Ciemna strona POT

Archaiczna, wolna, ze złą nawigacją – tak stronę internetową Polskiej Organizacji Turystycznej ocenia ekspert.
Kiedyś podróż zaczynała się na peronie dworca z papierową mapą w ręku. Dziś korzystamy z internetu, a mapa jest zazwyczaj tylko dodatkiem do sygnału GPS, który z pomocą telefonu prowadzi nas po szlakach i bezdrożach. Większość rodzimych gmin posiada już rozbudowane serwisy, który pozwalają przeprowadzić pełny turystyczny wywiad przed podróżą. W czasie jednego z takich wywiadów natknąłem się na stronę pewnej organizacji, która nie dość, że jest turystycznym przedsionkiem Polski, to także odpowiada ze jej promocję w świecie. Niestety strona ta zdaje się temu zaprzeczać.
Mowa o witrynie Polskiej Organizacji Turystycznej, rządowej agencji, która jest naszą wizytówką, a przynajmniej powinna. Wędrując po internetowych szlakach miast takich jak Ciechocinek czy Miechów, nie mogłem powstrzymać się od recenzji strony o adresie pot.gov.pl.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to archaiczna architektura strony, popularna pod koniec lat 90. Co gorsze, wędrówka z podstrony na stronę itd. powoduje, że witryna z każdym razem ładuje się od początku, z całym swym inwentarzem, a to w przypadku wolniejszych łączy przyprawia o zimne poty (czy adres strony: pot.gov.pl przypadkiem nie nawiązuje do takich odczuć?).
Jak wszyscy wiemy, na szlaku najważniejsza jest dobra nawigacja, której na tej stronie po prostu nie ma! Brakuje odnośników, kategorii, które usystematyzowałyby informacje.
Strona POT-u jest obudowana banerami, które kierują nas do oddzielnych projektów organizacji. Wiele z nich ma serwisy o wiele bardziej przyjazne i profesjonalne niż serwis matczyny, a to źle świadczy o samej organizacji. Strona ta nie powinna być przecież zbiorem linków, a zbiorem najważniejszych informacji. Dopiero potem powinna kierować na serwisy dedykowane.
To wszystko jednak nic. Rządowa agencja turystyczna zaprasza do naszego kraju zagranicznych dziennikarzy, to część jej misji. Pozostaje jednak mieć nadzieję, że nie robi tego za pośrednictwem swojej strony, chociażby z tego względu, że nie ma na niej opcji zmiany wersji językowej. Może to i lepiej, bo sposób publikowania informacji zatrzymał się na etapie szkolnej podstawówki. Np. tytuł informacji nie specjalnie odróżnia się od reszty treści, w kilku przypadkach miesza się z banerami, przez co jest zupełnie niewidoczny.
Standardem poprawnej architektury publikacji informacji na stronie głównej jest użycie zajawki oraz odnośnika do pełnej treści na podstronie (czyli rozwinięcia zajawki). Na stronie głównej POT, w wielu przypadkach, informacja jest publikowana w pełni, a odnośnik kieruje z kolei na podstronę, gdzie znajduję się ten sam tekst! Ponieważ, jak wspomniałem wcześniej, strona za każdym razem ładuje się od początku, wprowadza to w szewski nastrój.
To, czego mi brakuje, a co jest standardem na stronach o charakterze agencji rządowych, to możliwości zmiany wielkości czcionki. Nie znam też celu umieszczenia w górnym prawym rogu wyszukiwarki światowych biur POT-u, ponieważ po wybraniu konkretnego nic się nie dzieje…
Organizacja jest za to aktywna na facebooku – 7,5 tys. fanów robi wrażenie, ale o swoim profilu na You Tubie zapomniała około 2 lata temu, wtedy też administrator wrzucił ostatni z 15 filmów promujących nasz kraj. Warto przy tym zauważyć, że profil ma świetny adres służący promocji Polski za granicą: youtube.com/poland
Redaktorzy uznali zapewne, że nasz kraj można promować z każdej strony, oprócz internetowej.
POWIĄZANE WPISY
26 listopada 2025
Google: Tanie loty przebijają elektronikę. Podróże w centrum zainteresowania Polaków na Black Friday
Black Friday 2025 przyniósł wyraźną zmianę w nawykach zakupowych Polaków. Dane Google…
0 Komentarzy2 Minuty
17 października 2025
Kiwi.com radzi, jak przygotować się do podróży z psem
Coraz więcej podróżnych decyduje się zabierać ze sobą psy na pokład samolotu. Kiwi.com…
0 Komentarzy3 Minuty
17 października 2025
Travelist: Polacy planują listopadowe wyjazdy. Najpopularniejsze Bałtyk, Tatry i Warmia
Długi weekend w listopadzie to dla wielu Polaków okazja, by urozmaicić codzienną rutynę i…
0 Komentarzy6 Minuty
9 października 2025
Triverna: Polacy stawiają na jesienne wyjazdy. 84 proc. planuje wypoczynek w kraju
Sezon jesienny zyskuje na znaczeniu w planach urlopowych Polaków. Jak pokazuje badanie…
0 Komentarzy2 Minuty
8 października 2025
eSky.pl: All inclusive wciąż popularne, ale Polacy stawiają na samodzielne wyjazdy
Polacy w 2025 roku coraz częściej planują wakacje samodzielnie i rezerwują je online,…
0 Komentarzy2 Minuty
3 października 2025
Nocowanie.pl: Regionalne bony turystyczne coraz popularniejsze wśród Polaków
Regionalne bony turystyczne zyskują coraz większe zainteresowanie wśród polskich…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Prezentmarzeń: Coraz mniej osób rezygnuje z urlopu. Polacy wybierają city breaki
Polacy coraz częściej spędzają urlopy w sposób aktywny i różnorodny, a obok tradycyjnych…
0 Komentarzy2 Minuty
30 września 2025
Raport Turystyka 2030: Polacy wybiorą biura podróży, technologie i bezpieczeństwo
73 proc. Polaków planujących wyjazdy turystyczne w ciągu najbliższych pięciu lat chce…
0 Komentarzy2 Minuty
5 września 2025
Nocowanie.pl: Trudny sezon letni 2025 dla branży noclegowej
Polscy hotelarze podsumowali zakończony sezon letni. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez…
0 Komentarzy3 Minuty









