Decyzja Prezesa UOKiK dotycząca Travelist. Kto odpowiada za sprzedaż na platformie?
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie, nakładając na platformy handlowe rozszerzone obowiązki informacyjne. Prezes UOKiK niedawno podjął decyzję dotyczącą serwisu Travelist, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług turystycznych. Serwis nie klarował jednoznacznie, kto jest odpowiedzialny za sprzedaż na platformie, co skłoniło Prezesa do interwencji. W odpowiedzi spółka zobowiązała się do wprowadzenia zmian na swojej stronie internetowej oraz do przyznania użytkownikom 50 zł do wykorzystania na Travelist.pl.
Od półtora roku unijna dyrektywa Omnibus zwiększa ochronę konsumentów w cyfrowym świecie. Jedne z wprowadzonych zmian dotyczą rozszerzonych obowiązków informacyjnych platform handlowych. Prezes UOKiK od początku obowiązywania nowych przepisów sprawdza czy są prawidłowo stosowane. Najnowsze działanie Prezesa UOKiK związane z dyrektywą Omnibus to decyzja zobowiązująca wobec spółki Travelist – serwisu, który umożliwia rezerwację noclegów, atrakcji, transportu oraz innych usług i produktów turystycznych.
Na Travelist.pl brakowało informacji wymaganych przez dyrektywę Omnibus – serwis nie określał bezpośrednio i w widocznym miejscu, że prezentuje oferty pochodzące od przedsiębiorców, ani jak podzielone są obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły one być niezrozumiałe dla użytkowników. Tymczasem z perspektywy konsumentów dane te pozwalają ustalić przysługujące im prawa i sprawdzić – na przykład – do kogo powinni się zwrócić w przypadku reklamacji czy problemów z dokonaniem płatności.
„Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie” – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do zmiany miejsca publikacji i treści komunikatów przekazywanych w serwisie, tak aby użytkownicy mogli do nich trafić intuicyjnie, już z poziomu strony głównej. Teraz spółka bezpośrednio wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców, którzy są stroną umowy i są odpowiedzialni za jej wykonanie, zaś platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu Travelist.pl, w tym możliwość dokonywania rezerwacji i płatności oraz wystawiania opinii w serwisie.
Ponadto konsumentom, którzy zgłosili reklamację dotyczącą niedopełnienia przez Travelist wskazanych powyżej obowiązków informacyjnych, spółka przyzna środki w wysokości 50 zł do wykorzystania w serwisie Travelist.pl. Użytkownicy platformy, którzy jeszcze tego nie zrobili, mogą złożyć reklamację w ciągu 30 dni od momentu, w którym spółka indywidualnie poinformuje ich o decyzji Prezesa UOKiK.
To nie jedyne działanie Prezesa Urzędu w sprawie przestrzegania obowiązku informacyjnego wynikającego z dyrektywy Omnibus. Wielu przedsiębiorców – po interwencji UOKiK – zmieniło swoje działania lub zadeklarowało wprowadzenie modyfikacji. Dotyczy to dostawców takich platform jak Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro. Prezes UOKiK prowadzi również dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom – Zalando i Booking.
POWIĄZANE WPISY
14 lipca 2025
Zielona stolica Pomorza Zachodniego. Szczecin kusi naturą, historią i designem
W opinii wielu polskich turystów Szczecin to stolica Pomorza Zachodniego – duży ośrodek…
0 Komentarzy17 Minuty
30 czerwca 2025
Oradea – termy i secesja
Północno-zachodnia Rumunia to świetne miejsce na szybki wypad. Tym bardziej, że do Oradei…
0 Komentarzy6 Minuty
27 czerwca 2025
PLL LOT uruchamia bezpośrednie połączenie Gdańsk-Stambuł
Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły uruchomienie nowego połączenia z lotniska im. Lecha…
0 Komentarzy3 Minuty
10 czerwca 2025
Smaki i zapachy Arabii Saudyjskiej
Kuchnia Arabii Saudyjskiej to połączeniem wielowiekowego dziedzictwa i tradycji. Znaleźć…
0 Komentarzy6 Minuty
11 sierpnia 2025
Hotelarze odpowiadają na ataki w sprawie KPO
Branża turystyczna, która w czasie pandemii (a potem wojny za naszą wschodnią granicą)…
0 Komentarzy3 Minuty
6 sierpnia 2025
Rankomat.pl: Polacy zadecydowali – Tatry najpiękniejsze w Polsce, Polska najpiękniejsza na świecie
Co piąty Polak wskazuje Tatry jako najpiękniejsze miejsce w kraju, a co dziesiąty -…
0 Komentarzy2 Minuty
23 lipca 2025
Eksperci Sun&Snow wskazują, na co turyści zwracają uwagę planując wakacje 2025
Coraz więcej turystów planuje letni wypoczynek z dużą dokładnością, uwzględniając…
0 Komentarzy3 Minuty
23 lipca 2025
Ruszyła IV edycja konkursu „Podróże z flagą Mazowsza”
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna wraz z Agencją Rozwoju Mazowsza ogłaszają…
0 Komentarzy3 Minuty
14 lipca 2025
Zielona stolica Pomorza Zachodniego. Szczecin kusi naturą, historią i designem
W opinii wielu polskich turystów Szczecin to stolica Pomorza Zachodniego – duży ośrodek…
0 Komentarzy17 Minuty
30 czerwca 2025
Oradea – termy i secesja
Północno-zachodnia Rumunia to świetne miejsce na szybki wypad. Tym bardziej, że do Oradei…
0 Komentarzy6 Minuty
27 czerwca 2025
PLL LOT uruchamia bezpośrednie połączenie Gdańsk-Stambuł
Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły uruchomienie nowego połączenia z lotniska im. Lecha…
0 Komentarzy3 Minuty
10 czerwca 2025
Smaki i zapachy Arabii Saudyjskiej
Kuchnia Arabii Saudyjskiej to połączeniem wielowiekowego dziedzictwa i tradycji. Znaleźć…
0 Komentarzy6 Minuty
11 sierpnia 2025
Hotelarze odpowiadają na ataki w sprawie KPO
Branża turystyczna, która w czasie pandemii (a potem wojny za naszą wschodnią granicą)…
0 Komentarzy3 Minuty
6 sierpnia 2025
Rankomat.pl: Polacy zadecydowali – Tatry najpiękniejsze w Polsce, Polska najpiękniejsza na świecie
Co piąty Polak wskazuje Tatry jako najpiękniejsze miejsce w kraju, a co dziesiąty -…
0 Komentarzy2 Minuty
23 lipca 2025
Eksperci Sun&Snow wskazują, na co turyści zwracają uwagę planując wakacje 2025
Coraz więcej turystów planuje letni wypoczynek z dużą dokładnością, uwzględniając…
0 Komentarzy3 Minuty
23 lipca 2025
Ruszyła IV edycja konkursu „Podróże z flagą Mazowsza”
Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna wraz z Agencją Rozwoju Mazowsza ogłaszają…
0 Komentarzy3 Minuty