Branża: straty wielkie, kryzys potrwa

89 przedsiębiorców na 100 oceniło swoje straty jako duże lub bardzo duże – wynika z badania wpływu kryzysu koronawirusa na rynek turystyczny przeprowadził Piotr Kruczek głownie w grupie Turystyka Forum oraz w innych grupach społecznościowych.
Próba 318 firm
Badanie przeprowadzonon na próbie 318 przedstawicieli kilku sektorów branży turystycznej. W tym: 138 biur podróży, 31 firm transportowych, 185 pilotów I przewodników, 27 hotelarzy.
Jak tłumaczy Piotr Kryczek, autor badania: “Próba badawcza stanowi w przybliżeniu 2‰ branży przy założeniu że na rynku turystycznym działa w przybliżeniu następująca liczba aktywnych podmiotów:
– 7650 touroperatorów organizatorów podróży, organizatorów MICE, incentive, firm eventowych, agentów i jednoosobowych firm zajmujących organizacją turystyką [ z czego 2‰ to 138 organizatorów); 9500 pilotów, instruktorów, przewodników (miejskich, muzealnych, górskich) (z czego 2‰ to 185 specjalistów); 1500 przewoźników i firm transportowych;1300 hoteli przyjmujących grupy ((nie klientów indywidualnych).
Straty będą większe
Według wyników badania, tylko 20 proc. imprez marcowych i kwietniowych wg stanu na dzień badania ma szansę się odbyć. Oceny strat branży turystycznej były szacowane przed ogłoszeniem kwarantanny w Polsce przez polski rząd (w południe 11.03.2020).
89 przedsiębiorców na 100 oceniło swoje straty jako duże lub bardzo duże! Zaledwie 3,5 proc. raczej małych przedsiębiorców nie odnotowało żadnych strat w turystyce!
47 proc. ankietowanych oceniło swoje straty w połowie marca na bardzo duże a 41,8 na duże.
Coraz liczniejsze zwolnienia pracowników
Już u progu sezonu wiosennego pierwsze straty spowodowały pierwsze zwolnienia pracowników.
Pierwsze zwolnienia mogły dotyczyć firm przede wszystkim większych (odnotowujących nawet 1 mln zł strat dziennie – głównie firmy autokarowe).
15 firm wskazało że zwolniło 1 pracownika, 5 firm wskazało zwolnienie 2 , w 4 firmach zwolniono po 3 osoby. (już do 11 marca).
Gdyby przenieść to skalę makro na 100 firm zwolnienia z powodu kryzysu mogły dotyczyć już 15 osób.
Trzeba przyjąć, że wiele firm do 11 marca czekało na rozwój sytuacji. Firmy realizowały pierwsze wiosenne usługi, transport w turystyce do połowy marca działał jeszcze (na poziomie 20 proc. obrotów). Dominowało wyczekiwanie na rozwój sytuacji. Powoli zatrzymała się w ostatnich dniach turystyka szkolna, powoli spływały anulacje w turystyce przyjazdowej, grupy powoli wycofywały się z zamówień (prawie 80 proc. anulacji na najbliższe półtora miesiąca do kwietnia), zakazywano powoli imprez masowych, zarekomendowano zakaz wycieczek szkolnych, spektakli i pokazów, imprez kulturalno-rozrywkowych.
Według respondentów, spodziewane dalsze zwolnienia pracowników w turystyce wyniosą: 5 firm x 50 osób / 2 firmy x 30 os /7 firm x 10 os / 8 firm po 4 osoby / 15 firm po 3 os / kilka firm pomiędzy 7 a 10 osób w założeniu badawczym przyjęto 5 firm x 6 zwolnionych pracowników / 25 firm po 2 osoby / 28 firm po jednej osoby. Przyjmując średnią jak przy zwolnieniach do marca: zwolnienia mogą objąć 415 pracowników na zaledwie 2‰ firm
Czyli na 1000 firm w turystyce Tylko w pierwszym okresie kryzysu zwolnienia obejmą nawet 20 proc. pracowników.
Firmy jednoosobowe których może być w turystyce kilka tysięcy to kolejne tysiące zawieszonych lub zlikwidowanych działalności gospodarczych.
Kryzys szybko się nie skończy
80 proc. przedstawicieli branży uważa, że kryzys będzie trwał do końca wiosny 2020 r. a 55 proc. pracowników turystyki uważa że kryzys będzie atakował branżę do końca lata (do września 2020).
9,4 proc.respondentów uważa że przedłuży się do końca jesieni. Prawie 13 proc.uczestników badania obawia się o problemy związane z kryzysem do końca 2020 roku.
Zaledwie 4,8 proc. respondentów optymistycznie uznało że problemy zakończą się przed majem 2020 r. (zwykle szczyt sezonu).
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty











Podobno apogeum wirusa, według ministerstwa zdrowia, przewidywane jest na przyszły tydzień, może początek jeszcze następnego. Potem będzie tylko lepiej. Moim zdaniem teraz jest najlepszy czas na kupowanie wczasów w biurach podróży, idealny czas, tak tanio jak teraz to już nie będzie. A jak przez panikę spadnie zainteresowanie i zmniejszy się ilość miejsc, a w wakacje ilość chętnych wzrośnie to ceny pójdą w górę tak że będzie smuteczek.