Allianz: Festiwale, workation i podróże solo – nowe oblicze wakacji 2025
fot. Unsplash
Polacy coraz śmielej odchodzą od tradycyjnego modelu wypoczynku. Wakacje 2025 to nie tylko plaża i relaks, ale także festiwale, podróże w pojedynkę oraz praca zdalna z wakacyjnych destynacji – wynika z badania „International Travel Confidence Index 2025” zrealizowanego na zlecenie Allianz Partners.
Prawie połowa Polaków (47 proc.) planowała w te wakacje udział w wydarzeniu kulturalnym lub sportowym. Równie duży odsetek ankietowanych (43 proc.) wybierał aktywny wypoczynek z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, takiego jak rowery, czy wyposażenie wspinaczkowe.
W badaniu zidentyfikowano także rosnącą popularność modelu workation. Co czwarty Polak planował połączyć urlop z pracą. Spośród respondentów 25 proc. chciało wykonywać obowiązki zawodowe zdalnie przez kilka tygodni, a 22 proc. deklarowało taką formę na kilka miesięcy.
„Widzimy umacnianie się nowego modelu turystyki, gdzie zaciera się granica między pracą a wypoczynkiem. Workation to nie tylko chwilowa moda, ale odpowiedź na potrzeby nowego pokolenia pracowników, które ceni sobie elastyczność i możliwość łączenia rozwoju zawodowego z poznawaniem świata” – podkreśla Agnieszka Krupa, dyrektor zarządzająca Allianz Partners Polska.
Równolegle coraz większe znaczenie zyskują podróże indywidualne – 30 proc. badanych Polaków planowało w tym roku wyjazd w pojedynkę. Trend ten wpisuje się w szersze zjawisko obserwowane w całej Europie, szczególnie wśród młodszych pokoleń.
Wzrost popularności cyfrowych aktywności wakacyjnych sprawia, że coraz większą uwagę przywiązuje się do cyberbezpieczeństwa. Ponad połowa Polaków (54 proc.) obawiała się zagrożeń związanych z korzystaniem z publicznych sieci wi-fi czy ogólnodostępnych stacji ładowania.
„Cyfryzacja niesie za sobą nie tylko korzyści, ale i nowe ryzyka. Polacy słusznie obawiają się cyberzagrożeń. Statystyki pokazują, że turyści są szczególnie narażeni na ataki cyberprzestępców, ponieważ często korzystają z niezabezpieczonych sieci i są mniej ostrożni podczas wakacji” – dodaje Agnieszka Krupa.
Urlop bez obaw – nowe priorytety Polaków
Na decyzje turystyczne Polaków coraz częściej wpływa sytuacja geopolityczna i środowiskowa. 47 proc. respondentów wskazało globalne napięcia jako czynnik kształtujący wybór kierunku wyjazdu. 46 proc. obawiało się zagrożeń fizycznych, takich jak przestępczość czy niepokoje społeczne, a 42 proc. brało pod uwagę konsekwencje zmian klimatycznych, w tym fale upałów, pożary czy powodzie.
Świadomość ryzyk przekłada się bezpośrednio na decyzje dotyczące ubezpieczeń turystycznych. 40 proc. Polaków zadeklarowało zakup polisy specjalnie na wakacje, co stanowi rekordowy wynik w Europie.
„Ten wynik to efekt rosnącej świadomości Polaków dotyczącej ryzyk związanych z podróżowaniem, ale także doświadczeń z ostatnich lat, gdy pandemia czy ekstremalne zjawiska pogodowe wielokrotnie wpływały na plany wakacyjne i przebieg wyjazdów. Polacy uczą się, że ubezpieczenie to nie koszt, ale inwestycja w spokój podczas urlopu” – podsumowuje Agnieszka Krupa.
Metodologia
„International Travel Confidence Index 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie Allianz Partners metodą CAWI w dniach 11-22 kwietnia 2025 r. Badaniem objęto 9,3 tys. osób z dziewięciu europejskich krajów, w tym 1045 respondentów w Polsce.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Sopocka Organizacja Turystyczna zaprasza do udziału w „Sopockich Perłach”
Sopocka Organizacja Turystyczna rozpoczyna siódmą edycję konkursu „Sopockie Perły”.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Sezon narciarski w Wiśle otwarty. Skolnity gotowy na narciarzy
Sezon narciarski na stacji Skolnity w Wiśle rozpocznie się dziś, 5 grudnia, o godzinie…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Travelist.pl rusza z zimowym konkursem fotograficznym
Travelist.pl uruchomił konkurs fotograficzny „Jedź na ferie - wygraj wakacje”, w którym…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2025
Accor mianuje Karelle Lamouche CEO na Europę i Afrykę Północną
Grupa hotelowa Accor ogłosiła powołanie Karelle Lamouche na stanowisko CEO…
0 Komentarzy2 Minuty
3 grudnia 2025
Rusza 8. edycja konkursu fotograficznego #LubelskieTravel
Lubelska Regionalna Organizacja Turystyczna otwiera nabór do kolejnej edycji konkursu…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
WP Holding sprzedaje Fluege.de chińskiej grupie Tongcheng Travel
Fluege.de ma nowego właściciela. WP Holding zawarło umowę sprzedaży Invia Flights Germany…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
ULC rusza z nową edycją kampanii „Nie pakuj się w kłopoty”
Urząd Lotnictwa Cywilnego rozpoczął nową edycję kampanii edukacyjnej „Nie pakuj się w…
0 Komentarzy2 Minuty










