Biała Księga przyniosła MSiT tylko wstyd

Ministerstwo nie powinno publikować tak fatalnie przygotowanej Białej Księgi. Nie przyniosła ona branży turystycznej żadnych korzyści – stwierdzili uczestnicy panelu „Biała Księga Regulacji Systemu Promocji Turystycznej w Polsce”, który odbył się podczas konferencji Travel Meetings Krakow Małopolska 2019.
Założenia Białej Księgi streścił Piotr Laskowski, prezes Krakowskiej Izby Turystyki. Przedstawił on także odpowiedź Urzędu Miasta na Księgę, zawierającą zarzuty chęci centralizacji systemu promocji w Polsce oraz anachronicznego podejścia do kwestii współpracy z sektorem prywatnym.
Wszyscy dyskutanci pochwalili przeniesienie turystyki do Ministerstwa Rozwoju, choć – jak podkreśliła Agnieska Sikorska, dyrektor biura Śląskiej Organizacji Turystycznej – ważniejsze jest, by turystyką zajmowali się odpowiedni ludzie, niż to, jakiemu resortowi podlegać będzie ta branża.
Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, zwrócił uwagę, że branża turystyczna jest trochę sama sobie winna, ponieważ nie stworzyła swojego projektu ustaw o systemie promocji i usługach hotelarskich, stąd nie powinna krytykować urzędników, że taką próbę podjęli. Prezes Biedroń zaproponował też, żeby nie czekać na uchwalenie ustaw, ale spróbować walczyć o cząstkowe rozwiązania problemów zawartych w Białej Księdze. Jednocześnie ocenił, że opublikowanie dokumentu przyniosło wstyd MSiT oraz że nic dobrego nie dało samej branży.
Agnieszka Sikorska z kolei podkreśliła, że lokalne i regionalne organizacje turystyczne zgłaszały swoje pomysły do nowej ustawy o systemie promocji turystycznej, ale większość z nich nie została ujęta w Białej Księdze.
W podobnym tonie wypowiedziała się Anna Jędrocha, wiceprezes Stowarzyszenia Kongresy i Konferencje w Polsce, która zarzuciła autorom Białej Księgi, że praktycznie nie uwzględnili żadnych postulatów jej środowiska, które prawdopodobnie spoczęły na dnie ministerialnych szuflad.
Bartłomiej Walas, reprezentujący Urząd Miasta, zwrócił uwagę, że ideałem nieosiągalnym w Polsce jest model austriacki, w którym przedsiębiorcy turystyczni (biura, hotelarze) obowiązkowo zrzeszani w izbach gospodarczych i organizacjach, ustalają algorytm udziału finansowego w zarządzaniu turystyką. Podkreślił także, że najważniejszym źródłem konfliktów jest podział obowiązków i kompetencji a jeśli pomysły zawarte w Białej Księdze zostaną wprowadzone w życie w przyszłej ustawie, przedsiębiorcy będą odchodzić z organizacji turystycznych na wszystkich szczeblach.
Agnieszka Sikorska optowała za obowiązkowej przynależności do organizacji turystycznych wskazując, że dobrowolność skutuje problemami z ich finansowaniem.
Grzegorz Biedroń podkreślił, że skuteczna promocja turystyczna Polski, oznacza, że za polskie usługi i towary będziemy uzyskiwać wyższe ceny. A o promocję kraju musimy zadbać, bo wizerunek Polski jest niestety zły.
Bożena Zaremba-Marcych, Kierownik Referatu Gospodarki Turystycznej w Wydziale ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa zajęła się kwestiami najmu krótkoterminowego ujętymi w Białej Księdze. Według niej w omawianym dokumencie zabrakło problemu prawnego uregulowania działalności portali rezerwacyjnych a także kwestii oprawnień do stanowienia prawa lokalnego dla samorządów lokalnych.
Anna Jędrocha skomentowała, że „Każdy właściciel obiektu noclegowego powinien zgłosić się do ewidencji, zaś miasto nie ma narzędzi do kontroli tych, którzy się nie zgłoszą.”
Bożena Zaremba-Marcych odpowiadziała, że miasto informuje przedsiębiorców o konieczności rejestrowania działalności i od czerwca do ewidencji zostało dopisanych 600 adresów.
Wszyscy dyskutanci oraz praktycznie wszyscy obecni na sali – z wyjątkiem jednego osobnika atakującego wszelkie zmiany w obowiązującym prawie – opowiedzieli się za wniesieniem opłaty turystycznej, coraz więcej przekonuje się do tego, że powinna być ona obowiązkowa. Jedyne różnice wśród rozmówców dotyczą sposobu dystrybucji pieniędzy otrzymanych z tejże opłaty. Zamiast iśc za przykładem państw, w których od pewnego czasu funkcjonują sprawdzone sposoby, w Polsce wciąż trwają kłótnie, kto ma otrzymać pieniądze z opłaty turystycznej (np., czy ma iść tylko do loaklanych organizacji, czy tylko do regionalnych) oraz na co pieniądze powinny być przeznaczane (tylko na promocję czy też też wszelkie potrzeby miast).
POWIĄZANE WPISY
24 lipca 2025
Zatorland zyskuje na popularności wśród Czechów i Słowaków
Zatorland, jeden z najczęściej odwiedzanych parków rozrywki w Małopolsce, od lat…
0 Komentarzy2 Minuty
23 lipca 2025
Gniezno: widowisko „Milenium Koronacji Bolesława Chrobrego” przyciągnie 12 tys. widzów
Obudzony z martwych Bolesław Chrobry zagra ze śmiercią w kości. 12 tysięcy widzów będzie…
0 Komentarzy1 Minuty
22 lipca 2025
Kasprowy Wierch – praktyczny przewodnik na sezon letni
W sezonie letnim Kasprowy Wierch pozostaje jednym z najważniejszych punktów na…
0 Komentarzy3 Minuty
21 lipca 2025
POT będzie promował turystykę na Pol’and’Rock Festival 2025
Podczas tegorocznego Pol’and’Rock Festival w Czaplinku, Polska Organizacja Turystyczna…
0 Komentarzy3 Minuty
16 lipca 2025
Piotr Borys o planie na 9,5 proc. PKB z turystyki. „Zmieniamy system zarządzania turystyką” [WYWIAD]
Dyskusja o wprowadzeniu opłaty turystycznej w Polsce wciąż trwa i – jak zapewnia Piotr…
0 Komentarzy22 Minuty
13 sierpnia 2025
Enter Air: pracownicy organizują się w ogólnokrajowy związek zawodowy
8 sierpnia 2025 roku zarząd Enter Air otrzymał informację o rozpoczęciu działalności…
0 Komentarzy2 Minuty
12 sierpnia 2025
ESPT apeluje do premiera o powołanie Rady ds. Turystyki
Europejskie Stowarzyszenie Promocji Turystyki wystosowało do premiera Donalda Tuska…
0 Komentarzy3 Minuty
8 sierpnia 2025
Turystyczne Skarby Małopolski 2025 – startuje VII edycja konkursu!
Małopolska ponownie zaprasza do wspólnego odkrywania najpiękniejszych zakątków regionu!…
0 Komentarzy2 Minuty
8 sierpnia 2025
Zgłoszenia do II edycji Gąsiorów Turystyki do 30 sierpnia 2025 roku
II edycja Gąsiorów Turystyki to kolejna szansa dla młodych, ambitnych profesjonalistów z…
0 Komentarzy2 Minuty
24 lipca 2025
Zatorland zyskuje na popularności wśród Czechów i Słowaków
Zatorland, jeden z najczęściej odwiedzanych parków rozrywki w Małopolsce, od lat…
0 Komentarzy2 Minuty
23 lipca 2025
Gniezno: widowisko „Milenium Koronacji Bolesława Chrobrego” przyciągnie 12 tys. widzów
Obudzony z martwych Bolesław Chrobry zagra ze śmiercią w kości. 12 tysięcy widzów będzie…
0 Komentarzy1 Minuty
22 lipca 2025
Kasprowy Wierch – praktyczny przewodnik na sezon letni
W sezonie letnim Kasprowy Wierch pozostaje jednym z najważniejszych punktów na…
0 Komentarzy3 Minuty
21 lipca 2025
POT będzie promował turystykę na Pol’and’Rock Festival 2025
Podczas tegorocznego Pol’and’Rock Festival w Czaplinku, Polska Organizacja Turystyczna…
0 Komentarzy3 Minuty
16 lipca 2025
Piotr Borys o planie na 9,5 proc. PKB z turystyki. „Zmieniamy system zarządzania turystyką” [WYWIAD]
Dyskusja o wprowadzeniu opłaty turystycznej w Polsce wciąż trwa i – jak zapewnia Piotr…
0 Komentarzy22 Minuty
13 sierpnia 2025
Enter Air: pracownicy organizują się w ogólnokrajowy związek zawodowy
8 sierpnia 2025 roku zarząd Enter Air otrzymał informację o rozpoczęciu działalności…
0 Komentarzy2 Minuty
12 sierpnia 2025
ESPT apeluje do premiera o powołanie Rady ds. Turystyki
Europejskie Stowarzyszenie Promocji Turystyki wystosowało do premiera Donalda Tuska…
0 Komentarzy3 Minuty
8 sierpnia 2025
Turystyczne Skarby Małopolski 2025 – startuje VII edycja konkursu!
Małopolska ponownie zaprasza do wspólnego odkrywania najpiękniejszych zakątków regionu!…
0 Komentarzy2 Minuty
8 sierpnia 2025
Zgłoszenia do II edycji Gąsiorów Turystyki do 30 sierpnia 2025 roku
II edycja Gąsiorów Turystyki to kolejna szansa dla młodych, ambitnych profesjonalistów z…
0 Komentarzy2 Minuty
24 lipca 2025
Zatorland zyskuje na popularności wśród Czechów i Słowaków
Zatorland, jeden z najczęściej odwiedzanych parków rozrywki w Małopolsce, od lat…
0 Komentarzy2 Minuty