świątecznej – wynika z…
0 Komentarzy2 Minuty
19 grudnia 2025
Wizz Air uruchamia nowe połączenia z Krakowa i Gdańska
Wizz Air uruchamia trzy nowe połączenia z Polski. Przewoźnik wprowadzi trasę z Krakowa do…
0 Komentarzy1 Minuty
19 grudnia 2025
Finnair połączy Helsinki z Melbourne w Australii
Finnair zapowiedział uruchomienie pierwszego w swojej historii regularnego połączenia do…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
KLM rozszerza europejską siatkę połączeń. Nowe trasy do Jersey, Santiago de Compostela i Oviedo
KLM zapowiedział uruchomienie trzech nowych połączeń w sezonie letnim 2026. W ofercie…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2025
Polskie Linie Lotnicze LOT połączą Warszawę z Bangkokiem
Polskie Linie Lotnicze LOT poszerzają swoją siatkę połączeń dalekodystansowych o nową…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Ponad 10 mln zł na modernizację punktu kontroli bezpieczeństwa w Jasionce
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów podpisał umowę na dostawę nowoczesnego…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Rekordowy listopad na Lotnisku Chopina – ponad 1,8 mln pasażerów
Listopad 2025 okazał się rekordowym miesiącem w historii Lotniska Chopina w Warszawie.…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty











Teraz każdy uważa że jest mądry, bo ma internet. Dopóki nie sparzy się na własnych błędach lub niewiedzy – to nie korzysta z usług wykwalifikowanego agenta. Taka to mądrość biznesmenów 😉