CPK buduje w Polsce linię dużych prędkości – pociągi do 350 km/h

fot. materiały prasowe

Centralny Port Komunikacyjny buduje pierwszą w Polsce linię kolei dużych prędkości. Od początku projekt zakłada możliwość osiągania prędkości do 350 km/h, co znacząco skróci czas podróży i poprawi komfort pasażerów.

Dzięki wcześniejszym studiom techniczno-ekonomicznym i projektom budowlanym zdecydowano się zwiększyć prędkość eksploatacyjną pociągów z planowanych 250 km/h do nawet 350 km/h.

„Od początku zakładaliśmy maksymalną prędkość projektową na poziomie 350 km/h. To rozwiązanie pozwala na fundamentalną poprawę jakości podróżowania w Polsce” – podkreśla spółka CPK.

Podniesienie prędkości przełoży się na krótsze podróże. Z Warszawy Centralnej do Łodzi pociąg dojedzie poniżej godziny, do Wrocławia czas przejazdu skróci się o 15 min, a do Poznania o 20 min. Korzyści odczują także mniejsze miasta, takie jak Kalisz czy Sieradz. W kolejnych etapach inwestycji przewidziano skrócenie podróży również w relacjach długodystansowych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych.

Zmiana parametrów technicznych nie wpłynie znacząco na koszty budowy. Od początku dokumentacja przewidywała prędkość projektową 350 km/h, obejmującą m.in. geometrię torów oraz systemy zasilania i sterowania ruchem. Największe wydatki generują obiekty inżynieryjne, takie jak mosty czy wiadukty.

Po liniach dużych prędkości będą mogły jeździć także pociągi rozwijające niższe prędkości – od 200 do 250 km/h. Pierwszy odcinek, łączący Warszawę, CPK i Łódź, ma być gotowy wraz z uruchomieniem nowego lotniska w 2032 roku. Cała inwestycja, obejmująca odcinki Łódź – Sieradz – Wrocław oraz Sieradz – Poznań, ma zakończyć się w 2035 roku.