Branża turystyczna w dobie COVID-19 z perspektywy prawa podatkowego

Obecnie polscy przedsiębiorcy znajdują się w nadzwyczajnej sytuacji, która wymaga bezprecedensowych rozwiązań na poziomie prawno-podatkowym. Wyjątkowe środki powinny zostać natychmiastowo zaaplikowane w szczególności względem podmiotów z branży turystycznej borykających się z masową anulacją organizowanych wydarzeń oraz brakiem perspektywy na możliwość zarobkowania.
Niestety, wirus z Whuan zainfekował nie tylko dziesiątki tysięcy ludzkich istnień, ale również światową gospodarkę. Rozszerzająca się pandemia COVID-19 w znacznym stopniu utrudnia przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej popychając świat w wyciągnięte ramiona recesji.
Rozliczne przedsiębiorstwa borykają się z trudnościami finansowymi oraz z nieprzygotowanym na czasy pandemii systemem podatkowym.
Z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) oraz ordynacji podatkowej (dalej jako o.p.) podatnikom przysługują co najmniej dwa mechanizmy pozwalające na przetrwanie tej niewątpliwie trudnej sytuacji. Jednak warto nadmienić, że z uwagi na okoliczności mechanizmy te muszą zostać potraktowane przez organy podatkowe we właściwej proporcji względem obecnego stanu rzeczy.
Pierwszym z nich jest instytucja zawarta w art. 67a o.p.
Możliwa pomoc wobec COVID-19
Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b o.p., w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Przy czym jak wskazuje przywołany przepis umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
Niejasna sytuacja z VAT od zaliczek
Z perspektywy analizowanego przepisu warto odnotować, że kluczowe znaczenie ma wykazanie ważnego interesu podatnika. W orzecznictwie przyjmuje się, że ważny interes podatnika należy rozumieć m.in. jako sytuację spowodowaną nadzwyczajnymi, losowymi przypadkami uniemożliwiającą dokonanie płatności. Pojęcie to z uwagi na szeroki zakres pojęciowy może być interpretowane przez organy podatkowe w rozmaity sposób na tle konkretnego stanu faktycznego (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 1217/19).
Warto odnotować, że sytuację podmiotów z branży turystycznej dodatkowo destabilizuje niejasna od lat sytuacja wokół konieczności naliczania podatku od towarów i usług od zaliczek otrzymywanych w ramach procedury VAT-marża. Należy pamiętać, że w większości przypadków wysokość marży jest nieznana aż do zakończenia imprezy. Nie zawsze więc możliwe jest oszacowanie właściwej wysokości marży. Przez co przedsiębiorcy niejako narażają się na zamrożenie pewnych kwot, które w dobie kryzysu mogą mieć niebagatelne znaczenie dla dalszego ich funkcjonowania. W orzecznictwie sądów proponuje się kalkulację marży prognozowanej, jednak rozwiązanie to, względem branży turystycznej, nie zostało jak do tej pory jednoznacznie uwzględnione w obowiązujących przepisach.
Kapitał uwięziony w podatkach
Drugi mechanizm możemy znaleźć w art. 87 ustawy o VAT. W myśl przywołanego przepisu, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W obecnej sytuacji instytucja ta jest o tyle istotna, że podmioty z branży turystycznej borykają się z odwoływanymi na masową skalę wydarzeniami turystycznymi, a uwolniony z podatku kapitał może być swoistą szczepionką dla podmiotów z branży turystycznej przeciw upadłości. Klienci bowiem wypowiadają umowy żądając zwrotu wpłaconych zaliczek. Prawo to przysługuje im w oparciu o art. 47 ust.4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Natomiast organizator turystyki zobowiązany jest do dokonania zwrotu poniesionych opłat i wpłat w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej (art. 47 ust. 6 ustawy przywołanej powyżej).
Konieczne ulgi i umorzenie odsetek
Spółki niejednokrotnie nie dysponują kapitałem niezbędnym do dokonania zwrotu poszczególnych kwot na rzecz klientów. Koszty organizacji oraz kwota podatku przekazana na rzecz organów w wysokości planowanej marży stawia podmioty z branży turystycznej niejako pod ścianą. Rozwiązaniem takiego stanu rzeczy może być zwrot podatku w trybie przyśpieszonym tj. takim który niejako uprzedzi 14 dniowy termin na zwrot kwot zaliczek na rzecz klientów. Uwolniony w ten sposób kapitał pozwoli podmiotom z branży turystycznej na dalsze funkcjonowanie na rynku ratując w pewnym sensie przed bankructwem. Jednak, aby podjęte działania stanowiły realną pomoc koniecznej jest wprowadzenie systemu pomocowego wyczulonego na podmioty znajdujące się w najtrudniejszej sytuacji.
Podsumowując wydaje się więc, że z uwagi na panującą pandemię rozsądnym byłoby wprowadzenie legislacji, która zwolni podatników z branży turystycznej od rozliczania VAT od zaliczek w okresie kryzysowym. Innym rozwiązaniem byłoby systemowe uwzględnianie wniosków przedsiębiorców z branży turystycznej o ulgę w postaci odroczenia powstania obowiązku podatkowego VAT, umorzenie odsetek z uwagi na tę szczególną sytuację oraz przyśpieszony tryb zwrotu podatku od towarów i usług. Podstawę tego działania znajdujemy w przywołanych wyżej regulacjach ustawy o VAT oraz ordynacji. Konieczne jest jednak zdecydowane i sprawne działanie ze strony Ministerstwa Finansów i rządu.
Artykuł powstał zgodnie ze stanem prawnym na dzień 16 marca 2020 roku.
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Tomasz Marzec nowym rzecznikiem prasowym Polskiej Organizacji Turystycznej
Od stycznia 2026 roku Tomasz Marzec będzie rzecznikiem prasowym POT, wnosząc do zespołu…
0 Komentarzy1 Minuty
18 grudnia 2025
MerlinX Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy1 Minuty
17 grudnia 2025
Nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Touroperatorzy zyskają łatwiejszy dostęp do gwarancji ubezpieczeniowej
Podpisano nowelizację ustawy o imprezach turystycznych, która ułatwi touroperatorom…
0 Komentarzy4 Minuty
17 grudnia 2025
Itaka Złotym Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Gąsiory Turystyki 2025 przyznane! Poznajcie młode talenty polskiej branży turystycznej
W drugiej edycji konkursu Gąsiory Turystyki ponownie nagrodziliśmy nowe talenty branży…
0 Komentarzy6 Minuty
8 grudnia 2025
Fly.pl partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia 2026 roku w Warszawie odbędzie się V Gala Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
8 grudnia 2025
XII Gremium Ekspertów Turystyki w Wałczu: edukacja jako klucz do przyszłości branży
W dniach 2-3 grudnia 2025 roku Centralny Ośrodek Sportu w Wałczu był gospodarzem XII…
0 Komentarzy5 Minuty
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty










