Compensa: ponad 60 proc. Polaków finansuje tegoroczne ferie z oszczędności

Polacy z dużym wyprzedzeniem planują wydatki na ferie. W tym roku 61 proc. sfinansuje wyjazd na zimowy wypoczynek z oszczędności – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę ubezpieczeniową Compensa. Trzy czwarte ankietowanych stara się systematycznie odkładać pieniądze przez większą część roku, a niemal połowa (46 proc.) z wyprzedzeniem dokładnie planuje wszystkie koszty, w tym zakup ubezpieczenia turystycznego.
Ten rok jest rekordowy pod względem zainteresowania Polaków wyjazdem na zimowy urlop. Ponad połowa z nich już wyjechała na ferie albo szykuje się do wyjazdu. To blisko dwukrotnie więcej niż rok temu. W ramach badania „Wyjazdy Polaków na ferie”, analizującego trendy turystyczne, Compensa sprawdziła, w jaki sposób Polacy finansują swój zimowy wypoczynek.
Oszczędności na pierwszym miejscu
61 proc. badanych deklaruje, że koszty zimowego wypoczynku pokrywa ze wcześniej zgromadzonych oszczędności. 35 proc. przeznacza na ten cel środki bieżące, takie jak wynagrodzenie czy świadczenie 800+. Jedynie 4 proc. ankietowanych decyduje się na kredyt lub pożyczkę.
Wśród osób, które oszczędzają na wyjazd na ferie zimowe, największy odsetek (30 proc.) odkłada pieniądze na ten cel przez okres trzech miesięcy lub krócej. 29 proc. osób oszczędza przez cztery miesiące do pół roku, a 27 proc. robi to przez ponad pół roku.
Planowanie wydatków
Trend długoterminowego planowania jest również widoczny w podejściu do organizacji wyjazdu. 46 proc. badanych deklaruje, że szczegółowo planuje wszystkie wydatki związane z wyjazdem na zimowy urlop, w tym zakup ubezpieczenia podróżnego. 43 proc. osób podchodzi do planowania mniej skrupulatnie, skupiając się głównie na największych wydatkach, takich jak koszty noclegu czy transportu. Jedynie 11 proc. decyzje podejmuje całkowicie spontanicznie, w ostatniej chwili wybierając zarówno cel wyjazdu, jak i wysokość wydatków.
Jak ferie wpływają na domowy budżet?
Choć zimowy wypoczynek kojarzy się przede wszystkim z relaksem, dla znacznej części Polaków wiąże się też z dużym wydatkiem. 40 proc. respondentów deklaruje, że wyjazd na ferie oznacza zauważalne pogorszenie ich sytuacji finansowej, a 14 proc. określa te wydatki jako bardzo obciążające dla swojego budżetu. Natomiast 36 proc. osób nie zauważa wpływu wyjazdu na stan swoich finansów.
„Z naszego badania wynika, że Polacy z dużym wyprzedzeniem planują swoje wyjazdy na ferie i odkładają pieniądze na ten cel. Ubezpieczenie turystyczne to jeden z elementów, który warto uwzględnić w planowaniu budżetu na ferie. Dla większości Polaków wyjazd na ferie wiąże się ze sporym obciążeniem finansowym. Dlatego warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenie w postaci polisy turystycznej oraz ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyjazdu. Polisa turystyczna zabezpieczy nas przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń podczas urlopu. Z kolei ubezpieczenie od kosztów rezygnacji uchroni przed stratami finansowymi w sytuacji, gdy np. choroba w ostatniej chwili uniemożliwi nam wyjazd” – mówi Małgorzata Jakuta, menedżerka zespołu ubezpieczeń turystycznych w Compensie.
Z roku na rok coraz więcej osób wykupuje ubezpieczenie na ferie. W tym roku zamierza to zrobić 71 proc. badanych. Dla porównania w 2024 roku było to 64 proc., a w 2023 roku – 61 proc. Zakup polisy staje się więc coraz powszechniejszym nawykiem, a jego wartość potwierdza 37 proc. ankietowanych, którzy w poprzednich latach korzystali z ochrony ubezpieczeniowej podczas zimowego wypoczynku.
Tegoroczne ferie zimowe trwają wyjątkowo długo – od 20 stycznia do 2 marca 2025 roku, a ponad 1,3 mln uczniów i ich rodziców odpoczywa w czterech turach, zależnych od województwa. To jednak ostatni rok z takim podziałem – od przyszłego roku szkolnego ferie będą odbywały się w trzech turach i potrwają łącznie sześć tygodni.
Nota metodologiczna
Badanie przeprowadzone przez SW Research w dniach 12-19 grudnia 2024 r. na ogólnopolskiej próbie 1042 osób w wieku 18 lat i więcej. Kwoty dobrano według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda badania: CAWI
POWIĄZANE WPISY
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Turystyka dostępna dla wszystkich. Akademia Kompetencji TOO zapowiada cykl bezpłatnych szkoleń
Rosnąca liczba podróżnych o zróżnicowanych potrzebach oraz obowiązujące przepisy…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2025
Spektakularna metamorfoza Urlop.pl: świeży wygląd, spójna komunikacja i nowoczesność
Podczas Konferencji & Gali Urlop.pl 2025, która odbyła się 3 grudnia, jedna z…
0 Komentarzy10 Minuty
8 grudnia 2025
Nowa kolejka w słowackich Tatrach Wysokich
W ośrodku narciarskim Štrbské Pleso zaprezentowano najnowocześniejszą kolejkę linową na…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Travelplanet: Coraz więcej Polaków wybiera egzotykę w sezonie zimowym
Z danych Travelplanet.pl wynika, że coraz więcej Polaków planuje wyjazdy do egzotycznych…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Ceny wyjazdów na sierpień 2026 poszły w górę. Największe wzrosty na Teneryfie, Malcie i Krecie
W minionym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 sierpnia a 9 sierpnia…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty










