Allianz Partners: 75 proc. Polaków planuje wakacje, ponad połowa stawia na komfort i bezpieczeństwo

3/4 Polaków planuje wakacyjny wyjazd w okresie od czerwca do września – wynika z badania „International Travel Confidence Index 2025” na zlecenie Allianz Partners. To jeden z najwyższych wyników w Europie, wyprzedzają nas jedynie Włosi (83 proc.) i Hiszpanie (80 proc.). Widać również nowy trend: rodacy planują wydać więcej na wakacje i poszukują luksusowych doświadczeń. Są gotowi ograniczyć codzienne wydatki, by zrealizować urlopowe marzenia.
Zgodnie z badaniem „International Travel Confidence Index 2025” na zlecenie Allianz Partners 58 proc. Polaków deklaruje, że spędzi wakacje w kraju: najwięcej nad morzem (32 proc.) oraz w górach (22 proc.). Z kolei 1/3 badanych (35 proc.) wyjedzie za granicę. Średni budżet, jaki planują przeznaczyć, to około 6431,32 zł w przeliczeniu na jedno gospodarstwo domowe (wzrost o 1091,71 zł w stosunku do 2024 r.), co plasuje Polaków w czołówce najoszczędniejszych turystów w UE. Dla porównania Austriacy planują przeznaczyć na wakacje około 11 138 zł (2 622 euro), Holendrzy – około 10 042 zł (2 364 euro), a Hiszpanie jedynie 4 486 zł (1 056 euro).
Mimo że apetyt na podróże pozostaje wysoki, znaczenie mają kwestie finansowe – 61 proc. europejskich podróżnych obawia się rosnących kosztów wyjazdów. Polacy martwią się nimi najmniej (43 proc. wskazań) – mniej niż Niemcy (69 proc.), Brytyjczycy (68 proc.) czy Włosi (68 proc.). Co piąty z nas (22 proc.) w ogóle nie planuje wyjazdów – w tej grupie prawie połowa ze względów finansowych. To relatywnie niski odsetek w porównaniu z innymi krajami (np. w Holandii: 30 proc, w Niemczech: 34 proc.).
Polacy w ślad za innymi Europejczykami są skłonni ograniczać codzienne wydatki, aby wyjechać na wypoczynek: 65 proc. z nas planuje zrezygnować z rozrywek, a 61 proc. odłoży w czasie zakup samochodu czy remont mieszkania. Jednocześnie, gdy już planujemy wyjazd, chcemy, aby był wyjątkowy – 51 proc. polskich turystów (najwięcej w zestawieniu) zadba o luksusowe doświadczenia podczas podróży (nie szczędząc przy tym większych wydatków – w końcu wakacje są raz w roku).
„Wyniki badania „International Travel Confidence Index 2025” pokazują, że Polacy niezmiennie kochają letni wypoczynek. Wakacje są ważnym czasem regeneracji i oderwania od codzienności, nawet jeśli oznacza to konieczność ograniczenia innych wydatków. To zjawisko obserwujemy także w innych krajach Europy, jednak w Polsce trend jest szczególnie wyraźny” – mówi Agnieszka Krupa, dyrektor zarządzająca Allianz Partners Polska.
Nowy styl podróży: świadomie i bez stresu. Co liczy się najbardziej?
- Ponad dwie trzecie badanych (66 proc.) uwzględnia ryzyko środowiskowe – takie jak pożary czy powodzie – przy wyborze miejsca na wakacje (wzrost o 5 p.p.).
- Ponad połowa (56 proc.) planuje zmienić sposób podróżowania, aby ograniczyć swój wpływ na środowisko, np. wybierając bardziej zrównoważony transport lub ekologiczne zakwaterowanie (wzrost o 5 p.p.).
- Jeden na dwóch turystów (54 proc.) ma świadomość cyberzagrożeń podczas podróży, m.in. przy korzystaniu z publicznych sieci wi-fi, ładowarek USB czy ogólnodostępnych komputerów (wzrost o 6 p.p.).
- Co drugi (53 proc.) obawia się, że on sam lub jego towarzysze podróży mogą zachorować podczas wakacji.
- Blisko połowa (48 proc.) martwi się ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, co oznacza wzrost o 8 p.p. względem wcześniejszych deklaracji.
- 44 proc. dostrzega ryzyko dla swojego bezpieczeństwa związane z przestępczością, terroryzmem lub niepokojami społecznymi.
- Tyle samo (44 proc.) ma na uwadze sytuację geopolityczną.
Ubezpieczenia coraz popularniejsze: Polska liderem
Wraz ze wzrostem wakacyjnych wydatków rośnie w Europie świadomość potencjalnych kosztów związanych z zakłóceniami podróży. Coraz więcej osób planujących wyjazd decyduje się na dodatkową ochronę w postaci ubezpieczenia turystycznego. 69 proc. (wzrost o 3 p.p.) podróżnych z Polski deklaruje, że wykupi ubezpieczenie turystyczne lub już je posiada. Kieruje nimi przede wszystkim chęć zapewnienia sobie pomocy medycznej i powrotu do kraju (57 proc. wskazań) oraz zwrot ewentualnych kosztów leczenia za granicą (50 proc. wskazań). Coraz większe znaczenie dla nabywców ubezpieczeń podróżnych ma szybka obsługa roszczeń i dostęp do telemedycyny 24/7 – oczekuje tego ponad 80 proc. badanych.
„W 2025 roku widać wyraźny zwrot ku bardziej świadomemu, odpowiedzialnemu i spersonalizowanemu podróżowaniu. W tym kontekście rośnie rola ubezpieczeń turystycznych. Oczekujemy od nich nie tylko ochrony, ale także realnego wsparcia: szybkiej obsługi, całodobowej pomocy medycznej i rozwiązań, które zwiększają komfort podróży” – dodaje Agnieszka Krupa z Allianz Partners Polska.
Choć popularność ubezpieczeń turystycznych w Polsce rośnie, nadal 31 proc. podróżujących Polaków nie decyduje się na ich zakup. Główne powody to przede wszystkim przekonanie, że ubezpieczenie nie jest potrzebne – bo podróż jest krótka (30 proc.), tania (17 proc.) lub cel uznawany za bezpieczny (20 proc.). Ponadto co czwarty Polak (24 proc.), spośród rezygnujących z zakupu ubezpieczenia, kieruje się przekonaniem, że wystarczy zdać się na własną odpowiedzialność.
O badaniu
Badanie „International Travel Confidence Index 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie Allianz Partners przez OpinionWay na grupie 9 300 osób z dziewięciu europejskich krajów metodą CAWI w dniach 11 – 22 kwietnia 2025 r. W Polsce badaniem objętych zostało 1045 respondentów.



POWIĄZANE WPISY
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Turystyka dostępna dla wszystkich. Akademia Kompetencji TOO zapowiada cykl bezpłatnych szkoleń
Rosnąca liczba podróżnych o zróżnicowanych potrzebach oraz obowiązujące przepisy…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2025
Spektakularna metamorfoza Urlop.pl: świeży wygląd, spójna komunikacja i nowoczesność
Podczas Konferencji & Gali Urlop.pl 2025, która odbyła się 3 grudnia, jedna z…
0 Komentarzy10 Minuty
8 grudnia 2025
Nowa kolejka w słowackich Tatrach Wysokich
W ośrodku narciarskim Štrbské Pleso zaprezentowano najnowocześniejszą kolejkę linową na…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Travelplanet: Coraz więcej Polaków wybiera egzotykę w sezonie zimowym
Z danych Travelplanet.pl wynika, że coraz więcej Polaków planuje wyjazdy do egzotycznych…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Ceny wyjazdów na sierpień 2026 poszły w górę. Największe wzrosty na Teneryfie, Malcie i Krecie
W minionym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 sierpnia a 9 sierpnia…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty










