Do Wilna szybciej i wygodniej. Nowe kolejowe możliwości od grudnia

W grudniu podróż z Warszawy do Wilna skróci się o godzinę i zajmie mniej niż siedem godzin. Dzięki współpracy PKP Intercity i litewskiego przewoźnika LTG Link, pasażerowie zyskają nie tylko na czasie, ale też na komforcie i ekologii.

Bezpośredni pociąg z Warszawy Centralnej do Wilna odjeżdża codziennie o 7:55, a bilety można kupić w cenie 108,50 zł. Na polskiej części trasy obowiązują standardowe zniżki dla dzieci i młodzieży (37 proc.), studentów (51 proc.) i seniorów (30 proc.). Aby z nich skorzystać, w większości przypadków trzeba jednak legitymować się polskim obywatelstwem lub np. kartą ISIC w przypadku studentów. Zniżki grupowe i bilety rodzinne są jednak dostępne dla wszystkich pasażerów.

Na litewskiej części trasy, zniżki są dostępne w szerszym zakresie i obejmują zarówno studentów z Litwy oraz UE (50 proc.). Posiadacze kart Eurail i Interrail podróżują za darmo. Obowiązuje ich jedynie niewielka opłata za rezerwację miejsca. Dodatkowe zniżki przysługują także posiadaczom Karty Rodziny, uczniom i seniorom, choć część z nich wymaga już obywatelstwa, lub prawa stałego pobytu na terenie Litwy. Aktualne informacje zawsze najlepiej sprawdzać na oficjalnych stronach PKP Intercity i Kolei Litewskich.

Podróż zabiera obecnie ok. 8 godz. i 30 min, wliczając transfer niezbędny ze względu na różny rozstaw szyn po stronach polskiej i litewskiej. Polska stosuje standard 1435 mm, natomiast na Litwie obowiązuje szeroki rozstaw – 1520 mm.

Co dalej?

W najbliższym czasie planowane są dalsze usprawnienia. Litewski operator kolejowy LTG Link i PKP Intercity podpisały list intencyjny w sprawie zacieśnienia współpracy i poprawy połączeń pomiędzy Wilnem i Warszawą. W planie jest zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów i skrócenie czasu podróży.

Firmy ustaliły, że już w grudniu br. czas podróży pomiędzy stolicami skróci się o ok. godzinę (do 7 godz. 30 min). Docelowo, podróż ma jednak zająć mniej niż 7 godz. W przygotowaniu są również dwa nowe połączenia do Wilna:

  • Z Zachodniej Polski, przez Poznań i Warszawę
  • Z Suwałk

W dalszej perspektywie, po ukończeniu linii szybkich kolei Rail Baltica, podroż do litewskich miast będzie się odbywać bez przesiadek.

Jak powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, rozszerzenie siatki połączeń międzynarodowych jest istotne z punktu widzenia realizowanej inwestycji w Rail Baltica, stanowiącej europejski projekt połączenia krajów bałtyckich. Docelowo chcemy, aby pasażerowie mogli podróżować szybko i wygodnie, według czytelnego rozkładu i o satysfakcjonujących dla wszystkich godzinach odjazdów.