Emirates – rekordowe zyski

W opublikowanym dziś sprawozdaniu za rok finansowy 2015-2016 Grupa Emirates wykazała zysk w wysokości 8,2 mld AED (2,2 mld USD) za rok podatkowy trwający do 31 marca 2016 r., co stanowi wzrost aż o 50 proc. w stosunku do zeszłego roku.
Grupa Emirates poinformowała, że 28. rok z rzędu odnotowała zysk i stabilny rozwój firmy, kończąc rok z rekordowymi zyskami.
Przychody Grupy wyniosły 93 mld AED (25,3 mld USD), o 3 proc. mniej w stosunku do wyników z zeszłego roku, a stan środków pieniężnych Grupy znacząco wzrósł do poziomu 23,5 mld AED (6,4 mld USD).
Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates, powiedział: “Emirates i dnata osiągnęły rekordowe zyski i bardzo dobre wyniki biznesowe, kontynuując rozwój przez cały rok 2015-16. Znakomite wyniki Grupy mimo niekorzystnej sytuacji na rynku walutowym, która uszczupliła nasze przychody i zyski, zmiennych warunków gospodarczych na świecie przy chwiejnych nastrojach konsumentów i inwestorów oraz braku stabilizacji społeczno-politycznej w wielu regionach świata świadczą o skuteczności naszego modelu biznesowego i naszych strategii.
Inwestycje w rozwój naszych pracowników i całej firmy umożliwiają nam szybką reakcję na nowe szanse i wyzwania, które przynosi każdy kolejny rok. W roku 2015-16 Grupa przeznaczyła łącznie ponad 17,3 mld AED (4,7 mld USD) na nowe samoloty i wyposażenie, przejęcia spółek, nowoczesną infrastrukturę, najnowsze technologie i inicjatywy na rzecz pracowników. Dzięki temu, opierając się na solidnych podstawach, zwiększymy przewagę nad konkurencją i przyspieszymy realizację naszych celów długoterminowych.”
Liczba pracowników wzrosła o 13 proc., do ponad 95 000 przedstawicieli ponad 160 różnych narodowości w ponad 80 firmach i spółkach zależnych Grupy.
Szejk Al Maktoum dodał: “Spodziewamy się, że w nadchodzącym roku niskie ceny ropy pozostaną swego rodzaju bronią obosieczną – błogosławieństwem z punktu widzenia naszych kosztów operacyjnych, ale i przekleństwem z uwagi na gospodarkę światową i zaufanie konsumentów. W przyszłości problemem może pozostawać silna pozycja dolara amerykańskiego względem głównych walut, a także powoli nadciągające zagrożenie protekcjonizmu w niektórych krajach. Mimo to wkraczamy w nowy rok obrotowy bez obaw, z dobrymi wynikami, zróżnicowanym globalnym portfolio i utalentowanymi pracownikami z całego świata. Będziemy nadal rozwijać naszą działalność w sposób rentowny i jeszcze bardziej starać się spełniać, a nawet przechodzić oczekiwania naszych klientów.”
Na podstawie całkowitych zysków Grupa ustaliła dywidendę Investment Corporation of Dubai na poziomie 2,5 mld AED (681 mln USD).
Całkowite oferowanie połączeń pasażerskich i cargo Emirates przekroczyło poziom 56 mld ATKM, wynosząc na koniec roku obrotowego 56,4 mld ATKM, co umocniło pozycję Emirates jako największych linii lotniczych na świecie. Przewoźnik w ciągu roku zwiększył oferowanie o 5,5 mld ATKM, czyli o 11 proc. w porównaniu z rokiem 2014-15.
W ciągu ostatniego roku Emirates otrzymały rekordową liczbę 29 nowych samolotów, w tym 16 Airbusów A380, 12 Boeingów 777-300ER i jednego Boeinga 777F, dzięki czemu na koniec marca stan floty przewoźnika wyniósł 251 maszyn. W tym samym okresie linie wycofały dziewięć maszyn, tym samym obniżając średni wiek floty do 74 miesięcy, czyli około połowy średniej w całej branży lotniczej, która wynosi 140 miesięcy. Linia pozostaje największym na świecie operatorem Boeinga 777 i A380 – oba samoloty są dziś jednymi z najbardziej nowoczesnych i wydajnych szerokokadłubowych maszyn tego typu.
Wraz z dostawą nowych samolotów Emirates otworzyły nowe kierunki dla pasażerów: Bali, Bolonię, Cebu, Clark, Stambuł (Sabiha Gökçen), Meszhed, Multan i Orlando, a także dwa nowe kierunki towarowe: Columbus i Ciudad del Este. Ponadto linie zwiększyły liczbę połączeń i oferowanie na 34 dotychczasowych trasach do miast w Afryce, Azji, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej, zapewniając swoim klientom jeszcze większy wybór i lepszą komunikację.
W związku ze znaczną dewaluacją walut w stosunku do dolara amerykańskiego i korektami cen biletów po spadku cen paliw, przychody Emirates zmniejszyły się o 4 proc. do 85 mld AED (23,2 mld USD).
Nieustanne umacnianie dolara amerykańskiego względem walut na większości spośród kluczowych rynków, na których działa przewoźnik, spowodowało zmniejszenie przychodu Emirates o 6,0 mld AED (1,6 mld USD) i obniżenie zysków o 4,2 mld AED (1,1 mld USD).
Z drugiej strony całkowite koszty operacyjne spadły o 8 proc. w porównaniu z rokiem podatkowym 2014-15. Średnia cena paliwa lotniczego w ciągu roku zmniejszyła się, co przyczyniło się do wzrostu zysków linii. Wydatki Emirates na paliwo spadły w ciągu ostatniego roku o 31 proc. do poziomu 19,7 mld AED (5,4 mld USD). Paliwo stanowi obecnie 26 proc. kosztów operacyjnych (w roku 2014-15 było to 35%), jednak nadal ma kluczowy udział w wydatkach ponoszonych przez linie.
Przewożąc rekordową liczbę 51,9 mln pasażerów (wzrost o 8 proc.), linie Emirates przekroczyły barierę 50 mln pasażerów i uzyskały współczynnik wypełnienia miejsc (Passenger Seat Factor) na poziomie 76,5 proc.. Spadek współczynnika wypełnienia miejsc w porównaniu z poprzednim rokiem (79,6 proc.) nastąpił w wyniku istotnego zwiększenia liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ASKM) o 13 proc., a także częściowo w rezultacie utrzymującej się niepewności gospodarczej i silnej konkurencji na wielu rynkach.
Całkowity wzrost liczby pasażerów odzwierciedla zapotrzebowanie wśród pasażerów na loty supernowoczesnymi samolotami Emirates na dogodnych trasach przez port przesiadkowy w Dubaju. Współczynnik wypełnienia miejsc w klasach premium i ogółem dla flagowego samolotu Emirates – A380 – okazał się najwyższy, co odzwierciedla popularność produktów premium i A380 wśród pasażerów. 31 marca br. linie Emirates dysponowały 75 Airbusami A380, które obsługiwały jedno na cztery połączenia pasażerskie przewoźnika.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
KLM rozszerza europejską siatkę połączeń. Nowe trasy do Jersey, Santiago de Compostela i Oviedo
KLM zapowiedział uruchomienie trzech nowych połączeń w sezonie letnim 2026. W ofercie…
0 Komentarzy2 Minuty
17 grudnia 2025
Polskie Linie Lotnicze LOT połączą Warszawę z Bangkokiem
Polskie Linie Lotnicze LOT poszerzają swoją siatkę połączeń dalekodystansowych o nową…
0 Komentarzy3 Minuty
15 grudnia 2025
Ponad 10 mln zł na modernizację punktu kontroli bezpieczeństwa w Jasionce
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów podpisał umowę na dostawę nowoczesnego…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Rekordowy listopad na Lotnisku Chopina – ponad 1,8 mln pasażerów
Listopad 2025 okazał się rekordowym miesiącem w historii Lotniska Chopina w Warszawie.…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty










