Długi weekend w turystyce – gdzie wypoczywali Polacy?

Tegoroczne Święto Niepodległości było dla wielu Polaków dobrą okazją, by zorganizować wypoczynek w tzw. długi weekend. Dokąd Polacy wyjeżdżali najczęściej, ile czasu spędzili poza domem i jakie były koszty listopadowych wyjazdów? Na te pytania odpowiedzieli eksperci portalu Travelist.pl, którzy przeanalizowali ruch turystyczny z ubiegłego tygodnia.
Pierwsze miejsce dla Bałtyku
Najpopularniejszym kierunkiem jesiennych podróży okazały się miejscowości nadmorskie – 37% użytkowników portalu postanowiło spędzić długi weekend na plaży. Choć sezon wakacyjny już dawno się zakończył, pierwsze miejsce należy do Kołobrzegu, który wciąż jest najchętniej odwiedzaną lokalizacją nad polskim morzem. Wśród pięciu najczęściej wybieranych miejsc na wybrzeżu znalazły się również Gdańsk, Władysławowo, Mielno oraz Ustka. Średnio nad morzem spędzano 3 lub 4 dni długiego weekendu, a głównym celem pobytu nad Bałtykiem najczęściej była regeneracja, rekreacja oraz wizyty w kompleksach wellness & SPA. Koszty zakwaterowania utrzymywały się natomiast na poziomie od ok. 280 zł za za pokój w hotelu 3-gwiazdkowym do ok. 390 zł za pokój w hotelu 5-gwiazdkowym.
Góry popularne, ale drogie
Listopadowy długi weekend był też dobrą okazją do wyjazdu w góry – ten kierunek wybrał 1 na 5 podróżnych (ok. 21%). Zgodnie z przewidywaniami, najczęściej odwiedzanym miejscem było Zakopane. Dużym zainteresowaniem turystów cieszyła się ponadto położona w Beskidzie Śląskim Wisła, a także leżące w Karkonoszach Szklarska Poręba i Karpacz. Osoby, które poszukiwały nieco więcej spokoju i ciszy, wybierały natomiast pobyty w Ustroniu i Stroniach Śląskich. W górach – podobnie jak nad morzem – spędzano średnio 3 do 4 dni. Na południu Polski ceny zakwaterowania były jednak znacząco wyższe: średni koszt pokoju z wyżywieniem w hotelu 3-gwiazdkowym wynosił ok. 370 zł, w hotelu 4-gwiazdkowym – ok. 450 zł, zaś w najlepszych obiektach w regionie nawet powyżej 500 zł.
Szybkie wizyty w miastach
Jesień sprzyja również city break’om, czyli krótkim wypadom do atrakcyjnych turystycznie miast. Na taki sposób spędzenia długiego weekendu zdecydowało się ok. 15% podróżnych. Wielu z nich odwiedziło największe polskie metropolie – Kraków, Wrocław i Warszawę. W przypadku stolicy statystyki mogą być jednak nieco zawyżone, m.in. ze względu na krótkie podróże biznesowe lub grupowe wyjazdy związane ze Świętem Niepodległości. W gronie miast najchętniej odwiedzanych podczas długiego weekendu znalazł się również Gdańsk, a pierwszą piątkę zamknął… Kazimierz Dolny. To niewielkie miasteczko w województwie lubelskim już od dawna jest popularnym kierunkiem wśród turystów i z powodzeniem rywalizuje z większymi aglomeracjami. Podróżni cenią je przede wszystkim za architekturę, kameralne położenie i fotogeniczność. Listopadowe wizyty w miastach były najczęściej krótkie (1-2 dni), a oferta hoteli sprzyjała turystom z mniejszym budżetem – koszt wynajęcia pokoju z wyżywieniem utrzymywał się na poziomie od ok. 250 zł w hotelu 3-gwiazdkowym do ok. 350 zł w przypadku hotelu 5-gwiazdkowego.
Poszukiwanie własnego miejsca
Co ciekawe, ponad ¼ turystów (27%) postanowiło wybrać mniej popularne regiony, niż morze, góry lub miasta – to więcej, niż w latach poprzednich. Jak wyjaśniają eksperci portalu Travelist, jest to efekt wzrostu popularności krajowej turystyki w czasie pandemii:
Obserwujemy niezwykle ciekawy trend w rodzimej turystyce – doceniania tego, co nasze i odkrywania Polski na nowo. Oczywiście uwielbiamy znane miejsca, jak Kraków, Zakopane czy Kołobrzeg, jednak widać, że również mocno eksplorujemy mniej popularne turystycznie regiony i aktywnie szukamy nowych lokalizacji. Nasi użytkownicy spędzali długi, listopadowy weekend m.in. w Elblągu, Nałęczowie czy Borach Tucholskich. Mieliśmy także zapytania o oferty z Ciechocinka czy miejscowości zdrojowych. To dobra wiadomość dla branży turystycznej i ważny czynnik dla jej odbudowy – mówi Tomasz Piszczako, CEO Travelist.
W małych miastach i mniej popularnych lokalizacjach podróżni spędzili średnio 2 dni długiego weekendu. Dla wielu z nich był to wystarczający czas, by poznać lokalne atrakcje i odpocząć od codziennego zgiełku. Koszty wynajmu pokoju hotelowego z wyżywieniem najczęściej wyniosły w tym okresie od 270 zł w przypadku hoteli 3-gwiazdkowych do 330 zł w przypadku obiektów o standardzie 5 gwiazdek, co stanowiło dobrą alternatywę dla wypoczynku w górach lub nad morzem.
POWIĄZANE WPISY
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Turystyka dostępna dla wszystkich. Akademia Kompetencji TOO zapowiada cykl bezpłatnych szkoleń
Rosnąca liczba podróżnych o zróżnicowanych potrzebach oraz obowiązujące przepisy…
0 Komentarzy2 Minuty
9 grudnia 2025
Spektakularna metamorfoza Urlop.pl: świeży wygląd, spójna komunikacja i nowoczesność
Podczas Konferencji & Gali Urlop.pl 2025, która odbyła się 3 grudnia, jedna z…
0 Komentarzy10 Minuty
8 grudnia 2025
Nowa kolejka w słowackich Tatrach Wysokich
W ośrodku narciarskim Štrbské Pleso zaprezentowano najnowocześniejszą kolejkę linową na…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Travelplanet: Coraz więcej Polaków wybiera egzotykę w sezonie zimowym
Z danych Travelplanet.pl wynika, że coraz więcej Polaków planuje wyjazdy do egzotycznych…
0 Komentarzy2 Minuty
8 grudnia 2025
Ceny wyjazdów na sierpień 2026 poszły w górę. Największe wzrosty na Teneryfie, Malcie i Krecie
W minionym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 3 sierpnia a 9 sierpnia…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Triverna.pl: Rekordowy grudzień w hotelach. Najwyższe ceny w górach
Z danych portalu Triverna.pl wynika, że grudzień w polskich hotelach zapowiada się…
0 Komentarzy3 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty










