Decyzja Prezesa UOKiK dotycząca Travelist. Kto odpowiada za sprzedaż na platformie?

Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie, nakładając na platformy handlowe rozszerzone obowiązki informacyjne. Prezes UOKiK niedawno podjął decyzję dotyczącą serwisu Travelist, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług turystycznych. Serwis nie klarował jednoznacznie, kto jest odpowiedzialny za sprzedaż na platformie, co skłoniło Prezesa do interwencji. W odpowiedzi spółka zobowiązała się do wprowadzenia zmian na swojej stronie internetowej oraz do przyznania użytkownikom 50 zł do wykorzystania na Travelist.pl.
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. Jedne z wprowadzonych zmian dotyczą rozszerzonych obowiązków informacyjnych platform handlowych. Prezes UOKiK od początku obowiązywania nowych przepisów sprawdza czy są prawidłowo stosowane. Najnowsze działanie Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus to decyzja zobowiązująca wobec spółki Travelist – serwisu, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych.
Na Travelist.pl brakowało informacji wymaganych przez dyrektywę Omnibus – serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców, ani jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły one być niezrozumiałe dla użytkowników. Tymczasem z perspektywy konsumentów dane te pozwalają ustalić przysługujące im prawa i sprawdzić – na przykład – do kogo powinni się zwrócić w przypadku reklamacji czy problemów z dokonaniem płatności.
„Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie, tak aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Teraz spółka bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, zaś platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii w serwisie.
Ponadto konsumentom, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez Travelist wskazanych powyżej obowiązków informacyjnych, spółka przyzna środki w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie Travelist.pl. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.
To nie jedyne działanie Prezesa Urzędu w sprawie przestrzegania obowiązku informacyjnego wynikającego z dyrektywy Omnibus. Wielu przedsiębiorców – po interwencji UOKiK – zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to dostawców takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Prezes UOKiK prowadzi również dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom – Zalando i Booking.
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2025
Lotnisko Rzeszów-Jasionka z rekordowym wynikiem cargo w październiku 2025 roku
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka w październiku 2025 roku obsłużył ponad 1 mln kg ładunków,…
0 Komentarzy2 Minuty
25 września 2025
Meet Latinoamerica 2025 – cztery dni spotkań w czterech miastach
29 września 2025 roku startuje I edycja Meet Latinoamerica 2025. Roadshow B2B odbędzie…
0 Komentarzy1 Minuty
22 września 2025
Rusza bon warmińsko-mazurski
Od dziś, 22 września zaczyna się rejestracja chętnych na Bon Warmińsko-Mazurski.…
0 Komentarzy2 Minuty
12 września 2025
XVII Forum Promocji Turystycznej: specjalna cena biletów tylko do 15 września
Jesienna edycja Forum Promocji Turystycznej odbędzie się już 13 października 2025 roku w…
0 Komentarzy1 Minuta
9 września 2025
Europ Assistance Polska: Turcja liderem wakacyjnych wyjazdów Polaków
Turcja okazała się najpopularniejszym kierunkiem wakacyjnym Polaków w sezonie letnim…
0 Komentarzy3 Minuty
9 września 2025
Polskie Porty Lotnicze opublikowały raport o przyszłości technologii lotniskowych
Polskie Porty Lotnicze opublikowały raport „Przyszłość technologii lotniskowych -…
0 Komentarzy1 Minuty
5 września 2025
Wizz Air uruchamia nowe trasy z Katowic i Wrocławia do Ochrydy
Wizz Air ogłosił uruchomienie nowych połączeń z Polski do Macedonii. Przewoźnik zacznie…
0 Komentarzy1 Minuty
11 sierpnia 2025
Hotelarze odpowiadają na ataki w sprawie KPO
Branża turystyczna, która w czasie pandemii (a potem wojny za naszą wschodnią granicą)…
0 Komentarzy3 Minuty
6 sierpnia 2025
Rankomat.pl: Polacy zadecydowali – Tatry najpiękniejsze w Polsce, Polska najpiękniejsza na świecie
Co piąty Polak wskazuje Tatry jako najpiękniejsze miejsce w kraju, a co dziesiąty -…
0 Komentarzy2 Minuty










