Chorwacja – w tym sezonie najważniejsze będą bliskie rynki

W całym nieszczęściu wywołanym pandemią, mamy i odrobinę szczęścia – bliskość naszych kluczowych rynków jak Niemcy, Słowenia, Austria, Polska, Włochy, Czechy, Słowacja i Węgry – powiedział w rozmowie z przedstawicielem portalu WaszaTurystyka.pl, Kristjan Staničić Dyrektor Generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej.
W Chorwacji nie było zakazu funkcjonowania obiektów noclegowych. Możliwe było tylko świadczenie usługi zakwaterowania. Jednak wiele obiektów obecnie jest zamkniętych z przyczyn ekonomicznych.
Hotele czekają na otwarcie granic
Kristjan Staničić podkreślił: „Jak tylko zostaną otwarte granice państwa, hotele będą gotowe na przyjęcie gości. Wszystko będzie musiało funkcjonować zgodnie z przyjętym reżimem sanitarnym.
Analizowane są wytyczne oraz zalecenia lokalnych i regionalnych zespołów, a w szczególności Sztabu Ochrony Ludności Republiki Chorwacji. Ich dotychczasowe decyzje doprowadziły do wyjątkowo dobrej sytuacji epidemicznej w naszym kraju, co zauważyły również inne ważne dla nas kraje europejskie. Uważani jesteśmy przez wielu za kierunek wolny od koronawirusa.”
Nie znane są jeszcze wszystkie szczegóły przepisów dotyczące przebywania na plażach, ale – jak zauważa Staničić – w tym sezonie z pewnością nie będzie już tłumów na plażach, a kontakty międzyludzkie będą ograniczone.
Według Dyrektora Generalnego Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, słońce oraz morze to jedne z najbardziej rozpoznawalnych produktów turystycznych Chorwacji. Po otwarciu plaż, jednostki samorządów lokalnych, straż miejska, jak i podmioty turystyczne np. hotele i kempingi będą odpowiedzialne za egzekwowanie właściwego dystansu między ludźmi i ogólnie pilnowanie przestrzegania zasad.
Duże jachty już mogą cumować w marinach
Jeśli chodzi o bardzo ważny segment turystyki chorwackiej – turystykę wodną, to obecnie zezwolono na wpływanie do Chorwacji jachtów o długości kadłuba powyżej 24 m w celu zacumowania w marinach jachtowych lub w portach otwartych dla ruchu publicznego. Oprócz tego zezwolono na wpływanie jachtów o długości kadłuba powyżej 24 m do stoczni w celu wykonania remontu lub naprawy.
Najważniejsze są rynki dostępne drogą lądową
Kristjan Staničić mówiąc o możliwości otwarcia granic, wskazał, że na zorganizowanej 27 kwietnia 2020 wideo konferencji ministrów turystyki Unii Europejskiej przeważało wspólne stanowisko dotyczące potrzeby wypracowania rozwiązania w temacie kwestii podroży turystycznych wewnątrz EU.
„Wierzę, że w najbliższych tygodniach dojdzie do konkretnych ustaleń w tym zakresie. Z naszego punktu widzenia najważniejsze dla nas są rynki kluczowe dla których Chorwacja jest łatwo dostępna drogą lądową, jak Niemcy, Słowenia, Austria, Polska, Włochy, Czechy, Słowacja i Węgry” – dodał Staničić.
Według Staničicia, rozmowy bilateralne, jak i proces wypracowywania wspólnych rozwiązań na poziomie EU będą najintensywniej prowadzone w maju. Określone kontakty zostały nawiązane z krajami takimi jak Słowenia, Włochy, Austria, Czechy czy Węgry.
„Jak najbardziej również i w tym roku liczymy na zawsze nam bliskich gości z Polski, którzy w 2019 roku uplasowali się na wysokim 4 miejscu TOP rynków, z których odnotowujemy największy ruch turystyczny” podkreślił Staničić.
Rośnie znaczenie turystów krajowych
Chorwacka Wspólnota Turystyczna wspólnie z Ministerstwem Turystyki Republiki Chorwacji przygotowuje akcje promocyjne na najbliższe miesiące. Cześć z nich będzie skierowana do gości krajowych. Przygotowywana jest również specjalną platforma komunikacji online, która będzie służyć nie tylko Chorwackiej Wspólnocie Turystycznej jako swojego rodzaju „okno“ komunikacyjne, ale i wszystkim pozostałym podmiotom sektora turystycznego w Chorwacji. Będą ją mogli w bardzo łatwy sposób wykorzystywać w ramach własnych akcji promocyjnych i tak zachęcać gości krajowych do skorzystania z ich usług.
Według statystyk eVisitor goście zagraniczni stanowią w Chorwacji największą część ruchu turystycznego.
Staničić skomentował: „Bardzo nas jednak cieszy fakt, że udział gości krajowych jest z roku na rok coraz większy.”
Redefinicja planów
Kristjan Staničić dodał: „Biorąc pod uwagę zaistniałe okoliczności, przełożyliśmy wszystkie działania marketingowe i PR na rynkach do czasu stabilizacji sytuacji i ponownego otwarcia granic oraz gotowości gości do podróżowania. W tym czasie obecność na rynkach przede wszystkim realizowana jest przez aktywności w mediach społecznościowych, w których prowadzimy stałą, aktywną i dwukierunkową komunikację z naszymi fanami po wspólnym #CroatiaLongDistanceLove.
Nasz Roczny Plan Pracy został zredefiniowany. Jeśli zostaną spełnione określone warunki, nasze kampanie promocyjne będą skierowane również do gości krajowych.”
Ważne rynki w Europie
Kristjan Staničić ocenił: „W całym nieszczęściu wywołanym pandemią, mamy i odrobinę szczęścia. Mam na myśli bliskość naszych kluczowych rynków jak Niemcy, Słowenia, Austria, Polska, Włochy, Czechy, Słowacja i Węgry, które są łatwo osiągalne drogą lądową. Planujemy dla nich akcje promocyjne. Na pierwszy plan wysuniemy to o czym dzisiaj ludzie marzą – czyste morze, świeże powietrze, przepiękną przyrodę, domowe jedzenie i różnorodną ofertę zakwaterowania. Postaramy się również jak najlepiej wykorzystać fakt, że udało nam się skutecznie walczyć z wirusem.”
Zapytany o prognozy odrodzenia turystyki, Dyrektor Generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, odpowiedział: Ciężko w tej chwili prognozować. Skutki pandemii będą głęboko odczuwalne przez całą branżę turystyczną. Przykładowo według IATA najbardziej prawdopodobny scenariusz powrotu ruchu lotniczego do poziomu sprzed kryzysu oczekiwany jest dopiero w 2024 roku. Z tego też powodu największej liczby gości w tym i w następnym roku, spodziewamy się z bliskich nam rynków europejskich.”
POWIĄZANE WPISY
28 listopada 2025
Gruzja na cztery pory roku
Pani Ambasador Gruzji, JE Diana Zhgenti uświetniła konferencję prasową i warsztaty…
0 Komentarzy2 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
25 listopada 2025
Madera rozwija turystykę kulinarną: plantacje, winnice, warsztaty
Kulinaria stają się jednym z filarów promocji Maderze, a rosnąca liczba inicjatyw…
0 Komentarzy2 Minuty
25 listopada 2025
Ponad 300 tys. biegaczy wzięło udział w Dubai Run 2025
Dubai Run 2025 zgromadził rekordowe 307 tys. uczestników, odnotowując ponad trzykrotny…
0 Komentarzy2 Minuty
24 listopada 2025
Kiwi.com: Po otwarciu Wielkiego Muzeum Egipskiego wzrosło zainteresowanie lotami do Kairu
Otwarcie Wielkiego Muzeum Egipskiego w Kairze wywołało wyraźny wzrost zainteresowania…
0 Komentarzy1 Minuty
24 listopada 2025
Save the date! V Gala Waszej Turystyki już 9 stycznia 2026
Redakcja portalu WaszaTurystyka.pl serdecznie zaprasza na V Galę Waszej Turystyki, która…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2025
Visit Madeira rusza z nową kampanią, która promuje odpowiedzialne podróżowanie
Agencja Visit Madeira rozpoczęła kampanię świadomościową zachęcającą odwiedzających oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
19 listopada 2025
Zimowe ośrodki Trentino stawiają na pełną dostępność usług
Region Trentino wzmacnia swoją pozycję jako kierunek przyjazny osobom z…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2025
Dubai Airshow 2025: Emirates prezentują nowe technologie i produkty
Emirates zaprezentują na Dubai Airshow 2025 nowe technologie i rozwiązania, które mają…
0 Komentarzy2 Minuty










